Mededeling aan de vakpers 23 maart 2001
Effecten mond- en klauwzeer op de horecabranche
Uit een korte rondvraag en uit contacten met ondernemers zien wij nu
het volgende beeld. De crisis raakt de horeca buiten de getroffen
gebieden maar matig. Ons brede, gevarieerde aanbod speelt de horeca in
de kaart. Wij adviseren horecaondernemers om de gestegen inkoopprijzen
in de verkoopprijzen door te berekenen.
1. horecagroothandels verwachten geen leveringsproblemen in de
komende 4 weken; er komt inmiddels (houdbare) melk uit Frankrijk.
2. omdat 80% van het ijs wordt gemaakt van melkpoeders, voorzien ook
de ijsbereiders in de komende twee weken geen leveringsproblemen;
ook voor verse room zijn er voldoende (houdbare) alternatieven
beschikbaar.
3. de vraag naar vegetarische en visgerechten zal op korte termijn
toenemen.
4. in de snacksector ontstaan alternatieven in de vorm van groente-
en sojaburgers. Naar verwachting zal ook in de snacksector de
vraag naar vishapjes stijgen.
5. horeca-ondernemers zijn creatief: ondernemers hebben tijdig
ingekocht; er wordt meer met diepvriesproducten gewerkt.
6. uitgaansgelegenheden in de getroffen gebieden maken zich zeer
grote zorgen. Dat geldt ook voor de horeca in/nabij dierentuinen
en kinderboerderijen.
7. de breedte van de horecakaart speelt de horeca nu `letterlijk in
de kaart'. Het aanbod van gerechten is zó breed, dat er - ook als
de mkz-crisis langer gaat duren - er voor iedere klant wat wils
blijft.
Bijlage: enkele veelgestelde vragen aan onze afdeling Info & Advies
(tel. 0348 - 489 411)
Ans Groenewegen
hoofd Communicatie en Persvoorlichting
Telefoon 0348-489 457
Koninklijk Horeca Nederland