Koninklijk Horeca Nederland

Mededeling aan de vakpers 23 maart 2001

Effecten mond- en klauwzeer op de horecabranche

Uit een korte rondvraag en uit contacten met ondernemers zien wij nu het volgende beeld. De crisis raakt de horeca buiten de getroffen gebieden maar matig. Ons brede, gevarieerde aanbod speelt de horeca in de kaart. Wij adviseren horecaondernemers om de gestegen inkoopprijzen in de verkoopprijzen door te berekenen.

1. horecagroothandels verwachten geen leveringsproblemen in de komende 4 weken; er komt inmiddels (houdbare) melk uit Frankrijk.
2. omdat 80% van het ijs wordt gemaakt van melkpoeders, voorzien ook de ijsbereiders in de komende twee weken geen leveringsproblemen; ook voor verse room zijn er voldoende (houdbare) alternatieven beschikbaar.

3. de vraag naar vegetarische en visgerechten zal op korte termijn toenemen.

4. in de snacksector ontstaan alternatieven in de vorm van groente- en sojaburgers. Naar verwachting zal ook in de snacksector de vraag naar vishapjes stijgen.

5. horeca-ondernemers zijn creatief: ondernemers hebben tijdig ingekocht; er wordt meer met diepvriesproducten gewerkt.
6. uitgaansgelegenheden in de getroffen gebieden maken zich zeer grote zorgen. Dat geldt ook voor de horeca in/nabij dierentuinen en kinderboerderijen.

7. de breedte van de horecakaart speelt de horeca nu `letterlijk in de kaart'. Het aanbod van gerechten is zó breed, dat er - ook als de mkz-crisis langer gaat duren - er voor iedere klant wat wils blijft.

Bijlage: enkele veelgestelde vragen aan onze afdeling Info & Advies (tel. 0348 - 489 411)

Ans Groenewegen
hoofd Communicatie en Persvoorlichting
Telefoon 0348-489 457