16 MAART 2001
Beperkte beeldvorming chauffeursvak, grijs imago warehousemedewerker

Imagocampagne gaat beroepen chauffeur en warehousemedewerker profileren bij potentiële doelgroepen

De sector transport en logistiek heeft grote behoefte aan nieuw personeel, onder meer vrachtwagenchauffeurs en warehousemedewerkers. Er moet breed voor deze functies geworven worden; hierbij speelt het imago van de beroepen een grote rol. Vakopleiding Transport en Logistiek heeft daarom in opdracht van de sociale partners in het beroepsgoederenvervoer een imago-onderzoek naar beide beroepen uitgevoerd. In dit onderzoek zijn identiteit en imago van de beroepen vrachtwagenchauffeur en warehousemedewerker met elkaar vergeleken.

Het bestaande beeld over de chauffeur blijkt vooral dat van de internationaal chauffeur te zijn. Bij het beroep van warehousemede- werker ontbreekt een duidelijk beeld. Ook zijn potentiële doelgroepen voor de beide beroepen in kaart gebracht. De onderzoeksresultaten dienen als uitgangspunten voor een imagocampagne die nog dit jaar van start gaat.

In het onderzoek zijn vier verschillende doelgroepen onderscheiden: jonge mannen (22-35 jaar), jonge vrouwen (22-40 jaar), herintredende vrouwen (28-40 jaar) en allochtonen (22 t/m 45 jaar). Gekeken is naar het imago en de identiteit van de beroepen chauffeur en warehouse- medewerker. Imago is het beeld dat buitenstaanders hebben van een branche en haar beroeps-beoefenaren.

Het beeld dat de betrokken beroepsbeoefenaren zèlf van hun werk en branche hebben wordt identiteit genoemd. In het onderzoek zijn de identiteit en het imago tegen elkaar afgezet om te kunnen onderzoeken op welke punten bijstelling wenselijk is. Daarnaast is de beroepsinteresse van de doelgroepen onderzocht en zijn de belangrijkste afstotende kenmerken en aantrekkende kenmerken van het beroep vastgesteld.

Imago chauffeur beperkt
Vrij, weg van huis en baas, de wijde wereld aan de voeten. Dit zijn bekende positieve beelden bij het beroep van chauffeur, evenals het verdienen van een goed salaris. Daar staan wel negatieve kenmerken zoals lange werkdagen, onregelmatige diensten, weinig sociale contacten en privé-leven, files, stress in het verkeer en tijdsdruk tegenover. Uiteraard zijn dit elementen van het chauffeursvak, maar het beeld dat potentiële nieuwkomers hiervan hebben, is erg eenzijdig.

Het is eigenlijk beperkt tot het traditionele beeld van de internationale chauffeur. Het beroep moet daarom breed geprofileerd worden, met alle variaties en specialisaties die er in het goederenvervoer zijn. Zo wordt duidelijk dat vele soorten chauffeurs nodig zijn en dat er voor elk wat wils is. Opvallend is dat allochtone mannen tweemaal zoveel belangstelling hebben voor een baan als chauffeur als autochtone mannen. Hier ligt dus een stuk potentieel. De interesse van vrouwen is nu nog beperkt. Juist die verkeerde beeldvorming, o.a. de fysieke belasting en het lang van huis zijn, schrikken vrouwen af.

De onbekende warehousemedewerker
De doelgroepen zijn vrijwel onbekend met het beroep van warehousemedewerker. Het beroep heeft een grijs imago, de buitenwereld kan zich er eigenlijk niet zoveel bij voorstellen. Vanuit de beroepsbeoefenaars zelf komen een aantal positieve kenmerken zoals sociale contacten, gezelligheid, teamwork, collegialiteit, vaste werktijden en deeltijdwerk. Er zijn duidelijk mogelijkheden voor vrouwen en allochtonen in dit vak.

Carrièrepad geeft inzicht in potentiële werknemers Het ´carrièrepad´ van vrachtwagenchauffeurs en warehousemedewerkers geeft informatie over de beroepen die werden beoefend voor men in het beroepsgoederenvervoer ging werken. De beroepen die blijkbaar een goed ´voorportaal´ voor het beroep van vrachtwagen-chauffeur vormen, zijn (in afnemende volgorde): monteurs,
productiemedewerkers/fabrieksarbeiders, bouwvakkers, logistiek medewerker, agrarisch medewerkers, chauffeurs van bussen of kleinere (werk)voertuigen en machinisten, koeriers, horecamedewerkers en beroepsmilitairen.

Een goed voorportaal voor warehousemedewerkers vormen: chauffeurs, productiemedewerkers /fabrieksarbeiders, monteurs/technische sector, detailhandel/verkopers, bouwvakkers, horecamedewerkers en schoonmakers. Opvallend is dat er ook op ruime schaal geswitcht wordt tussen de beide beroepen zelf.

Conclusies
De onderzochte doelgroepen hebben geen uitgesproken negatief beeld van het chauffeursvak, maar te weinig kennis van de variatie en de mogelijkheden binnen het chauffeursvak. Het warehouseberoep spreekt mensen aan, maar men weet weinig over het beroep. Voor vrouwen en allochtonen liggen hier duidelijk mogelijkheden. Wel blijken de warehousemedewerkers en chauffeurs minder enthousiast over hun eventuele allochtone en vrouwelijke collega´s.

Zij verwachten taal-, cultuur en aanpassingsproblemen. Een succesvolle instroom is slechts mogelijk als de branche hiervoor openstaat. Als de branche gebruik wil maken van deze alternatieve doelgroepen, dan zal zij zich moeten inspannen om de weerstand die er tegen deze groep binnen de sector bestaat weg te nemen. Ook zal de sector actie moeten ondernemen om het interne imago te verbeteren, zodat chauffeurs en warehousemedewerkers meer als ambassadeurs van hun eigen vak optreden.

Imagocampagne in voorbereiding
De voorbereidingen voor een imagocampagne zijn inmiddels in volle gang. De resultaten van het onderzoek dienen als uitgangspunten voor een (meerjarige) campagne. De campagne richt zich in eerste instantie op het verbeteren van het chauffeursimago. In het tweede jaar van de campagne komt het beroep van warehousemedewerker aan bod.

Daarnaast wordt speciale aandacht geschonken aan het werven van alternatieve instroom. Hiervoor is het noodzakelijk dat een deel van de campagne zich richt op de sector zelf en aansluiting zoekt bij reeds bestaande initiatieven. De sector transport en logistiek investeert in de beeldvorming van de beroepen om zowel op de korte als de langere termijn méér mensen enthousiast maken voor het beroep van vrachtwagenchauffeur en warehousemedewerker.