16 MAART 2001
Beperkte beeldvorming chauffeursvak, grijs imago warehousemedewerker
Imagocampagne gaat beroepen chauffeur en warehousemedewerker
profileren bij potentiële doelgroepen
De sector transport en logistiek heeft grote behoefte aan nieuw
personeel, onder meer vrachtwagenchauffeurs en warehousemedewerkers.
Er moet breed voor deze functies geworven worden; hierbij speelt het
imago van de beroepen een grote rol. Vakopleiding Transport en
Logistiek heeft daarom in opdracht van de sociale partners in het
beroepsgoederenvervoer een imago-onderzoek naar beide beroepen
uitgevoerd. In dit onderzoek zijn identiteit en imago van de beroepen
vrachtwagenchauffeur en warehousemedewerker met elkaar vergeleken.
Het bestaande beeld over de chauffeur blijkt vooral dat van de
internationaal chauffeur te zijn. Bij het beroep van warehousemede-
werker ontbreekt een duidelijk beeld. Ook zijn potentiële doelgroepen
voor de beide beroepen in kaart gebracht. De onderzoeksresultaten
dienen als uitgangspunten voor een imagocampagne die nog dit jaar van
start gaat.
In het onderzoek zijn vier verschillende doelgroepen onderscheiden:
jonge mannen (22-35 jaar), jonge vrouwen (22-40 jaar), herintredende
vrouwen (28-40 jaar) en allochtonen (22 t/m 45 jaar). Gekeken is naar
het imago en de identiteit van de beroepen chauffeur en warehouse-
medewerker. Imago is het beeld dat buitenstaanders hebben van een
branche en haar beroeps-beoefenaren.
Het beeld dat de betrokken beroepsbeoefenaren zèlf van hun werk en
branche hebben wordt identiteit genoemd. In het onderzoek zijn de
identiteit en het imago tegen elkaar afgezet om te kunnen onderzoeken
op welke punten bijstelling wenselijk is. Daarnaast is de
beroepsinteresse van de doelgroepen onderzocht en zijn de
belangrijkste afstotende kenmerken en aantrekkende kenmerken van het
beroep vastgesteld.
Imago chauffeur beperkt
Vrij, weg van huis en baas, de wijde wereld aan de voeten. Dit zijn
bekende positieve beelden bij het beroep van chauffeur, evenals het
verdienen van een goed salaris. Daar staan wel negatieve kenmerken
zoals lange werkdagen, onregelmatige diensten, weinig sociale
contacten en privé-leven, files, stress in het verkeer en tijdsdruk
tegenover. Uiteraard zijn dit elementen van het chauffeursvak, maar
het beeld dat potentiële nieuwkomers hiervan hebben, is erg eenzijdig.
Het is eigenlijk beperkt tot het traditionele beeld van de
internationale chauffeur. Het beroep moet daarom breed geprofileerd
worden, met alle variaties en specialisaties die er in het
goederenvervoer zijn. Zo wordt duidelijk dat vele soorten chauffeurs
nodig zijn en dat er voor elk wat wils is. Opvallend is dat allochtone
mannen tweemaal zoveel belangstelling hebben voor een baan als
chauffeur als autochtone mannen. Hier ligt dus een stuk potentieel. De
interesse van vrouwen is nu nog beperkt. Juist die verkeerde
beeldvorming, o.a. de fysieke belasting en het lang van huis zijn,
schrikken vrouwen af.
De onbekende warehousemedewerker
De doelgroepen zijn vrijwel onbekend met het beroep van
warehousemedewerker. Het beroep heeft een grijs imago, de buitenwereld
kan zich er eigenlijk niet zoveel bij voorstellen. Vanuit de
beroepsbeoefenaars zelf komen een aantal positieve kenmerken zoals
sociale contacten, gezelligheid, teamwork, collegialiteit, vaste
werktijden en deeltijdwerk. Er zijn duidelijk mogelijkheden voor
vrouwen en allochtonen in dit vak.
Carrièrepad geeft inzicht in potentiële werknemers
Het ´carrièrepad´ van vrachtwagenchauffeurs en warehousemedewerkers
geeft informatie over de beroepen die werden beoefend voor men in het
beroepsgoederenvervoer ging werken. De beroepen die blijkbaar een goed
´voorportaal´ voor het beroep van vrachtwagen-chauffeur vormen, zijn
(in afnemende volgorde): monteurs,
productiemedewerkers/fabrieksarbeiders, bouwvakkers, logistiek
medewerker, agrarisch medewerkers, chauffeurs van bussen of kleinere
(werk)voertuigen en machinisten, koeriers, horecamedewerkers en
beroepsmilitairen.
Een goed voorportaal voor warehousemedewerkers vormen: chauffeurs,
productiemedewerkers /fabrieksarbeiders, monteurs/technische sector,
detailhandel/verkopers, bouwvakkers, horecamedewerkers en
schoonmakers. Opvallend is dat er ook op ruime schaal geswitcht wordt
tussen de beide beroepen zelf.
Conclusies
De onderzochte doelgroepen hebben geen uitgesproken negatief beeld van
het chauffeursvak, maar te weinig kennis van de variatie en de
mogelijkheden binnen het chauffeursvak. Het warehouseberoep spreekt
mensen aan, maar men weet weinig over het beroep. Voor vrouwen en
allochtonen liggen hier duidelijk mogelijkheden. Wel blijken de
warehousemedewerkers en chauffeurs minder enthousiast over hun
eventuele allochtone en vrouwelijke collega´s.
Zij verwachten taal-, cultuur en aanpassingsproblemen. Een succesvolle
instroom is slechts mogelijk als de branche hiervoor openstaat. Als de
branche gebruik wil maken van deze alternatieve doelgroepen, dan zal
zij zich moeten inspannen om de weerstand die er tegen deze groep
binnen de sector bestaat weg te nemen. Ook zal de sector actie moeten
ondernemen om het interne imago te verbeteren, zodat chauffeurs en
warehousemedewerkers meer als ambassadeurs van hun eigen vak optreden.
Imagocampagne in voorbereiding
De voorbereidingen voor een imagocampagne zijn inmiddels in volle
gang. De resultaten van het onderzoek dienen als uitgangspunten voor
een (meerjarige) campagne. De campagne richt zich in eerste instantie
op het verbeteren van het chauffeursimago. In het tweede jaar van de
campagne komt het beroep van warehousemedewerker aan bod.
Daarnaast wordt speciale aandacht geschonken aan het werven van
alternatieve instroom. Hiervoor is het noodzakelijk dat een deel van
de campagne zich richt op de sector zelf en aansluiting zoekt bij
reeds bestaande initiatieven. De sector transport en logistiek
investeert in de beeldvorming van de beroepen om zowel op de korte als
de langere termijn méér mensen enthousiast maken voor het beroep van
vrachtwagenchauffeur en warehousemedewerker.