Peugeot 307, een evolutionaire gezinsauto
Peugeot 307, een evolutionaire gezinsauto
Bij het ontwerpen van de 307 was het doel van Peugeot niet alleen om een opvolger van de 306 te creëren, maar ook om een nieuwe invulling te geven aan de definitie van de middenklasser. Hierbij is rekening gehouden met de verwachtingen van de consument met betrekking tot ruimte, glasoppervlak, dynamiek en functionaliteit in de 21e eeuw. Kortom, in deze Peugeot moest de consument zich nog lekkerder voelen.

Met een uiterlijk dat doet denken aan een Monospace, heeft de Peugeot 307 (lengte 4,20 m en breedte

1,73 m) een sterke eigen persoonlijkheid. Het ontwerp is een nieuwe mijlpaal in de evolutie van het Peugeot-gamma die al eerder werd benadrukt door de verschijning van geslaagde modellen als de 406 Coupé, de 206, de 607 en sinds kort ook de 206 CC. Het gekozen ontwerp geeft de auto een dynamisch uiterlijk en een rustgevend en licht interieur. Peugeot heeft de 307 van een uitrusting voorzien, die tot op heden vaak alleen aan topklassers was voorbehouden. Dit geeft de 307 nu al een technologische voorsprong in zijn klasse.

Zo biedt Peugeot voor de 307, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een veiligheidsuitrusting die nog niet eerder is vertoond in dit segment: ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodremassistentie, ESP en ASR (Anti Spin Regeling), airbags vóór, zij-airbags en window-airbags, automatisch noodsignaal op het moment dat de airbags geactiveerd worden , een actieve rugleuning van de voorstoelen met een vergrendelsysteem voor de hoofdsteunen, een inklapbare stuurkolom, pyrotechnische gordelspanners en actieve voetsteun.

Geheel in de lijn van deze tijd kan de 307 worden uitgerust met de nieuwste communicatieapparatuur. In de loop van het jaar wordt een telematicaprogramma voor de 307 aangeboden dat is opgebouwd uit drie niveaus, een radio/CD-speler met ingebouwd GPS-systeem en een GSM met WAP applicatie, stemherkenning en spraaksynthese omvat. Een navigatiesysteem (met CD ROM) is leverbaar. De mogelijkheden die het telematicaprogramma (automatisch noodsignaal, directe verbinding met de afdeling klantenservice, reis- en verkeersinformatie, toeristische informatie) zijn bedoeld om de veiligheid, de mobiliteit en het comfort van onze klanten te verhogen.

Tenslotte maakt de bescherming van het milieu een belangrijk deel uit van de strategie van het merk Peugeot. De 307 profiteert vanaf het begin van de modernste benzine- en dieselmotoren (1.6 16V, 2.0 16V en
2.0 l HDi 90 pk) en wordt op korte termijn voorzien van een roetfilter bij de HDi 2 .0l 110 pk.

Met deze motoren is de 307 drie-/vijfdeurs een wereldprimeur op de afgelopen Salon van Genève. Tevens is de 307 3/5-deurs het eerste model van het T5-project. Hiermee is een investering van 7,2 miljard Franse frank gemoeid. De 307 zal op alle markten worden aangeboden waar Peugeot thans vertegenwoordigd is en richt zich op het belangrijkste marktsegment in Europa (33%). De verkoop begint in het tweede kwartaal in Frankrijk en vervolgens voor het eind van dit jaar in de rest van Europa. In Nederland zal de Peugeot 307 eind mei bij het publiek worden geïntroduceerd.Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.
De 307, die in ongeveer 2000 eenheden per dag geproduceerd wordt in de fabrieken van Sochaux en Mulhouse, maakt voor het eerst gebruik van de nieuwe bodemgroep van de PSA-groep.

Utrecht, maart 2001