PERSBERICHT, 23 Maart 2001

Voor onmiddellijke publicatie

Pro Active International toont, in samenwerking met Procter & Gamble en

24/7 Media, de merkeffectiviteit aan van online reclame

Amsterdam, 23 Maart 2001: Pro Active International heeft, in samenwerking met 24/7 Media, voor Procter & Gamble de effectiviteit gemeten van een gloednieuwe reclame campagne voor de introductie van Winnerland, een originele nieuwe game website van Procter & Gamble in Frankrijk, waar zij een selectie van merken onder de aandacht brengen van een nieuw Internet publiek.

Daartoe werd BrandCeption ingezet, een live onderzoekmethode die de effectiviteit van online reclame op de bekendheid en perceptie van een merk onderzoekt, maar ook aantoont dat reclame op Internet bijdraagt aan het creëren van aankoopvoorkeuren van klanten. Pro Active International ontwikkelde deze methode in eigen huis en bewijst dat de directe en indirecte merkeffecten door online reclame mede worden bepaald door het aantal confrontaties van het publiek met de campagne.

Procter and Gamble Europe heeft Pro Active International verzocht met behulp van BrandCeption de merkeffectiviteit van de introductiecampagne voor de nieuwe game website Winnerland in Frankrijk te meten. Het onderzoek werd live uitgevoerd via het netwerk van 24/7 Media, onder meer dan 1.000 respondenten.

Robert Auffray, Interactive Marketing Manager, Procter & Gamble Frankrijk: Dit BrandCeption

onderzoek geeft Procter & Gamble inzicht in de merkbekendheid die door een online reclame campagne wordt gegenereerd voor een nieuw merk als Winnerland. In het geval van Winnerland, waarbij de doelstelling was om een nieuw merk te introduceren en nieuwe klantrelaties te creëren, biedt BrandCeption ons de mogelijkheid de merkperceptie te onderzoeken, zelfs voordat men de website heeft bezocht en kunnen wij dus nagaan of de perceptie overeenkomt met de verwachtingen van mensen. Doordat de Winnerland campagne geheel online plaatsvond, was het mogelijk de zuivere effectiviteit van deze campagne meten en te vergelijken met resultaten van in het verleden uitgezette campagnes in traditionele media.

De belangrijkste bevindingen van het Winnerland BrandCeption onderzoek zijn:

Online en offline reclame hebben dezelfde doelstelling: Het bouwen van merkbekendheid.

De geholpen merkbekendheid van het Winnerland merk was 4,5 keer zo groot onder het Internet publiek dat werd geconfronteerd met de Winnerland campagne, dan onder de mensen die de campagne niet hadden gezien.

Online reclame kan de merkperceptie op een positieve manier beïnvloeden.

Bijna eenderde van het publiek dat werd geconfronteerd met de Winnerland campagne associeert het merk met kenmerken als jong en grappig , vergeleken met slechts 10% van de mensen die de campagne niet zagen. Toen de doelgroepen uitgebreider geanalyseerd werden bleek dat het effect van de campagne vooral duidelijk was onder gezinnen, 25% van de Internetgebruikers met drie of meer familieleden waren positief of zelfs zeer positief, terwijl dit percentage slechts 17% was onder mensen die aangaven vrijgezel te zijn.

Ondanks lage klikpercentages heeft online reclame een positieve invloed op de intentie een website te bezoeken.

Ondanks de lage klikpercentages geven de Internetgebruikers die de Winnerland campagne hebben gezien, aan dat zij de Winnerland website zullen gaan bezoeken! Van de negen game websites die bekend waren bij de respondenten, werd Winnerland al als de derde website genoemd die zij de eerstvolgende keer zouden gaan bezoeken.

Het bovenstaande effect wordt versterkt doordat veel Internetgebruikers aangeven de Winnerland website te willen opnemen in hun favorieten . Een vijfde van alle mensen die de Winnerland campagne hebben gezien, geven de intentie aan de website op te nemen in hun favorieten .

Het herkennen van een slogan hangt af van het aantal keren dat men een campagne ziet.

38% van de Internetgebruikers die de campagne meerdere malen (2 of 3 keer) heeft gezien, herkende de slogan die was gebruikt in de Winnerland campagne, vergeleken met 29% van de respondenten die de campagne slechts eenmaal zag.

Egbert van Acht, European Marketing Director 24/7 Media: " Onze strategie in de richting van de grote merkadverteerders is om hen te overtuigen van de toegevoegde waarde van commerciële communicatie, reclame en sponsorships via Internet, door de merkeffectiviteit te bewijzen met behulp van gezamenlijk kwalitatief onderzoek. Internet reclame is nog steeds nieuw voor de meeste betrokken partijen en slechts door uitgebreid onderzoek kan het effect van een merk op zijn doelgroepen worden aangegeven. 24/7 Media Europe is blij te kunnen samenwerken met onderzoeksbureaus zoals Pro Active International en de nieuwe BrandCeption methode, om de belangrijke adverteerders beter te kunnen voorzien van cruciale informatie over de merkeffectiviteit van hun campagnes. Deze inspirerende studie met Procter & Gamble Frankrijk is een van de vele case studies die wij in het jaar 2001 en daarna zullen gaan uitvoeren. Wij nodigen geïnteresseerde adverteerders uit ons en Pro Active International te vergezellen op deze educatieve reis.

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de merkbekendheid, gecreëerd door online reclame, de houdingen van het online publiek op een positieve manier beïnvloedt, niet alleen in de richting van het merk maar ook ten opzichte van de website.

Tot op zekere hoogte geldt: Hoe hoger het aantal confrontaties met een online campagne, des te groter is de effectiviteit van de campagne op merkbekendheid, merkperceptie en toekomstige aankoopintenties. BrandCeption is in staat het verzadigingspunt van online reclame te vinden en kan op deze manier het optimale aantal confrontaties aangeven om een zo hoog mogelijk effect te bereiken.

Liesbeth Hop, CEO Pro Active International: Tot op vandaag waren de onderzoekmethoden voor online reclame effectiviteit gericht op het meten van de klikratio s. BrandCeption biedt een nieuwe dimensie aan online reclame en zorgt dat het Internet een serieuze plaats inneemt in de toekomstige mediaplannen. BrandCeption bewijst dat:


1. Het Internet draagt bij aan een ontwikkeling van de merkbekendheid en merkperceptie


2. Het meten van de conversie is niet gelimiteerd tot het meten van de klikratio s


3. De adverteerder kan nu nagaan of de boodschap de doelgroep heeft bereikt en of de boodschap is begrepen.
BrandCeption is een betrouwbare live methode, is makkelijk te implementeren en kan gemakkelijk worden aangepast aan welke klantspecifieke eisen dan ook.

Achtergrond informatie over Brandception

Brandception is een geavanceerde online onderzoek methode, die de merkeffectiviteit van live reclame campagnes meet. Naast het meten van deze effectiviteit van online reclame creëert BrandCeption inzicht in de invloed van de reclame op de merkbekendheid en merkperceptie. Het kan op een continue basis worden ingezet, zodat er een continue en real-time inzicht ontstaat in de effecten van online reclame op een merk, gecreëerd door zowel online als offline reclame.

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth Hop, CEO, Pro Active International

Tel.: 020 5040300

Email: l.hop@proactiveinternational.com

Nicola van Loon, International Marketing Executive, Pro Active International

Tel.: 020 5040300

Email: n.vanloon@proactiveinternational.com

www.proactiveinternational.com

Pro Active International is de Europese marktleider op het gebied van trendanalyse en onderzoek via het Internet. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het meten en verbeteren van (online) communicatie- en merkstrategieën.

De Internet Monitor" is een wereldwijde onderzoek standaard naar Internetgebruik van specifieke klantgroepen. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd in opdracht van een aantal toonaangevende Internetbedrijven, waaronder Yahoo!, AltaVista, Doubleclick, France Telecom, 24/7 Media, CNN, Disney, IDG Communications.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende Internet-bedrijven. Deze technologie wordt ook toegepast voor The Internet Monitor".

Pro Active International heeft kantoren in Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Milaan, Frankfurt, Stockholm en New York. Voor de Aziatische markt is zij een partnership aangegaan met Unisono, een toonaangevend marktonderzoek bureau, gevestigd in Hong Kong en Beijing. (www.unisono.com)

einde