i2 ondersteunt bedrijfstransformatie met e-learning-programma

CeBIT, Hannover, Duitsland - 23 maart 2001 - i2 Technologies heeft tijdens een persconferentie op de CeBIT een nieuw e-learning-programma geïntroduceerd. Door dit programma kunnen bedrijven versneld en met succes overstappen op nieuwe e-business-processen en faciliterende technologie.

Het Internet heeft grote invloed op de manier waarop bedrijven zakendoen met elkaar. Hierdoor zien zij zich genoodzaakt de belangrijkste bedrijfsprocessen aan te passen. Wat gisteren nog doorging voor best practice, is vandaag achterhaald, enerzijds doordat bedrijfsinterne processen opnieuw worden gedefinieerd en anderzijds omdat de samenwerking met handelspartners volstrekt nieuwe vormen aanneemt. Het nieuwe e-learning-programma ondersteunt de daarmee gepaard gaande bedrijfstransformatie.

"Bij elke bedrijfstransformatie is het van groot belang dat de direct betrokkenen, de individuele medewerkers, goed worden voorgelicht en voorbereid", aldus Marc Escande, hoofdverantwoordelijke voor het e-learning-programma van i2. "Zij dienen dezelfde kijk te hebben op de best practices die in het kader van de transformatie worden geïmplementeerd. Bij de start van een dergelijk project is dat meestal nog niet het geval omdat mensen nu eenmaal hun eigen kijk op de wereld hebben. Zo zal de verkooporganisatie doorgaans op een andere manier aankijken tegen supply chain management best practices dan de productieafdeling. Zit de organisatie als geheel niet op één lijn, dan is de kans groot dat men voorbijschiet aan het doel van de transformatie."

Het opleiden van een grote groep mensen - eigen medewerkers maar mogelijk ook leveranciers - is een zware taak; vaak is er sprake van geografische spreiding en de behoefte aan opleiding verschilt per individu. Bovendien vergt het tijd de operationele logica volledig af te stemmen op de nieuwe manier van zakendoen. Het e-business-opleidingsprogramma van i2 is volledig gebaseerd op e-learning, met voordelen als universele toegankelijkheid, maximale flexibiliteit en kosteneffectiviteit. Het programma richt zich op de kritische end-to-end e-business-processen waardoor bedrijven naar een hogere versnelling kunnen schakelen.

Intelligent Supply Chain Management is de eerste e-learning-cursus van i2. Deze cursus geeft een overzicht van het SCM-proces; beschreven wordt bijvoorbeeld wat de afzonderlijke functies van dit proces zijn, hoe deze met elkaar zijn geïntegreerd, welke doelstellingen en parameters gedefinieerd moeten worden en welke stappen nodig zijn voor een optimaal SCM-proces. De cursus biedt in totaal ruim 12 uur on line content, maar door de modulaire opzet kunnen gebruikers afhankelijk van hun kennis- en ervaringsniveau dat bestuderen wat zij nodig hebben, en wanneer zij het nodig hebben. Ook worden verschillende leermethoden ondersteund: naar keuze kunnen de cursisten on line lessen volgen of PDF-bestanden downloaden en deze off line doornemen. On line zelfbeoordelingstests en een afsluitend examen maken eveneens deel uit van de cursus.

Tijdens de implementatie van i2-oplossingen hebben klanten als Lucent, Siemens, Whirlpool, On Semiconductors en Toyota groepen van 100 tot 1000 medewerkers in de gelegenheid gesteld de ISCM-cursus te volgen. Bij Whirlpool, bijvoorbeeld, heeft een groot aantal medewerkers van het Noord-Amerikaanse SCM-team de cursus inmiddels afgerond met als gevolg dat Whirlpool-medewerkers zich nauw betrokken voelen bij de nieuwe bedrijfsprocessen die door de i2-oplossing worden ondersteund.

Consultancypartners van i2 zoals Arthur Andersen hebben eveneens een licentie genomen op de ISCM-cursus. "Behalve voor onszelf willen we de e-learning-cursus van i2 gebruiken voor een nieuwe consultancymethode waarmee wij onze klanten op een meer democratische manier door het SCM-transformatieproces heen kunnen loodsen. Door gebruikers van meet af aan voor te lichten bereiken we enerzijds een hogere mate van acceptatie en anderzijds actieve betrokkenheid in de fase van procesontwerp", zegt SCM-specialist Herve Hillion van Arthur Andersen.

i2 kan bogen op vele jaren kennis en ervaring op het gebied van SCM en B2B e-commerce. Het e-learning-programma is dan ook gebaseerd op beproefde best practices en praktijkgerichte scenario's. Door zijn algemene benadering is het programma geschikt voor zowel klanten van i2 als andere partijen.

"Deze cursussen verschaffen bedrijven de kennis die onontbeerlijk is bij de implementatie van cruciale business practices. Onze succesvolle ISCM-cursus levert het zichtbare bewijs dat Web-Based Training, oftewel e-learning, de beste manier is om deze kennis te verspreiden en de onderneming in te richten in overeenstemming met de nieuwe processen", aldus Escande. "Succes in de interneteconomie wordt niet alleen bepaald door krachtige softwaretools maar zeker ook door kennis van e-business-processen. De flexibele, kosteneffectieve en toegankelijke e-learning-technologie sluit dan ook naadloos aan op het totale product- en serviceaanbod van i2."

Naar verwachting zal i2 in de loop van 2001 haar e-learning-programma verder uitbreiden.

i2
i2 is de leverancier van het i2 TradeMatrix-platform dat behalve oplossingen ook content- en marktplaatsfunctionaliteit biedt. Bedrijven kunnen met i2 TradeMatrix zowel particuliere als openbare marktplaatsen inrichten en tegelijkertijd de bedrijfsprocessen van alle deelnemers optimaliseren. i2 biedt diverse op samenwerking gerichte e-business-services voor zowel startende als gevestigde e-business-bedrijven. Elke service wordt ondersteund door oplossingen voor een optimale besluitvorming, transactiebeheer en content management. Het in 1988 opgerichte i2 heeft zich ten
doel gesteld zijn klanten in 2005 een toegevoegde waarde te bieden van $75 miljard. i2 is gevestigd in Dallas, biedt werk aan meer dan 5500 mensen en heeft kantoren over de hele wereld.