Gemeente Nijmegen

Nijmeegs Mariënburgproject wint internationale onroerend-goedprijs

Tijdens het jaarlijks congres van de ICSC (International Council of Shopping Centers) in Turijn is vrijdag 23 maart de eerste prijs voor nieuwe kleine binnenstedelijke winkelcentra toegekend aan het Nijmeegse Mariënburgproject.

De internationale vakjury was unaniem in haar oordeel dat Mariënburg in deze categorie de eerste prijs verdient. Daarmee liet Nijmegen vergelijkbare projecten uit Madrid, Milaan, Solingen en Berlijn achter zich. Als reden gaf de jury aan dat het Mariënburgproject goed aansluit bij de stedelijke structuur van de binnenstad, architectonische kwaliteiten heeft en zich onderscheidt doordat het winkelen is geïntegreerd met wonen, werken en cultuur. Het Mariënburgproject is een gezamenlijke ontwikkeling van de gemeente Nijmegen en ING Vastgoed.
Het in oktober 2000 geopende project omvat een openbare winkelstraat met een omvang van 14.500 vierkante meter brutowinkelruimte met 47 winkels en 74 bovengelegen koopwoningen, het theater LUX, de centrale bibliotheek, het gemeentearchief en 12.500 vierkante meter kantoorruimte voor gemeentelijke diensten. De totale stichtingskosten van het Mariënburg-project bedragen circa 190 miljoen gulden. Bij de realisatie van de nieuwe winkelstraat is gebruik gemaakt van het hoogteverschil dat in de Nijmeegse binnenstad van nature aanwezig is. Het resultaat is een winkelstraat in twee lagen, waarbij de ene winkellaag als het ware over de andere heenschuift. Met de nieuwe winkelstraat is een logisch winkelroute door de Nijmeegse binnenstad gecreëerd, die daarvoor ontbrak. Een ander opvallend element is de inbedding van de eeuwenoude Mariënburgkapel in het project en de gevarieerde architectuur. Sjoerd Soeters tekende voor de stedenbouwkundige visie van het project.

Het Mariënburgproject is een mijlpaal in de uitvoering van het Nijmeegse Centrum 2000-plan. Dit plan voorziet in een compleet nieuw stadshart. Daarmee is publiek-privaat een investering van 1 miljard gemoeid. Trefwoorden voor het nieuwe stadshart zijn verfraaiing van straten en pleinen, beter parkeren, meer winkels en het versterken van de culturele en woonfunctie.

Terug