TENNECO AUTOMOTIVE

MONROE geeft politie 'SCHOKTHERAPIE'

Nieuw trainingsprogramma voor Europese politiediensten en automobilistenverenigingen


- cross-reference: photos are available at:
1.
http://recherche.newsaktuell.de/story.htx?nr=233995&action=bigpic&att= 7234

2.
http://recherche.newsaktuell.de/story.htx?nr=233995&action=bigpic&att= 7235

Caption 1: News Team International 02/07/2001 Test Driving Photography at Motor Industry Research Association, Nuneaton, Warwickshire, UK.

Caption 2: MONROE GEEFT POLITIE 'SCHOKTHERAPIE' - Nieuw trainingsprogramma voor Europese politiediensten en automobilistenverenigingen

Brussels (ots) - Onafhankelijk onderzoek wees onlangs uit dat versleten schokdempers een erg ongunstige invloed hebben op de doeltreffendheid van moderne veiligheidssystemen zoals ABS (antiblokkeersysteem) en ESP (elektronische stabiliteitscontrole). Tenneco Automotive, de fabrikant van Monroe, de wereldmarktleider op het vlak van schokdempers, nodigde daarom onlangs in het Verenigd Koninkrijk politiediensten uit naar gespecialiseerde trainingen over de gevaren van auto's met versleten of beschadigde schokdempers.

Nu trekt Tenneco Automotive met haar trainingscursussen over Monroe schokbrekers naar Europese verkeerspolitiediensten en verantwoordelijken voor het onderzoek van verkeersongevallen, om hen te wijzen op de mogelijke fatale gevolgen van dit probleem.

Versleten schokdempers kunnen in de eerste plaats leiden tot een minder grote controle over het voertuig en een minder grote doeltreffendheid van het rem- en het ABS-systeem, een groter risico op slippen of aquaplaning, een grotere bandenslijtage, een ongelijke hoogte van de koplampen (waardoor tegenliggers kunnen worden verblind), een grotere vermoeidheid bij de bestuurder en daardoor langere reactietijden, een minder hoog comfort voor de inzittenden en een groter gevaar op reisziekte en een verhoogd risico op 'snaking' bij het trekken van een caravan of een aanhangwagen.

De Monroe-cursussen kennen in het Verenigd Koninkrijk al heel wat succes. De agenten ontvangen informatie over de werking, het ontwerp en de constructie van schokdempers en over de problemen die gepaard gaan met schokdempers die niet behoorlijk functioneren. Ze nemen deel aan praktische oefeningen, demonteren schokdempers en monteren ze opnieuw, zodat ze een duidelijk zicht hebben op de onderdelen die in een schokdemper aan het werk worden gezet. Bovendien krijgen ze demonstraties te zien van versleten schokdempers (op voertuigen en gedemonteerd), leren ze problemen met veringen op voertuigen herkennen en worden ze geleerd hoe ze nieuwe schokdempers op een correcte manier onder een voertuig moeten monteren. Op deze manier begrijpen ze ook beter welke fouten er bij de montage van schokdempers kunnen worden gemaakt.

Totnogtoe vonden de cursussen plaats in de gebouwen van Monroe in York. Moederonderneming Tenneco Automotive trekt momenteel in dezelfde buurt nieuwe gebouwen op voor haar Original Equipment Ride Control Engineers. Daar zullen vergaderzalen en een werkplaats worden voorzien, waar ook de politieagenten de cursus zullen kunnen volgen.

Bill Vincent, de Technical Training Manager van Monroe voor Europa, Afrika en het Midden Oosten, die in 1995 met de cursussen begon, verklaarde in dit verband: 'We zouden deze training ook graag aan andere Europese politiediensten aanbieden. Overigens is het pakket ook erg interessant voor reddingsdiensten en andere verkeersorganisaties. Ik ben ervan overtuigd dat ook zij heel wat van deze trainingen zouden kunnen opsteken.'

Politie erg tevreden over 'vitale' opleiding
De Britse politiediensten die de cursus volgden, hebben niets dan lof voor het trainingsprogramma van Monroe. De ervaring die daar werd opgedaan, bleek erg nuttig voor de verkeerspolitie en voor de mensen die bij verkeersongevallen worden ingezet.

De agenten van de verkeerspolitie herkennen auto's met veringsproblemen en maken de bestuurders daar attent op. Agenten die verantwoordelijk zijn voor het onderzoek van verkeersongevallen, begrijpen beter waaraan een ongeval te wijten zou kunnen zijn. Ten gevolge van deze cursussen hebben verschillende politiediensten intussen al campagnes gevoerd waarbij ze plaatselijke automobilisten wijzen op het gevaar om met versleten schokdempers te blijven rondrijden.

'Ik vind dat deze cursus een 'must' is voor alle agenten die verkeersongevallen onderzoeken', meende Mike Natt, een Senior Accident Investigator bij de North Yorkshire Police. Zijn collega Martin Hemenway, Traffic Management Officer, voegde daaraan toe: 'Agenten die aan de cursus deelnamen, vonden dat alle verkeersagenten zo snel mogelijk naar de cursus moeten worden gestuurd. Maar zelfs agenten met 20 jaar ervaring bestempelden de training als onschatbaar.'

Onafhankelijke tests leveren onrustbarende cijfers op Eén van de belangrijkste zaken die tijdens de cursus wordt meegegeven, is de vaststelling dat de moderne technologie auto's niet tegen de gevaren van versleten schokdempers kan beschermen. Testen die door het Duitse TÜV werden uitgevoerd, toonden duidelijk aan dat de remweg vanaf een snelheid van 80 kilometer per uur van een nieuwe VW Beetle op versleten schokdempers, ondanks de meest recente ESP- en ABS-veiligheidssystemen, tot zes meter langer is dan de remweg van een exemplaar met 100% efficiënte schokdempers volgens de nieuwste technologie. Tijdens een noodstop blijven de wielen van de auto met de versleten schokdempers niet constant in contact met de weg, wat de efficiency van het ABS-systeem aanzienlijk aantast.

Dezelfde test werd ook met een Renault Espace uitgevoerd. Hierbij voegden versleten schokdempers 3,9 meter aan de totale remweg toe - een verschil dat een hemelsbreed verschil kan maken bij een ongeval.

Bovendien bleken de versleten schokdempers in beide gevallen de controle over het voertuig te bemoeilijken bij het ontwijken van hindernissen bij lage snelheden... zeker bij het nemen van een bocht of onder invloed van zijwind. In het geval van de Beetle met de versleten schokdempers probeerde het ESP-systeem het voertuig te stabiliseren, waardoor de remweg nog werd verlengd. Op die manier werden de voordelen van het ESP-systeem tenietgedaan.

Bill Vincent van Monroe besluit: 'Het is duidelijk dat zowel automobilisten als politieagenten zich meer bewust moeten worden van de gevaren van versleten schokdempers. We zijn erg blij dat de politiediensten die intussen aan het trainingsprogramma hebben deelgenomen, een en ander erg nuttig vonden. We hopen dan ook dat we in de toekomst zoveel mogelijk agenten in onze leslokalen zullen mogen ontvangen.'

Op basis van het succes van de Britse cursussen voerde Bill Vincent onlangs een aantal wijzigingen in het Europese trainingsprogramma van Monroe door. Dat loopt momenteel in Europa, Oost-Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Hoewel het programma 'op maat is gesneden' voor de afzonderlijke landen, is de basis dezelfde. De boodschap van voertuig, verkeersveiligheid en comfort voor de passagiers klinkt in alle talen even duidelijk door.

Voor meer informatie over de training van politiediensten kunt u op het nummer (00) 322-706-9125 met European Technical Training Manager Bill Vincent contact opnemen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij: Simonetta Esposito
Communications Manager Europe
Tenneco Automotive Europe
Tel: (00)322 706 9147
Fax: (00)322 706 9199
E-mail: Simonetta.Esposito@eu.tenneco-automotive.com

26 mrt 01 14:36