>


Vooral FinanceTelevision in trek als IR-platform
Beursonderneming ontdekt internet als communicatiekanaal naar particuliere belegger

(Amsterdam) - Het internet wordt sinds begin dit jaar veelvuldig gebruikt door binnen- en buitenlandse beursondernemingen om hun jaarcijfers, analistenmeetings en andere aankondigingen naar buiten te brengen. Dit gebeurt vooral door audio-visuele uitzendingen op de eigen site of die van Investor Relations (IR)-platforms. Meestal zijn de uitzendingen 'live' en gratis te zien voor iedere geïnteresseerde belegger.

FinanceTelevision is één van de platforms die onder meer speciaal voor dit IR-doel werd opgericht. "Waar we er in 2000 nog maar enkele 'events' hebben uitgezonden, zitten we nu al op ruim 20 uitzendingen in de eerste drie maanden van dit jaar, aldus Michiel Plugge, Marketing & Salesmanager van FinanceTelevision, terwijl het totaal aantal uitzendingen al 25 bedroeg.. Zo'n 80 % van de ondernemingen die kozen voor het al dan niet uitzenden van hun event, koos voor ons platform. Enkele anderen kozen voor het zelf organiseren en uitvoeren, maar met hen zijn we inmiddels ook al in gesprek. Behalve dat wij IR via internet televisie-uitzendingen promoten, zie je dat ook bedrijven zelf met het concept aan de slag gaan. Het komt dus van verschillende kanten en dat geeft goed de trend aan".

Nu is het nog maar het topje van de ijsberg, maar er worden in Nederland door beursgenoteerde ondernemingen honderden, zo niet over de 1000 events per jaar georganiseerd. De meest aansprekende zijn de persconferentie, de aandeelhoudersvergadering en de analistenbijeenkomst. Voor de actievere particuliere en semi-professionele beleggers zijn dit belangrijke gebeurtenissen, maar is het vaak onmogelijk om hier zelf bij aanwezig te zijn. Door bijvoorbeeld de aandeelhoudersvergadering live uit te zenden op internet kan iedereen thuis of op het werk volgen wat er gebeurt. Er kunnen zelfs van afstand vragen worden gesteld en, als binnenkort de wet het toelaat, kan er ook aan proxy-voting (het stemmen op afstand) worden gedaan.

Bijkomstigheid is dat de CEO's die de events presenteren zich in hun presentatie en aankleding wat zullen moeten aanpassen, ze zijn nu tenslotte op televisie. "We verwachten dan ook dat met name de persconferenties wat spraakmakender gaan worden zodat ze het publiek meer aanspreken. Het is tenslotte de bedoeling om de beleggers te motiveren aandelen in het betreffende bedrijf te houden of te kopen. Je ziet dan ook dat de behoefte aan het direct kunnen communiceren met particuliere beleggers het meest optreedt bij de Midkap- en de lokale marktfondsen. Deze hebben relatief het meest te lijden gehad van teruglopende aandelenkoersen en consolidatie van de Europese markt.

"Door de audio-visuele component toe te voegen kan het bedrijf voor en tussen de presentatie laten zien wat het eigenlijk doet en wat het in huis heeft. De meeste bedrijven zijn voor beleggers immers niet meer dan een vage naam in de koersenlijsten van de krant", aldus Plugge.

Om het IR-karakter nog meer invulling te geven zal FinanceTelevision na het jaarcijfer seizoen starten met een serie van Live Forums. Hierin wordt een bestuursvoorzitter in de studio ondervraagd. Kijkers kunnen direct en van te voren vragen stellen middels e-mail of telefoon.

Over FinanceTelevision ( www.financetelevision.nl ) FinanceTelevision is het eerste en enige financieel economische televisiestation in Nederland. Het station richt zich op particuliere beleggers in Nederland. FinanceTelevision zendt uit via het Internet. De doelstelling van FinanceTelevision is een service- en informatieplatform te bieden aan ondernemingen en beleggers.
FinanceTelevision zendt zowel actuele beursjournaals als achtergrond informatie uit. Naast deze televisieproducties is op de website van FinanceTelevision achtergrondinformatie van bedrijven met één klik van de muisknop beschikbaar.
FinanceTelevision is een platform voor investor relations. Per (beursgenoteerde) onderneming is een ruimte gereserveerd waarin bedrijven actief kunnen communiceren met hun aandeelhouders. FinanceTelevision biedt bedrijven een eigen TV-zender. De zender is beschikbaar wanneer de kijker dat wil. FTV is een onderneming van Bank Labouchere, NOB en MoneyView Nederland.