PERSBERICHT
VILENZO REALISEERT WINSTSTIJGING VAN 4,8%
Kernpunten:
· nettoresultaat: ¤ 4,4 miljoen (1999: ¤ 4,2 miljoen) + 4,8%
· bedrijfsresultaat: ¤ 6,8 miljoen (1999: ¤ 6,0 miljoen) + 14,3%
· netto-omzet: ¤ 100,9 miljoen (1999: ¤ 84,8 miljoen) + 19,1%
· winst per gewoon aandeel: ¤ 1,60 (1999: ¤ 1,53) + 4,6%
· dividendvoorstel per gewoon aandeel: ¤ 0,80 naar keuze van de aandeelhouders in contanten of
in aandelen
Resultaten:
Het nettoresultaat over 2000, zijnde de winst na belastingen, is gestegen met ¤ 0,2 miljoen tot ¤ 4,4 miljoen (1999: ¤ 4,2 miljoen). De winst per aandeel is dientengevolge, conform verwachting, gestegen met ¤ 0,07 tot ¤ 1,60 (1999: ¤ 1,53).
De netto-omzet in deze periode is gestegen met ¤ 16,1 miljoen tot ¤ 100,9 miljoen (1999: ¤ 84,8 miljoen).
De betreffende omzet- en winststijging is nagenoeg geheel gerealiseerd door autonome groei. Het bedrijfsresultaat is gestegen met ¤ 0,8 miljoen tot ¤ 6,8 miljoen (1999: ¤ 6,0 miljoen).
Gang van zaken in 2000:
Vilenzo heeft zich in het onderhavige boekjaar opgemaakt voor een aanpassing in haar strategie: mogelijkheden onderzoeken voor strategische samenwerkingsverbanden en/of fusies (zoals bekend gemaakt in het persbericht van 5 september jl.). Dit heeft ultimo 2000 geleid tot contacten die in 2001 zijn uitgemond in de overname van Centaur Clothes Netherlands (Van Gils) en de ondertekening van een intentieverklaring voor de overname van United Fashion Makers (Jaguar, Obvious, Peter van Holland en Frans Molenaar). De verwachting bestaat dat deze laatste overname begin april 2001 zal kunnen worden afgerond.
De onderneming is de afgelopen jaren veranderd van een productiegerichte private label organisatie naar een marketing- en salesgerichte merkenorganisatie. De onderneming richt zich primair op het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van merken. Dit sluit private label activiteiten echter niet uit; de private label kinderkledingactiviteiten worden evenwel, gezien de moeilijk te realiseren rendementen, verder afgebouwd. In het kader van de merkenfocus zijn er in 2000 drie Björn Borg conceptstores overgenomen (2x te Amsterdam, 1x te Rotterdam). In 2001 is de beslissing genomen om in de komende twee jaren nog zeven Björn Borg conceptstores te openen (inmiddels besloten: Den Haag, Eindhoven, Amstelveen). In het boekjaar 2000 zijn de twee fabrieken op Sri Lanka verkocht. De gerealiseerde boekwinst met betrekking tot de activa ad ¤ 1,1 miljoen heeft nagenoeg alle bijkomende kosten, zoals de afkoop van de managementcontracten, afwaarderen van de quotaposities, versneld afbouwen van de voorraden grond- en hulpstoffen als ook het onderbrengen van reeds ontvangen orders bij derden, gedekt.
Mission Statement:
Vilenzo International wil uitgroeien tot één van de meest vooraanstaande Europese modeconcerns. Vilenzo doet dit door haar kerncompetenties, het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken, vergaand te internationaliseren. Daarbij zullen autonome groei, acquisities en synergie effecten uiteindelijk leiden tot een groei van de winst per aandeel (voor afschrijving goodwill).
Doelstellingen:
Vilenzo International N.V. heeft de volgende doelstellingen geformuleerd.
Financieel:
- Tenminste drie aaneengesloten jaren gemiddeld 10% groei van de winst per aandeel (voor afschrijving goodwill) realiseren. Hiervoor is de winst per aandeel van ¤ 1,53 over 1999 het uitgangspunt.
- Een dividenduitkering, voor zover de omstandigheden dit toelaten, van circa 50% van het nettoresultaat, naar keuze van de aandeelhouders in contanten of in de vorm van stockdividend.
- Een solvabiliteitsratio - de verhouding garantievermogen ten opzichte van totaal vermogen van groter of gelijk aan 30%.
Operationeel:
- Resultaatverbetering door procesverbetering.
- Versterking van de bestaande marktposities in de sectoren waarin de onderneming actief is.
- Focus op verdere uitbouw van de groep, zowel nationaal als internationaal.
Strategie en vooruitzichten:
Vilenzo richt zich op versterking van kwaliteit en efficiency van de huidige activiteiten en merkenportfolio, alsmede op de uitbouw hiervan middels overnames en/of strategische samenwerkingsverbanden. Vilenzo wil dit bereiken door:
- Focus op marketing en sales;
- Versterking van de merkenportfolio;
- Versterking van de interne organisatie.
Dit moet leiden tot verdere omzetgroei en verbetering van de netto rendementen.
De onderneming zal met ingang van het boekjaar 2001 als gevolg van gewijzigde regelgeving niet langer aanloopkosten kunnen activeren. Deze kosten zullen met ingang van 2001 ten laste van de winst- en verliesrekening worden verwerkt. Eenmalig zal hiertoe in 2001 een bedrag van ¤ 6,1 miljoen worden afgeboekt van het eigen vermogen.
De vooruitzichten voor het boekjaar 2001 zijn goed te noemen. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 25 april as. kan de Raad van Bestuur, gezien het seizoensmatige verloop van de verkopen, hierover een meer gedetailleerde uitspraak doen, waarbij rekening zal worden gehouden met de recente acquisities.
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal door de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen worden voorgesteld het dividend vast te stellen op ¤ 0,80 per gewoon aandeel van nominaal ¤ 0,48 naar keuze van de aandeelhouders in contanten, dan wel in aandelen ten laste van de agioreserve. De omvang van het stockdividend ten laste van de agioreserve zal worden bekend gemaakt tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Belangrijke data:
25 april 2001: Algemene Vergadering van Aandeelhouders
5 september 2001: Halfjaarcijfers 2001
20 maart 2002: Jaarcijfers 2001
24 april 2002: Algemene Vergadering van Aandeelhouders
5 september 2002: Halfjaarcijfers 2002
Tilburg, 28 maart 2001 VILENZO INTERNATIONAL N.V.
Raad van Bestuur
Voor nadere inlichtingen: de heer W.H.C.M. Vilé
tel. 013 9646800/ www.vilenzo.com de heer R.J.M. van Riel RA
Bijlage 1 bij het persbericht van Vilenzo International N.V. per 28 maart 2001
Geconsolideerde balans (x ¤ 1.000) 31 december 2000 31 december 1999 Activa Immateriële vaste activa 6.076 3.935 Materiële vaste activa 6.932 7.134 Voorraden 24.985 21.668 Vorderingen 17.817 14.369 Liquide middelen 750 797 Balanstotaal 56.960 47.903 Passiva Eigen vermogen 12.688 16.047 Voorzieningen 45 221 Langlopende schulden 7.090 0 Kortlopende schulden 37.137 31.635 Balanstotaal 56.960 47.903 __________________________ ________________________________________________________ Geconsolideerde winst- en verliesrekening (x ¤ 1.000) 2000 1999 Netto-omzet 100.934 84.763 Voorraadmutaties 117 -391 Overige bedrijfsopbrengsten 1.106 0 Som der bedrijfsopbrengsten 102.157 84.372 Kosten van grond- en hulpstoffen 56.790 45.636 Personeelskosten 16.453 13.856 Afschrijvingen vaste activa 1.833 1.361 Overige bedrijfskosten 20.253 17.546 Som der bedrijfslasten 95.329 78.339 Bedrijfsresultaat 6.828 5.973 Financiële baten en lasten -2.568 -1.537 Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening 4.260 4.436 Belastingen 2 147 -232 Nettoresultaat 4.407 4.204Bijlage 2 bij persbericht 28 maart 2001
Profiel Vilenzo International per ultimo 2000:
Vilenzo International N.V. fungeert als houdstermaatschappij van een aantal ondernemingen die zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken (kleding en footwear). Aandelen Vilenzo International zijn sinds 1991 genoteerd aan de Officiële Markt van de effectenbeurs van Euronext Amsterdam N.V. (Euronext Amsterdam). Vilenzo International N.V. stelt zich op als een strategische holding. Haar rol is die van motivator, bewaker en coördinator van de ontwikkelde strategie.
Om de hierna geformuleerde doelstellingen te kunnen realiseren is vooralsnog gekozen voor een gedecentraliseerde organisatie. Elke werkmaatschappij functioneert in de markt als een zelfstandige onderneming met een eigen winst- en omzetverantwoordelijkheid.
Het geografische zwaartepunt van de verkoop van zowel internationaal sterke merkkleding als private label collecties en corporate identity wear ligt in West-Europa. In de Verenigde Staten verzorgt Anywear Apparel de verkoop en marketing van de merken Cakewalk, Babywalk, The Wizard of Oz en Jeep.
Vilenzo International N.V. onderscheidt drie kernactiviteiten: Merken, Private Label, en Services.
Merken
Binnen de kernactiviteit Merken richt de onderneming zich op het positioneren van merken in kinderkleding en vrijetijdskleding voor dames en heren, alsmede footwear voor dezelfde doelgroepen. Gevoerde merken in het volwassenensegment zijn: Bad Boys (kleding en schoenen), Salty Dog (kleding), Bird Dog (kleding), Dobber (kleding en schoenen), Björn Borg (kleding) en Jeep (kleding).
Gevoerde kledingmerken in het kindersegment zijn: Bad Boys (ook schoenen), Bad Girls (ook schoenen), Dobber jr., Salty Dog, Bird Dog, Cakewalk, Babywalk, The Wizard of OZ, Jeep, Jottum, Barbara Farber en Pointer.
Private Label
Binnen de kernacitiviteit Private Label ontwikkelt en verkoopt Vilenzo International:
- Kinderkleding en schoenen, die enerzijds worden verkocht door de Nederlandse verkooporganisatie aan grootafnemers (grootwinkelbedrijf, winkelketens, inkooporganisaties en postorderbedrijven) in voornamelijk West-Europa, en anderzijds door de eigen verkooporganisaties van de productiebedrijven op Madagaskar en in Pakistan aan afnemers in het Caribische gebied, West-Europa, Japan en de Verenigde Staten.
- Tricot bovenkleding voor dames, bestemd voor grootwinkelbedrijven en andere grootafnemers die snel willen reageren op korte-termijntrends.
- Bedrijfskleding en corporate identity wear (business-to-business).
Services
De kernactiviteit Services biedt ondersteuning aan de beide andere kernactiviteiten op het gebied van techniek (CAD/CAM, pasvorm), logistiek (warehousing/order picking), inkoop/sourcing, kwaliteitscontrole (met name in het Verre Oosten) en retail support (waaronder marktinformatie en shop-in-shop formule). Binnen de kernactiviteit Services vindt ook de productie van geweven en gebreide kleding plaats, die door zelfstandige werkmaatschappijen in Tunesië, Pakistan en Madagaskar wordt uitgevoerd. Deze productie kan plaatsvinden ten behoeve van zowel Private Label als Merken.