Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

29 maart 2001

Reflectie maakt fietsers extra zichtbaar

Met het oog op de 1 mei a.s. in te voeren nieuwe verkeersregel dat alle bestuurders van rechts voorrang hebben op kruispunten waar de voorrang niet apart is geregeld waarschuwt de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO fietsers dat ze dan extra risico kunnen lopen als ze niet goed zichtbaar zijn. De organisatie doet dat op de FietsRAI 2001 in Amsterdam RAI die vanavond (donderdag 29 maart) officieel wordt geopend door Amsterdams burgemeester mr. M.J. Cohen. Aan het begin van deze vijfdaagse fietsbeurs wordt tevens het startsein gegeven voor de nieuwe voorlichtingscampagne Fietsers zichtbaar van rechts van 3VO, die dit voorjaar en komend najaar wordt gehouden.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat niet alleen de voorgeschreven fietsverlichting erg veel te wensen over laat, ook met de verplichte reflectiematerialen op de fiets is heel veel mis. Ongeveer de helft van alle fietsers voert op dit moment niet meer de wettelijk voorgeschreven verlichting en reflectiematerialen. In sommige steden en delen van het land is zelfs sprake van een nog lager percentage fietsers met verlichting en reflectie. Van de fietsers boven de 12 jaar zegt maar liefst 60% wel eens in het donker zonder licht te fietsen.

3VO noemt het van levensbelang dat de verlichting en de reflectiematerialen op fietsen deugt. Vooral omdat er in ons land sprake is van een stijgend aan slachtoffers onder fietsers in het donker, de vaak gebrekkige fietsverlichting en -reflectie en de komst van de nieuwe voorrangsregel voor bestuurders van rechts op gelijkwaardige kruispunten. Wetenschappelijk is uitgerekend dat elke procent meer fietsers met licht aan jaarlijks 25 fietsslachtoffers scheelt, vandaar ook het belang van de campagne Fietsers zichtbaar van rechts.

Naast goede verlichting voor en achter als er bij schemer en in het donker wordt gefietst, moeten zijreflectie op beide fietsbanden, een rode achterreflector en ambergele reflectoren in de trappers altijd op de fiets aanwezig zijn. 3VO wijst hierop in de nieuwe campagne en dringt er bij fietsers ook op aan hun eigen zichtbaarheid verder te vergroten door gebruik te maken van een witte voorreflector en ook van reflecterende materialen op kleding. Ook wordt er door de organisatie benadrukt dat fietsen waar kinderen mee op straat komen eveneens moeten voldoen aan alle wettelijke eisen. Dus bijvoorbeeld ook fietsbanden met zijreflectie.

Het vermoeden bestaat dat nu nog maar 15% van de fietsen voorzien is van een witte voorreflector, die overigens niet verplicht is. Wanneer in de toekomst alle fietsen extra zouden opvallen met een voorreflector, dan zouden er per jaar 420 minder fietsslachtoffers zijn. 3VO wil dan ook dat de witte voorreflector op de fiets snel verplicht wordt gesteld. De zichtbaarheid en herkenbaarheid van de fietser wordt er op eenvoudige wijze door vergroot, mede gezien het blijvend effect van de voorreflector als de koplamp kapot is en bij stilstand.

Van de 194 fietsers die in 1999 dodelijk verongelukten verloren er tenminste 41 bij schemer en duisternis het leven. Dat is bijna een kwart (21%) van alle fietsersdoden in een jaar tijd. Bij fietsongevallen in het donker raakten voorts 474 fietsers ernstig gewond en 1.579 licht gewond. De voorlichtingscampagne Fietsers zichtbaar van rechts voert 3VO in samenwerking met 3M Innovation, Vredestein, Axa-Basta en Handelshuis W. Rutteman BV.