Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

MINOCW:ict past goed bij vernieuwingen onderwijs

29 maart 2001

Persbericht 046

Actualisatie Onderwijs on line:
ICT PAST GOED BIJ VERNIEUWINGEN ONDERWIJS

Twee jaar geleden was er in het onderwijs gemiddeld één computer per 25 leerlingen beschikbaar. Inmiddels is er per 12 leerlingen een computer. Het computergebruik op school wordt steeds normaler en neemt nog steeds toe. Die toename sluit uitstekend aan bij de vernieuwingen in het onderwijs. Daarom verschuift het doel van informatie- en communicatietechnologie (ict) in het onderwijs van de invoering naar verbetering van het gebruik in de praktijk. Concreet komt het accent te liggen op de verdere scholing van docenten, stimulering van samenwerking, het beschikbaar en toegankelijk maken van voldoende educatief lesmateriaal en aansluiting van scholen op kennisnet. Dat staat in de derde Actualisatie Onderwijs on line, die minister Hermans van onderwijs, cultuur en wetenschappen vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het ict-gebruik zal gaan bijdragen aan beter en moderner onderwijs dat rekening houdt met verschillen tussen leerlingen en hen voorbereidt op de toekomstige arbeidsmarkt. De verschuiving naar het gebruik van ict is de uitdaging voor de toekomst. Scholen hebben de afgelopen jaren veel extra geld voor de integratie van ict in het onderwijs ontvangen. De ict-budgetten stegen tot ruim 125 gulden en in 2000 tot zelfs 161 gulden per leerling. Daarnaast krijgen scholen een bedrag van ongeveer 25 gulden voor het gebruik van kennisnet. De effecten daarvan zijn nu nog niet zichtbaar in de onderzoeken die zijn uitgevoerd naar de invoering van ict op scholen. In volgende voortgangsrapportages is dat waarschijnlijk wel mogelijk.

Naast de bedragen per leerlingen zijn vorig jaar ruim 100 projecten mogelijk gemaakt om de ontwikkeling van ict in het onderwijs een extra impuls te geven en bijna 350 projecten om het gebruik van netwerken te stimuleren. Voor dit soort projecten is dit jaar en volgend jaar 24 miljoen extra beschikbaar via een subsidieregeling. Het aantal expertisecentra voor advisering en innovatieve projecten groeit van vijf naar acht. Een Informatie Advies Centrum gaat scholen ondersteunen bij eventuele praktische en technische problemen. Met het oog op het groeiend aantal gebruikers (gemiddeld 100.000 per dag) neemt minister Hermans ook de verdere inhoudelijke ontwikkeling van kennisnet ter hand. Kleinschalige projecten in de klas worden gestimuleerd aan de hand van praktijkvoorbeelden op kennisnet.

In 2001 wordt een .Nationaal Platform Onderwijs en Samenleving. met vertegenwoordigers uit onderwijs, bedrijfsleven en overheden opgericht. Dit platform gaat in samenwerking met het bedrijfsleven innovatieve projecten opzetten. Ook wordt gekeken of op kennisnet een plek kan worden ingericht waar de kennis en ervaring van de expertisecentra, landelijke pedagogische centra, schoolbegeleidingsdiensten, het Nationaal Platform Onderwijs en Samenleving en het Informatie Advies Centrum samenkomen.

De ict-monitor-onderzoeken over het schooljaar 1999-2000 wijzen uit dat de inzet van ict beter tot zijn recht komt in vernieuwde leersituaties. Een groeiend aantal scholen en opleidingen kiest voor een vernieuwde inrichting van het onderwijs met behulp van ict. Ict is inmiddels onmisbaar in de tweede fase havo/vwo, bij de vernieuwingen in het vmbo en bij onderwijs op maat. Ook speelt ict een rol bij het onderwijskansenbeleid, de brede school, de naschoolse opvang en bij het opleiden van leraren.

Noot voor de redactie,