Milieudefensie

Persbericht

Milieudefensie: 'Bulderbos is te koop. Prijs: een beter milieu'
Schiphol probeert opnieuw Bulderbos te onteigenen

Amsterdam, 29 maart 2001 --- Schiphol is een nieuwe onteigeningsprocedure gestart om het Bulderbos in handen te krijgen. Gistermiddag zijn de 350 eigenaren van het Bulderbos voor de tweede keer gedagvaard door Schiphol bij de Haarlemse Arrondissements-rechtbank. Schiphol heeft opnieuw 40.000 gulden geboden voor het Bulderbos. De eigenaren hebben het bod wederom afgewezen. 'Het Bulderbos is te koop, maar de prijs staat vast: een beter milieu', zo stelt projectleider vliegverkeer Kees Kodde van Milieudefensie.

Vorig jaar mislukte de eerste poging van Schiphol om de grond in handen te krijgen. De Haarlemse rechter oordeelde toen dat de Aanwijzing (over de milieugrenzen) voor de luchthaven eerst onherroepelijk diende te zijn, voordat het onteigeningsverzoek kon worden behandeld. Vervolgens vernietigde de Raad van State in augustus 2000 de Aanwijzing, met uitzondering van de omvang van het nieuwe luchtvaartterrein.

Het zou voor de hand liggen als minister Netelenbos nu een nieuwe Aanwijzing zou maken. Zij geeft er echter de voorkeur aan de Planologische Kernbeslissing (PKB, de 'moederwet' voor Schiphol) met bijbehorende Aanwijzing opzij te schuiven en te vervangen door een nieuwe Wet Luchtvaart. Hiermee probeert de minister toetsing door de Raad van State uit te schakelen. Het is de vraag of de Tweede Kamer en de Raad van State hiermee akkoord zullen gaan.

De ontwerpwet Luchtvaart wordt dit jaar in de Tweede Kamer besproken. De milieunormen voor vervuiling, gevaar en lawaai in die wet zijn veel soepeler dan in de PKB. 'We verwachten dat de Tweede Kamer de ontwerpwet nog fors zal aanscherpen,' aldus Kees Kodde.

De tweede poging van Schiphol om te onteigenen komt op een moment dat de nieuwe milieugrenzen voor na 2003 nog niet goedgekeurd zijn door parlement of Raad van State. Milieudefensie hoopt dat dit voor de Haarlemse rechter opnieuw aanleiding zal zijn het onteigeningsverzoek af te wijzen.

Het Bulderbos wordt steeds meer een fysieke hindernis voor de bouwwerkzaamheden van de vijfde baan. Schiphol is nu genoodzaakt om het bos heen te werken. 'Zolang de Wet Luchtvaart niet van tafel gaat, zullen wij het Bulderbos niet opgeven en actie blijven voeren. Het kabinet moet haar beloften nakomen en het milieu rond Schiphol daadwerkelijk beschermen', stelt Kodde.

De onteigeningsprocedure bestaat uit een aantal stappen en zal waarschijnlijk enkele maanden duren. Schiphol zal op 10 april een Conclusie van Eis inleveren bij de rechtbank, waarna de advocaten van de Bulderboseigenaren enkele weken de tijd krijgen hierop een schriftelijk antwoord te formuleren. Daarna volgt waarschijnlijk mondelinge behandeling. De Bulderboseigenaren worden vertegenwoordigd door advocaten Phon van den Biesen en Ernestine Meijer.