Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)

ROVER TELEURGESTELD OVER MISLUKKEN OVERLEG; BRANDBRIEF AAN NS EN BONDEN SAMEN MET CONSUMENTENBOND EN ANWB

Reizigersvereniging ROVER is erg teleurgesteld dat het overleg tussen NS en de vakbonden is mislukt en dat het conflict nu over de rug van de reizigers dreigt te worden uitgevochten. Samen met de Consumentenbond en de ANWB doet ROVER in een brief gericht aan zowel de NS-directie als de bonden een klemmend beroep op deze partijen om te proberen het conflict alsnog op te lossen en daarmee de overlast voor de reizigers te beperken. Mocht dit niet lukken, zo vragen de consumentenorgansiaties aan beide partijen, dan moet bij eventuele acties de hinder voor de klanten van de NS tot een minimum beperkt worden.

De rechter in Zutphen heeft vorige week aangegeven dat eventuele stakingen tijdig moeten worden aangekondigd en dat voor reizigers duidelijk moet zijn waar het treinverkeer uitvalt. Alleen op die wijze kunnen reizigers de nodige voorzorgsmaatregelen nemen om de schade door het wegvallen van hun vervoer te beperken.

Verder heeft de rechter in zijn uitspraak een termijn van 14 dagen aangegeven tussen het stoppen van het werk van de Adviescommissie en de start van eventuele stakingen, als een adempauze om al het mogelijke te doen alsnog stakingen te voorkomen. ROVER roept de vakbonden dan ook op om deze termijn in acht te nemen en zich volgende week te beperken tot publieksvriendelijke acties en pas wanneer deze niet helpen eventueel het stakingsmiddel te hanteren. Daarbij zou het voor de reiziger wenselijk zijn dat de vakbonden gezamenlijk optrekken en niet allemaal op verschillende momenten verschillen actievormen hanteren.

Aan de NS-directie wordt gevraagd om, indien stakingen onafwendbaar zijn, reizigers adequate informatie te verschaffen over de omvang en gevolgen van de acties en over mogelijke alternatieven voor getroffen verbindingen, compensatie te geven aan reizigers van zowel directe schade als de kosten voor alternatief vervoer, heldere informatie te bieden over de mogelijkheden voor het indienen van schadeclaims en zorg te dragen voor een vlotte afhandeling.

Amersfoort, 29 maart 2001

Deze pagina is gemaakt op: 29-03-2001
Laatste verandering: 29-03-2001