ANGO

Keuring auto-aanpassingen flink duurder

Gehandicapten de dupe van bureaucratische regeling Keuring auto-aanpassingen flink duurder

AMERSFOORT - Met ingang van 1 maart is het aanpassen van een auto voor mensen met een handicap flink duurder geworden. Dat komt doordat de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de regels voor het keuren van die aanpassingen heeft veranderd. Gehandicapten worden hiervan de dupe. Zij krijgen van de auto-aanpassingsbedrijven de rekening gepresenteerd. Dat blijkt uit een publicatie in het aprilnummer van het tijdschrift Aan Zet, uitgegeven door de Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie ANGO).

Al sinds 1995 moeten de auto's die voor mensen met een functiebeperking worden aangepast, opnieuw worden gekeurd door de RDW voordat ze de weg op mogen. Tot nu toe werd de auto na het aanpassen gekeurd bij een keuringsstation van de RDW. Afhankelijk van de service die het auto-aanpasbedrijf leverde, kostte dat fl 85 of iets meer. Maar vanaf 1 maart moeten de aanpassingen gekeurd worden bij het aanpasbedrijf dat ze heeft aangebracht. Daarvoor moet een keurmeester van de RDW naar het bedrijf toe komen om de keuring uit te voeren. De kosten daarvoor worden volledig in rekening gebracht bij de gehandicapte eigenaar van de auto. Het gaat om vele honderden guldens.

Individueel
Sinds afgelopen 1 maart dienen alle auto-aanpassingen rechtstreeks bij de RDW in Zoetermeer te worden gemeld. Wanneer de auto-aanpasser een aanpassing vervolgens in serie gaat uitvoeren, bijvoorbeeld een knielsysteem voor busjes, kan hij hierna volstaan met een kort bezoek aan een regionaal keuringsstation om te laten controleren of hij alles volgens het prototype heeft ingebouwd.
In de meeste gevallen gaat het in praktijk echter om individuele aanpassingen. Wanneer die worden gemeld komt vervolgens een keurmeester vanuit Zoetermeer bij de auto-aanpasser de aanpassing controleren. Volgens Maurice Mooiman van de RDW in Zoetermeer kan dit extra kosten betekenen.'Wij brengen sowieso voorrijkosten in rekening en dan is er nog een uurtarief.' Volgens Mooiman eist de wetgever deze procedure. 'We hebben in het verleden wel gekeken of we voor de auto-aanpassers een regeling konden treffen zoals bij APK-keuringsstations maar daarvoor is het aantal bedrijven te gering. De kosten werden voor ons veel te hoog.'
'We zijn niet blij met de nieuwe regeling,' aldus Jacques van Hest, persvoorlichter van de sectie Auto Aanpassers Nederland van de RAI-Vereniging. 'De gehandicapte wordt weer de dupe. Het betekent dat de keuringen minimaal fl 405 duurder worden. Die kosten - fl 275 voor het keuren en fl 130 voorrijkosten -moeten we doorberekenen aan onze klanten. Bovendien kost het de auto-aanpasser en de klanten extra tijd.'

Praten
Van Hest wil met de RDW toch nog eens gaan praten over de mogelijkheid om te komen tot een zogenaamde erkenningregeling waarbij de erkende auto-aanpasbedrijven garant staan voor een juiste, verantwoorde en veilige inbouw of aanpassing. Dit gebeurt nu ook bij bedrijven die gastanks inbouwen. De RDW kan dan door het houden van een steekproef controle uitoefenen, zonder dat elke aanpassing opnieuw gekeurd hoeft te worden.

Oplossing
De Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (ANGO) vindt dat er snel een oplossing moet komen voor de problemen rond de keuring van de aanpassingen. Mensen met een handicap mogen niet de dupe worden van allerlei bureaucratische regelingen, aldus de belangenorganisatie.