PRICEWATERHOUSECOOPERS

Nog genoeg mogelijkheden voor e-markets


-PERSBERICHT-

Amsterdam, 29 maart 2001

Nog genoeg mogelijkheden voor e-markets

Ondanks de recente negatieve publicaties hebben organisaties het vertrouwen in e-markets niet verloren en blijven er ook aan deelnemen. Dat staat in een rapport van PricewaterhouseCoopers dat vandaag is verschenen. Voor de e-markets blijven talloze mogelijkheden bestaan voor uitbreiding en overname van nieuwe markten. Dit ondanks het feit dat de e-markets tot nu toe niet in staat bleken om een aanzienlijk deel van de handel in goederen en diensten over te nemen. Het toekomstige succes van e-markets is afhankelijk van het scheppen van een gelijkmatig speelveld voor alle deelnemers. Deze redenering is te vinden in een nieuw rapport, dat de terughoudendheid van leveranciers bij het deelnemen in e-markets onderzoekt.

De analyse door PricewaterhouseCoopers, Realisme in plaats van pessimisme een uiteenzetting over de uitdagingen van e-markets, waarschuwt dat de druk op de marges van leveranciers, die kan leiden tot een daling van de waardering voor het merk van de leverancier en de verwording tot massaproduct, de e-markets kan laten ontaarden in een bazaar voor koopjesjagers. Daardoor zou een nieuwe manier van zakendoen al in de kinderschoenen sterven.

Floris van den Dool, e-business risk management partner bij PricewaterhouseCoopers, zegt:

23)Het is een feit, dat een dominante positie van de koper in de e-markets voor de meeste bedrijfstakken niet vol te houden is. Zonder leveranciers is er geen e-market zo eenvoudig is dat.

De kopers beginnen zich bewust te worden van de noodzaak om rekening te houden met de positie van leveranciers. Slechts één deelnemer in ons onderzoek was een sterke voorstander van op de koper gerichte e-market modellen.

Het rapport is gebaseerd op de ervaring van PricewaterhouseCoopers en de gedetailleerde respons, die 31 van de grootste spelers in de VS en Europa gegeven hebben. Het belicht onder andere de voordelen, die leveranciers kunnen behalen via e-markets, namelijk: beter en hechter contact met de klant, grotere verscheidenheid aan producten en operationele doelmatigheid.
Floris van den Dool vervolgt:

Hoewel bedrijven misschien geen onmiddelijke voordelen verwachten van de deelname in e-markets, blijft de mogelijkheid bestaan, om op de lange termijn alsnog een verandering van hun manier van zaken doen te bewerkstelligen.

Tegelijkertijd moeten de marketplaces erkennen, dat het integreren van
e-marketactiviteiten complex is. De druk om de markt snel te veroveren en de klanten als eerste binnen te halen is echter groot. Bedrijven, die van plan zijn deel te nemen in e-markets, moeten ervoor zorgen dat zij eerst de basisbeginselen onder de knie krijgen.

Verwijzend naar de spreuk best mover beats first mover(vrij vertaald in het Nederlands: Goed begonnen is half gewonnen) spreekt PricewaterhouseCoopers zich uit voor het toepassen van een geïntegreerde strategische benadering:


1. Best mover beats first mover Deelname in een e-marketactiviteit moet een strategische beslissing zijn, die op het bestuursniveau genomen wordt en waarbij de nadruk wordt gelegd op een zorgvuldige en doelgerichte aanpak. Wanneer dat niet gebeurt kan een geldverslindende, negatieve ervaring het resultaat zijn. Onderzoek heeft aangetoond, dat bedrijven dit advies reeds ter harte nemen. Dat wijst erop dat Europese bedrijven deze keer hun voordeel zouden kunnen putten uit het enigszins achterlopen van het technologische ontwikkelingsniveau in Europa, omdat zij kunnen leren van de ervaringen van hun concurrenten in de VS.


2. Het verkrijgen van een goed evenwicht tussen koper en verkoper Dit evenwicht en het beantwoorden aan de vraag in de markt zijn van cruciaal belang. Bedrijven dienen zicht ervan te verzekeren dat de gekozen e-market datgene biedt waar het bedrijf naar zoekt. Daarbij dient gezicht te worden naar wegen om van concurrenten samenwerkingspartners te maken.
Zelfs kopers hebben geaarzeld om deel te nemen, omdat zij bang waren prijs- en kostenvoordelen kwijt te raken aan hun mededingers.


3. Beheersing van de technologie Ongeacht het feit dat de deelname aan e-markets een strategisch besluit is, is het van cruciaal belang om in een vroeg stadium de technologische vraagstukken aan te pakken, waaronder: data kwaliteit, systeem- en processintegratie, veiligheid en betrouwbaarheid / beschikbaarheid. Marketplaces en deelnemers moeten zich inzetten voor de ontwikkeling van technologische normen en standaarden. Op die manier moet de werkingswijze van e-markets gestroomlijnd en de integratie versneld worden. Het zal niemand verrassen dat bedrijven dit aangeven als hun grootste punt van zorg.


4. Samenwerking vereist vertrouwen Vertrouwen moet groeien, vooral in een omgeving waar concurrenten noodgedwongen moeten samenwerken. E-markets moeten zorgen voor de beveiliging van systemen tegen hackers en het mogelijke misbruik van informatie, de vertrouwelijkheid van gegevens en het voldoen aan de overeengekomen wettelijke randvoorwaarden. E-markets zullen ook de behoefte aan fulfilment aspecten moeten adresseren, alsmede de verwachting van een 24/7/365 beschikbaarheid.


5. Mensen vormen een cruciaal onderdeel van de e-market strategie E-markets zijn een nieuwe en andere manier van zaken doen. Als gevolg daarvan onstaan er netelige vraagstukken ten aanzien van het werven, opleiden, managen en stimuleren van personeel. Bovendien is de vraag welke mensen beschikken over de juiste leidinggevende kwaliteiten.

Floris van den Dool:

Ons onderzoek wijst uit dat Amerikaanse organisaties momenteel aanlopen tegen de problemen rondom technische integeratie, beschikbare tijd en menskracht en channel conflicten met bestaande relaties. In Europa maken organisaties zich daarentegen veel meer zorgen over het risico dat ze achterblijven bij de concurrentie en zo belangrijke kansen missen. Daarbij moet worden aangetekend dat de meeste marketplaces in Europa zich nog in een experimentele fase bevinden.

E-markets zijn de nieuwste ontwikkeling in het toepassen van digitale technologie bij het stroomlijnen van aankoopprocessen en andere back-office processen. Op de korte termijn zullen de e-markets meer een aanvulling zijn op bestaande verkoopkanalen dan een vervanging daarvan.


-EINDE-