InnoConcepts

PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 29 maart 2001

nETTOWINST InnoConcepts stijgt met bijna 50%



De nettowinst van InnoConcepts is in 2000 met bijna 50% gestegen tot NLG 5,123 miljoen (1999: NLG 3,430 miljoen). De winst per aandeel is toegenomen van NLG 1,14 (EUR 0,52) in 1999 tot NLG 1,70 (EUR 0,77) in 2000. De omzet bedroeg NLG 38,5 miljoen, een stijging van bijna 40% ten opzichte van 1999 (NLG 27,7 miljoen). InnoConcepts ligt ruim op koers voor het realiseren van de bij haar beursgang in 1998 uitgesproken 5 jaren doelstelling van tenminste NLG 8 miljoen nettowinst over het jaar 2002. Het nieuwe jaar is voorspoedig van start gegaan en InnoConcepts verwacht dan ook een stijging van haar nettowinst met tenminste 30% in 2001.

TOELICHTING OP HET RESULTAAT

De in de afgelopen jaren gepleegde investeringen in de interne organisatie hebben haar vruchten reeds afgeworpen. InnoConcepts wist in 2000 haar sterke groei voort te zetten waarbij verkoop- en algemene beheerkosten minder snel stegen dan omzet en winst. De toename van de nettowinst met bijna 50% overtreft de eerder uitgesproken verwachting en vindt plaats over de gehele linie van activiteiten.

InnoCleaning Concepts (innovatieve reinigingstechnieken) en DiamondBox International (multimedia verpakkingen) voldeden ruim aan de verwachting en hebben meer dan uitstekende groeimogelijkheden. InnoEssentials (consumer durables) en InnoSeal Systems presteerden conform verwachting.

GANG VAN ZAKEN 2000

Prioriteit werd gegeven aan het optimaliseren van de exploitatie van het intellectuele eigendom en de commerciële kansen van InnoCleaning Concepts en DiamondBox International. Beide activiteiten kunnen inmiddels bouwen op een innovatieve technologische basis die aanmerkelijk bredere toepassingsmogelijkheden biedt dan de Product-Markt-Combinaties waarmee oorspronkelijk werd aangevangen.

InnoEssentials en InnoSeal Systems wisten hun groeipad vast te houden waarbij verschillende innovaties en aanvullingen werden toegevoegd die de verdere groei van deze activiteiten mogelijk maken.

In Duitsland werd een dochteronderneming opgericht die het Duits-talige deel van Europa gaat bedienen.

InnoConcepts heeft eind 2000 een aantal intellectuele eigendomsrechten verworven waarvan de exploitatie vanaf 2001 zal plaatsvinden.

DIVIDENDVOORSTEL

Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van NLG 0,44 (EUR 0,20) per geplaatst aandeel van nominaal NLG 0,08, op te nemen in contanten of naar keuze in aandelen ten laste van de agioreserve. In 1999 werd een dividend betaalbaar gesteld van EUR 0,132.

VOORUITZICHTEN VOOR 2001

Door voort te blijven bouwen op haar uitgebreide patentportfolio en licentiestrategie verwacht InnoConcepts een lange-termijngroeipad te kunnen volhouden dat beheersbaar is met relatief beperkte investeringen. De mogelijkheden voor expansie zijn nog immer onverkort aanwezig hetgeen blijkt uit een constante instroom van innovatieve projecten en ondernemingen die zich aanmelden via het netwerk van InnoConcepts. De criteria voor succes bij de selectie van nieuwe projecten zijn de intellectuele eigendomspositie, de korte-termijnbijdrage aan de winst per aandeel en de bijdrage aan de lange-termijngroeistrategie van de onderneming.

Een eerste nieuw project in 2001 werd reeds aangekondigd in de vorm van InnoShield Systems. Deze onderneming houdt zich bezig met marketing en licensering van een exclusief assortiment van "high performance" coatings, die een unieke en zeer hoogwaardige bescherming bieden aan een verscheidenheid aan oppervlakken en materialen.

Diverse andere hoogwaardige projecten bevinden zich in een onderzoeksfase.

InnoConcepts verwacht, tegen deze achtergrond, dan ook een stijging van haar nettowinst met tenminste 30% in 2001.

PROFIEL INNOCONCEPTS

InnoConcepts is een marketingorganisatie die mondiaal een commerciële brug slaat tussen productinnovatie en markt. Daarin ligt ook een belangrijk onderscheid met derden, die vaak alleen kapitaal verstrekken maar geen commerciële slagkracht (kunnen) bieden. InnoConcepts neemt vindingen van derden over c.q. neemt "hands on" meerderheidsbelangen in innovatieve ondernemingen, waarbij zij samen met de oorspronkelijke initiatiefnemers het management ter hand neemt, en in feite in toenemende mate als "incubator" optreedt. InnoConcepts heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, de Verenigde Staten en Canada. In Japan heeft zij een partnership met een lokale partij. Distributie en licensering van haar producten vindt plaats naar meer dan 25 landen.