KPN NV

Principe-akkoord CAO-KPN: 4% loonsverhoging

Koninklijke KPN NV en de vakorganisaties ABVAKABO FNV, BTPP, CFO CNV en CMHF VHP KPN & TPG hebben een principe-akkoord bereikt over een nieuwe eenjarige CAO. De salarissen worden per 1 april 2001 verhoogd met 4 procent. De CAO loopt van 1 april 2001 tot 1 april 2002 en geldt voor circa 34.000 medewerkers. De vakorganisaties leggen het akkoord met een positief advies ter goedkeuring voor aan hun leden.

Naast afspraken over de beloning zijn KPN en de vakorganisaties diverse andere zaken overeengekomen. Bijvoorbeeld een verbetering van de premiespaarregeling (van f 75,-- naar 37,50 euro per 1 januari 2002) en ruimere mogelijkheden voor functiecontracten. Ook wordt de tegemoetkoming in de kosten van het woon-werkverkeer verhoogd met 2,8%. KPN wil verder investeren in de ontwikkeling van de medewerkers. Ter stimulering daarvan zijn partijen akkoord gegaan met het ter beschikking stellen van een persoonlijk opleidingsbudget van 1150 euro per medewerker vanaf 1 januari 2002 en het vaststellen van individuele ontwikkelingsplannen. Er is ook een salarisverbetering voor de jeugdige werknemers gerealiseerd. Bovendien is de grens voor leeftijdssalarissen verlaagd naar 20 jaar.

De KPN-CAO is de afgelopen jaren sterk gemoderniseerd met veel keuzemogelijkheden voor medewerkers op het punt van (tijd)sparen, functiecontract en pensioen. Daaraan worden mogelijkheden die de nieuwe wet verlofsparen uit het brutoloon biedt toegevoegd.

In het kader van arbeid en zorg zijn partijen een budgetverhoging overeengekomen voor de kinderopvang (per 1 januari 2002 naar 4,2 miljoen euro). Op het gebied van ouderschapsverlof is de afspraak gemaakt dat gespaarde tijd ook voor dit doel kan worden aangewend. Daarbij wordt een 'bonus' van 25% bij opname toegekend. Ook wordt aandacht besteed aan de mogelijke belemmeringen die rond de toepassing van het leeftijdsbewust personeelsbeleid bestaan.

Deze en andere vernieuwingen gelden voor circa 34.000 medewerkers van KPN. Voor de medewerkers bij de KPN Call Centers (Agents) moet eveneens de CAO per 1 april 2001 worden vernieuwd. KPN Call Centers heeft sinds 1 januari 2000 een eigen CAO. Partijen zijn hierover inmiddels in overleg. De resultaten daarvan worden op een later tijdstip bekend gemaakt.


Noot voor de redactie (