NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

Chios BV (Joop van den Ende) nieuwe partner van Novamedia

Joop van den Ende heeft via zijn investeringsmaatschappij Chios BV 30% van de aandelen gekocht in Novamedia BV. Novamedia, de bedenker en oprichter van de Nationale Postcode Loterij en tevens bestuurder van de Nederlandse Sponsor Loterij, verwerft hiermee kapitaal en kennis voor haar buitenlandse loterij-activiteiten. Novamedia is blij met Chios als financieel krachtige partij. Daarnaast betekent de samenwerking met Chios BV een belangrijke bron van ervaring bij Novamedia's uitbreiding naar het buitenland. Van den Ende heeft, zoals bekend, met Endemol een groot Europees bedrijf opgebouwd.

Novamedia

Sinds 1989 is Novamedia actief op de Nederlandse loterijmarkt met de goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij. In 1998 kwam daar de Sponsor Loterij bij. De twee goededoelenloterijen haalden in 2000 een gezamenlijke omzet van 690 miljoen gulden, waarvan ruim 417 miljoen gulden naar vele tientallen nationale goededoelenorganisaties is gegaan. Daarnaast was Novamedia in 1996 betrokken bij de oprichting van de goededoelenloterij Ecolot in Uzbekistan, en neemt daar nog steeds in deel.

Buitenland

De buitenlandse loterijactiviteiten van Novamedia zijn ingegeven door drie belangrijke ontwikkelingen:

* Dankzij het succes van de Postcode Loterij werd Novamedia al enige jaren geleden benaderd door buitenlandse goededoelenorganisaties, onder meer in Duitsland en Zwitserland. Deze goededoelen-organisaties willen op basis van het succesvolle Nederlandse model samen met Novamedia goededoelenloterijen opzetten.

* Door technologische ontwikkelingen, met name op het gebied van ICT, alsmede door de invoering van de Euro groeien volgens Novamedia de Europese loterijmarkten in de toekomst snel naar elkaar toe. Met name de goededoelenloterijen in de kleinere Europese deelstaten zien hierin het gevaar verdrongen te worden door de grote Europese loterijen zoals de National Lottery uit Engeland en de Duitse Klassenlotterie.

* Novamedia wordt in de Europese loterijmarkt voor het goede doel gezien als één van de belangrijkere spelers. Buitenlandse goededoelenloterijen hopen door middel van een samenwerkingsverband hun positie in eigen land te versterken.

Met de financiën die nu beschikbaar komen, kan Novamedia zich de investeringen veroorloven om in te gaan op de verzoeken van goede doelenloterijen in met name Europa. Naar verwachting zal in de komende weken bekend gemaakt worden welke initiatieven c.q. overnames op korte termijn worden gerealiseerd.

Amsterdam, 29 maart 2001