Postbus 23000
1202 EA HILVERSUM
tel.035 6713911
kro@omroep.nl
NIEUWS
Hilversum
30 maart 2001
Publieke omroep te commercieel?
Publieke omroepen zijn eigenlijk te veel op ledenwerving gericht, en
dat gebeurt via commerciële methoden. Verlaag het verplichte ledental
maar tot 100.000, dat is genoeg. Dat vindt Lennart van der Meulen,
commissaris programmazaken van het Commissariaat voor de Media. Maar
de KRO is het niet erg met hem eens.
Op het congres 'Omroep 2001... en dan?' (op 14 maart jongstleden in
Amsterdam) sprak Lennart van der Meulen voornamelijk over regulering
van de omroepsector, naar aanleiding van de herziening van de Europese
Richtlijn betreffende de media in 2002.
Van der Meulen ging hij in op de tegenstelling commercieel-publiek.
Hij vindt dat de publieke omroepen te veel op ledenwerving gericht
zijn. Dat gebeurt volgens hem via commerciële methoden. Je kan beter,
vanwege het geven van cadeaus en dergelijke, beter spreken van
'consumentenbinding' en niet van 'ledenbinding', via ideeën. Daarnaast
doet de publieke omroep krampachtig over zoiets als het vrijgeven van
programmagegevens. Daarom is Van der Meulen voorstander ervan het
verplichte ledental te verlagen tot ±100.000. Meer hebben publieke
omroepen niet nodig in zijn ogen, om goed maatschappelijk verankerd te
zijn en dan kan er een scherpe(re) opdracht gegeven worden om publieke
programma's te maken. Samenwerking daarbij is goed, maar dan slechts
met maatschappelijke partners.
Nu de KRO. Wij hebben 550.000 leden. Vanaf 1999 zijn we bezig leden
actiever te betrekken bij de vereniging KRO en het gevoel waar we voor
staan. Hiermee proberen we een beweging te veroorzaken in een
samenleving waarin men steeds individueler wordt. Daarbij wordt van
moderne marketingtechnieken gebruik gemaakt om mensen te interesseren.
De KRO beschouwt zijn leden niet als louter consumenten. Het is hún
vereniging die o.a. via programma's en andere media en activiteiten de
idealen en doelstellingen van de KRO uitdraagt. Ruime participatie en
een breed draagvlak zijn daarbij nodig. Honderdduizend is misschien
een mooi getal, maar voor ons te weinig.
Samenwerking met partners streeft de KRO al jaren na. Dat lukt ook,
bijvoorbeeld met de Katholieke Universiteit Nijmegen, Staatsbosbeheer
én vele andere maatschappelijke organisaties. De KRO heeft namelijk
een Raad van Advies, waarin vele organisaties vertegenwoordigd zijn.
Toch wil de KRO ook samenwerking met commerciële partners, zoals
Uitgeverij Zwijsen. Daar kan de KRO veel kennis en kunde vandaan te
halen en door de samenwerking zijn er meer mogelijkheden om de
KRO-programma's en -concepten te verspreiden. En dat is toch één van
de hoofddoelen van de KRO: het KRO-gevoel met het Nederlandse publiek
delen.