persberichten
(terug)
Hoogezand, 4 april 2001 Persbericht 2001/17
Projectgroep rapporteert over computergebruik in basisonderwijs
Woensdag 4 april 2001 overhandigde de Projectgroep ICT de rapportage
ICT-beleidsvorming en schoolontwikkeling in samenhang aan wethouder
C.J. Drost. In de rapportage is beleid geformuleerd op het gebied van
computergebruik in het basisonderwijs in de gemeente
Hoogezand-Sappemeer voor de komende drie jaar.
De projectgroep kreeg in september 2000 de opdracht advies uit te
brengen over het te volgen ICT-beleid. In de projectgroep ICT zijn
vertegenwoordigd: de scholen en schoolbesturen, het Universitair
Centrum voor de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen,
de gemeentelijke afdeling Onderwijs en Bureau Informatisering en
Automatisering. Hoogezand-Sappemeer is de eerste gemeente die
samenwerkt met de RU Groningen op het gebied van beleidsontwikkeling
voor ICT in het onderwijs. De volgende vragen stonden centraal in de
onderzoeksperiode:
Welke doelen streven scholen na met het gebruik van computers?
Welke hard- en software, technische infrastructuur en lesmateriaal
zijn noodzakelijk?
Welke scholing is noodzakelijk voor leerkrachten?
Hoe moet de organisatiestructuur op school worden aangepast en hoe kan
systeembeheer het best worden geregeld?
De projectgroep komt in haar rapportage tot de volgende bevindingen en
aanbevelingen.
Doelstellingen ICT in het onderwijs
De projectgroep concludeert in haar rapportage dat computers een
belangrijk hulpmiddel kunnen zijn in een ononderbroken
ontwikkelingsproces van individuele leerlingen. Een doelstelling is
dan ook dat ICT deel gaat uitmaken van de dagelijkse lessen.
Educatieve software zorgt ervoor dat resultaten van individuele
leerlingen worden geregistreerd. Hierdoor kan elke leerling op tijd
worden voorzien van nieuwe leerstof op maat en wordt zelfstandig
werken bevorderd. Goed klassenmanagement door de leerkracht is hierbij
onontbeerlijk.
Verder adviseert de projectgroep om in overleg met het voortgezet
onderwijs een eindniveau ICT-basisvaardigheden voor het basisonderwijs
vast te stellen. Doel hiervan is dat basisonderwijs en voortgezet
onderwijs naadloos in elkaar overlopen.
Hard- en software
De projectgroep doet de aanbeveling dat elke school een modern intern
netwerk krijgt. In een netwerk worden, met het oog op efficiency,
alleen gestandaardiseerde veelal nieuwe computers opgenomen. Er wordt
naar gestreefd om binnen twee jaar één computer per tien leerlingen te
hebben. Uitgaande van 3.200 leerlingen, moeten er 320 computers worden
aangeschaft, waarvan de helft nog dit jaar en de helft in 2002.
Administratieve software wordt zoveel mogelijk gestandaardiseerd voor
alle scholen.
Digitaal rijbewijs
Wat betreft de scholing stelt de projectgroep voor dat alle
leerkrachten een zogenoemd Digitaal Rijbewijs Onderwijs gaan halen.
Dit rijbewijs bestaat uit vier verplichte modules (theorie ICT,
windows, word en internet/e-mail) en drie vrijwillige modules (access,
excel en powerpoint).
Daarnaast worden leerkrachten geschoold in het gebruik van software in
de klas en zullen directieleden een managementcursus volgen, die
specifiek is gericht op de invoering van ICT binnen de school. Verder
wordt onder andere scholing georganiseerd op het gebied van het
leerlingenvolgsysteem.
Organisatiestructuur
De projectgroep ICT adviseert in haar rapport over een mogelijke
organisatiestructuur. Belangrijke taken zijn hierin weggelegd voor een
extern aan te trekken projectmanager (tijdelijk in de schooljaren
2001-2002 en 2002-2003) en een intern te werven projectleider. Na die
twee schooljaren neemt de projectleider de taken van de tijdelijke
projectmanager over. Daarnaast is er sprake van een stuurgroep die
uitvoering van het beleidsplan begeleidt.
Systeembeheer wordt bovenschools geregeld. Dit houdt in dat een
systeembeheerder de netwerken van meerdere scholen onderhoudt.
Financiën tot en met 2004
De projectgroep stelt voor dat alle scholen een deel van hun
jaarlijkse ICT-vergoeding per leerling onderbrengen in een gezamenlijk
budget. Mede hierdoor is voor 2001 tot en met 2004 een budget van ¦
3.014.122,-- beschikbaar. Uit dit budget wordt betaald: de aanschaf
van software, computermeubilair, aanpassing van elektrische
voorzieningen, afschrijving op hardware en infrastructuur,
personeelskosten en scholing op het gebied van ICT.
De gemeente zal in samenwerking met de RU Groningen bij het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen een subsidieaanvraag indienen voor het vastleggen van een leerlijn ICT-basisvaardigheden, gericht op de aansluiting tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs.