Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 4 april 2001 Persbericht 2001/17

Projectgroep rapporteert over computergebruik in basisonderwijs

Woensdag 4 april 2001 overhandigde de Projectgroep ICT de rapportage ICT-beleidsvorming en schoolontwikkeling in samenhang aan wethouder C.J. Drost. In de rapportage is beleid geformuleerd op het gebied van computergebruik in het basisonderwijs in de gemeente Hoogezand-Sappemeer voor de komende drie jaar.

De projectgroep kreeg in september 2000 de opdracht advies uit te brengen over het te volgen ICT-beleid. In de projectgroep ICT zijn vertegenwoordigd: de scholen en schoolbesturen, het Universitair Centrum voor de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen, de gemeentelijke afdeling Onderwijs en Bureau Informatisering en Automatisering. Hoogezand-Sappemeer is de eerste gemeente die samenwerkt met de RU Groningen op het gebied van beleidsontwikkeling voor ICT in het onderwijs. De volgende vragen stonden centraal in de onderzoeksperiode:

Welke doelen streven scholen na met het gebruik van computers?

Welke hard- en software, technische infrastructuur en lesmateriaal zijn noodzakelijk?

Welke scholing is noodzakelijk voor leerkrachten?

Hoe moet de organisatiestructuur op school worden aangepast en hoe kan systeembeheer het best worden geregeld?

De projectgroep komt in haar rapportage tot de volgende bevindingen en aanbevelingen.

Doelstellingen ICT in het onderwijs
De projectgroep concludeert in haar rapportage dat computers een belangrijk hulpmiddel kunnen zijn in een ononderbroken ontwikkelingsproces van individuele leerlingen. Een doelstelling is dan ook dat ICT deel gaat uitmaken van de dagelijkse lessen. Educatieve software zorgt ervoor dat resultaten van individuele leerlingen worden geregistreerd. Hierdoor kan elke leerling op tijd worden voorzien van nieuwe leerstof op maat en wordt zelfstandig werken bevorderd. Goed klassenmanagement door de leerkracht is hierbij onontbeerlijk.
Verder adviseert de projectgroep om in overleg met het voortgezet onderwijs een eindniveau ICT-basisvaardigheden voor het basisonderwijs vast te stellen. Doel hiervan is dat basisonderwijs en voortgezet onderwijs naadloos in elkaar overlopen.

Hard- en software

De projectgroep doet de aanbeveling dat elke school een modern intern netwerk krijgt. In een netwerk worden, met het oog op efficiency, alleen gestandaardiseerde veelal nieuwe computers opgenomen. Er wordt naar gestreefd om binnen twee jaar één computer per tien leerlingen te hebben. Uitgaande van 3.200 leerlingen, moeten er 320 computers worden aangeschaft, waarvan de helft nog dit jaar en de helft in 2002. Administratieve software wordt zoveel mogelijk gestandaardiseerd voor alle scholen.

Digitaal rijbewijs

Wat betreft de scholing stelt de projectgroep voor dat alle leerkrachten een zogenoemd Digitaal Rijbewijs Onderwijs gaan halen. Dit rijbewijs bestaat uit vier verplichte modules (theorie ICT, windows, word en internet/e-mail) en drie vrijwillige modules (access, excel en powerpoint).
Daarnaast worden leerkrachten geschoold in het gebruik van software in de klas en zullen directieleden een managementcursus volgen, die specifiek is gericht op de invoering van ICT binnen de school. Verder wordt onder andere scholing georganiseerd op het gebied van het leerlingenvolgsysteem.

Organisatiestructuur

De projectgroep ICT adviseert in haar rapport over een mogelijke organisatiestructuur. Belangrijke taken zijn hierin weggelegd voor een extern aan te trekken projectmanager (tijdelijk in de schooljaren 2001-2002 en 2002-2003) en een intern te werven projectleider. Na die twee schooljaren neemt de projectleider de taken van de tijdelijke projectmanager over. Daarnaast is er sprake van een stuurgroep die uitvoering van het beleidsplan begeleidt.
Systeembeheer wordt bovenschools geregeld. Dit houdt in dat een systeembeheerder de netwerken van meerdere scholen onderhoudt.

Financiën tot en met 2004

De projectgroep stelt voor dat alle scholen een deel van hun jaarlijkse ICT-vergoeding per leerling onderbrengen in een gezamenlijk budget. Mede hierdoor is voor 2001 tot en met 2004 een budget van ¦ 3.014.122,-- beschikbaar. Uit dit budget wordt betaald: de aanschaf van software, computermeubilair, aanpassing van elektrische voorzieningen, afschrijving op hardware en infrastructuur, personeelskosten en scholing op het gebied van ICT.

De gemeente zal in samenwerking met de RU Groningen bij het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen een subsidieaanvraag indienen voor het vastleggen van een leerlijn ICT-basisvaardigheden, gericht op de aansluiting tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs.