CDA

Ross-van Dorp: onderwijs is meer dan alleen cijfers

Overheidsgeld moet goed worden besteed. Dat geldt ook voor het onderwijs. Het is daarom goed dat er met behulp van een persoonsgebonden nummer in het onderwijs meer leerlinggegevens beschikbaar komen. Er moet echter wel voor worden gewaakt dat door al die beschikbare gegevens scholen alleen nog op grond van cijfers worden beoordeeld.

"Het is nu al zo dat de Inspectie zich aan de hand van kwaliteitskaarten en citoscores steeds meer bemoeit en uitspreekt over pedagogisch didactische processen in scholen. Cijfers zijn niet de enige werkelijkheid van de school. Het gaat om meer," zegt CDA-woordvoerder Clémence Ross-Van Dorp vóór het debat over invoering van Persoonsgebonden nummers in het onderwijs. Zij vindt het niet juist als de Citotoets in het nieuwe infosysteem wordt opgenomen, zeker aangezien deze niet verplicht is. Ross wil dat er nog een debat komt over de voorwaarden waaronder het systeem kan worden geraadpleegd. Ook het onderwijsveld moet hier bij betrokken worden. Het verdient aanbeveling de gegevens op voldoende afstand van de minister te hebben. Voorkomen moet worden dat de minister tot op kind-niveau de gegevens kan raadplegen: geen big brother-toestanden.

Ross wil van de minister een garantie dat scholen voldoende tijd krijgen voor een zorgvuldige invoering van het Persoonsgebonden nummer dat de eerste tijd nogal gevolgen heeft voor de administratieve lasten van scholen. Als scholen extra kosten moeten maken voor de invoering van de nieuwe regelgeving dan moet daar een dekkende vergoeding voor gegeven worden, stelt zij.