Proximus

Navigation bar

Feiten en cijfers

Donderdag 5 april 2001

3.662.000 klanten voor Proximus, waarvan 96% actieve gebruikers

Op 31 maart 2001 telde Proximus 3.662.000 klanten, wat een groei betekent van 385.000 nieuwe klanten sedert 31 december 2000. In absolute cijfers uitgedrukt heeft de operator een gemiddelde vooruitgang geboekt van meer dan 128.000 nieuwe klanten per maand sinds het begin van 2001. Hoewel het succes van de mobiele telefonie in ons land groot blijft, meent Proximus toch dat men, gezien de recente marktevoluties, in de toekomst een onderscheid moet maken tussen het aantal geregistreerde klanten en het aantal actieve klanten. Onder 'actieve klant' verstaat Proximus iedere bezitter van een GSM, die de laatste drie maanden effectief een oproep gemaakt of ontvangen heeft en/of een SMS gestuurd heeft. Op basis van eigen onderzoeken, uitgevoerd in de maand februari, schat Proximus dat 96% van haar klanten actieve gebruikers zijn.

De recente evolutie van de mobiele telefonie in België en in het buitenland is gekenmerkt door een substantiëlere groei van het aantal klanten met een voorafbetaalde kaart. In België heeft de afgelopen 15 maanden meer dan 80 procent van de nieuwe mobiele bellers voor een voorafbetaalde kaart gekozen.

Omdat een voorafbetaalde kaart 12 maanden geldig is , ongeacht of ze gebruikt wordt of niet is, blijkt dit bijvoorbeeld de ideale oplossing voor een vreemdeling die in ons land verblijft of voor een Belg die in het buitenland verblijft en voor een korte periode naar België terugkeert. De promotieperiode heeft ook aangetoond dat sommige bestaande klanten een tweede voorafbetaalde kaart hebben gekocht om van het (extra) belkrediet dat aangeboden werd tijdens de promoties te kunnen genieten.

Dit heeft als gevolg dat de globale grootte van de markt overschat wordt. Aangezien het aantal klanten een sleutelfactor vormt voor de analyse van de prestaties van een operator, heeft Proximus besloten een juister beeld van de markt en van haar prestaties te schetsen door vanaf nu het onderscheid te maken tussen het aantal "administratief geregistreerde" klanten en het aantal actieve klanten op haar netwerk. Onder 'actieve klant' verstaat Proximus iedere bezitter van een GSM, die de laatste drie maanden effectief een oproep gemaakt of ontvangen heeft en/of een SMS gestuurd heeft.

Onderzoeken in februari 2001 tonen aan dat momenteel ongeveer 96% van de Proximusklanten actief gebruiker is (98% van de abonnees, 94% van de Pay&Go klanten). Dit cijfer ligt hoger dan het Europees gemiddelde, als gevolg van het relatief kleiner aantal 'prepaid-klanten' bij Proximus. Ter illustratie: gemiddeld 60 % van de GSM bezitters op de Belgische markt gebruikt een voorafbetaalde kaart, voor Proximus is dat 52% van haar klanten, wat neerkomt op 1.917.000 Pay & Go kaarten. Het percentage actieve klanten kan in de toekomst echter beïnvloed worden door de impact van de promotieperiodes en de recente marktevolutie.

De cijfers die Proximus tot nu toe vrijgaf, betroffen het aantal klanten die aangesloten waren op haar netwerk. In de toekomst zal de operator, naast het aantal geregistreerde klanten, ook het percentage actieve klanten meedelen. Volgens Proximus hebben alle operatoren, Belgische zowel als buitenlandse, een zeker aantal niet-actieve klanten in hun bestand. Daarom meent de operator dat deze nieuwe rekenmethode de standaardmethode moet worden voor de hele industrie.

© Copyright 2001 Proximus. All rights reserved.