Proximus
Navigation bar
Feiten en cijfers
Donderdag 5 april 2001
3.662.000 klanten voor Proximus, waarvan 96% actieve gebruikers
Op 31 maart 2001 telde Proximus 3.662.000 klanten, wat een groei
betekent van 385.000 nieuwe klanten sedert 31 december 2000. In
absolute cijfers uitgedrukt heeft de operator een gemiddelde
vooruitgang geboekt van meer dan 128.000 nieuwe klanten per maand
sinds het begin van 2001. Hoewel het succes van de mobiele telefonie
in ons land groot blijft, meent Proximus toch dat men, gezien de
recente marktevoluties, in de toekomst een onderscheid moet maken
tussen het aantal geregistreerde klanten en het aantal actieve
klanten. Onder 'actieve klant' verstaat Proximus iedere bezitter van
een GSM, die de laatste drie maanden effectief een oproep gemaakt of
ontvangen heeft en/of een SMS gestuurd heeft. Op basis van eigen
onderzoeken, uitgevoerd in de maand februari, schat Proximus dat 96%
van haar klanten actieve gebruikers zijn.
De recente evolutie van de mobiele telefonie in België en in het
buitenland is gekenmerkt door een substantiëlere groei van het aantal
klanten met een voorafbetaalde kaart. In België heeft de afgelopen 15
maanden meer dan 80 procent van de nieuwe mobiele bellers voor een
voorafbetaalde kaart gekozen.
Omdat een voorafbetaalde kaart 12 maanden geldig is , ongeacht of ze
gebruikt wordt of niet is, blijkt dit bijvoorbeeld de ideale oplossing
voor een vreemdeling die in ons land verblijft of voor een Belg die in
het buitenland verblijft en voor een korte periode naar België
terugkeert. De promotieperiode heeft ook aangetoond dat sommige
bestaande klanten een tweede voorafbetaalde kaart hebben gekocht om
van het (extra) belkrediet dat aangeboden werd tijdens de promoties te
kunnen genieten.
Dit heeft als gevolg dat de globale grootte van de markt overschat
wordt. Aangezien het aantal klanten een sleutelfactor vormt voor de
analyse van de prestaties van een operator, heeft Proximus besloten
een juister beeld van de markt en van haar prestaties te schetsen door
vanaf nu het onderscheid te maken tussen het aantal "administratief
geregistreerde" klanten en het aantal actieve klanten op haar netwerk.
Onder 'actieve klant' verstaat Proximus iedere bezitter van een GSM,
die de laatste drie maanden effectief een oproep gemaakt of ontvangen
heeft en/of een SMS gestuurd heeft.
Onderzoeken in februari 2001 tonen aan dat momenteel ongeveer 96% van
de Proximusklanten actief gebruiker is (98% van de abonnees, 94% van
de Pay&Go klanten). Dit cijfer ligt hoger dan het Europees gemiddelde,
als gevolg van het relatief kleiner aantal 'prepaid-klanten' bij
Proximus. Ter illustratie: gemiddeld 60 % van de GSM bezitters op de
Belgische markt gebruikt een voorafbetaalde kaart, voor Proximus is
dat 52% van haar klanten, wat neerkomt op 1.917.000 Pay & Go kaarten.
Het percentage actieve klanten kan in de toekomst echter beïnvloed
worden door de impact van de promotieperiodes en de recente
marktevolutie.
De cijfers die Proximus tot nu toe vrijgaf, betroffen het aantal
klanten die aangesloten waren op haar netwerk. In de toekomst zal de
operator, naast het aantal geregistreerde klanten, ook het percentage
actieve klanten meedelen. Volgens Proximus hebben alle operatoren,
Belgische zowel als buitenlandse, een zeker aantal niet-actieve
klanten in hun bestand. Daarom meent de operator dat deze nieuwe
rekenmethode de standaardmethode moet worden voor de hele industrie.
© Copyright 2001 Proximus. All rights reserved.