AutoRai

5-4-2001

Nieuwe kracht voor Fiat Panda

De langst leverbare nieuwe auto, de Fiat Panda, wordt voorzien van een nieuwe motor. Met de 1.1 Fire uit de Seicento voldoet de Panda aan de strenge Euro-3 uitlaatgasnorm.

De Fiat Panda. Minimale kosten, een model zonder praatjes, maar wel met een karakteristiek ontwerp, verrassend vlotte prestaties en vooral ook maximale veelzijdigheid. De Italiaanse mini biedt het allemaal. En speelt daarmee al 21 jaar een opvallende rol in de autowereld. Sterker nog: in al die tijd is er aan zijn signalement feitelijk nauwelijks iets veranderd. Een model dat in essentie is ontwikkeld als no-nonsense vervoermiddel, een auto die betaalbaar autorijden binnen het bereik van een groot publiek brengt.

Toch staat de tijd ook voor de in Zuid-Italië gebouwde kleine Fiat niet stil. Ook het kleine Italiaanse ruimtewonder is door de jaren heen geperfectioneerd. Zo werd zijn zitcomfort bijvoorbeeld flink opgewaardeerd. Ook het sterk verbeterde remsysteem met bekrachtiging betekende een tijdje geleden een fikse stap vooruit in het rijcomfort. Uiteraard kwam dat ook de actieve veiligheid ten goede, want natuurlijk voldoet de Panda ondanks zijn no-nonsense uitstraling aan alle Europese veiligheidsnormen.

Een 1.1-litermotor
Nu is de beurt aan de motor en transmissie. Die wordt namelijk op dezelfde hoge stand van techniek gebracht als in de Fiat Seicento. De Fiat Panda treedt de 21e eeuw binnen met een 1.1-liter FIRE motor en de bijbehorende soepel schakelende vijfversnellingsbak. In de Panda staat die combinatie borg staat voor verrassend vlotte prestaties - de Panda staat zijn mannetje bij een stoplicht en laat een topsnelheid van 140 kilometer per uur noteren. Uiteraard heeft de motor ook zijn effecten op het milieu. Met de nieuwe 1.1-litermotor voldoet de Panda namelijk aan de zeer strenge Euro 3 emissienormen. De nieuwe krachtbron meet om exact te zijn 1108 cc en behoort, zoals gezegd, tot de beproefde FIRE motorengeneratie. Een krachtbron die je bijvoorbeeld ook aantreft in de Fiat Seicento. Het gaat immers om een zeer efficiënt werkende motor. Zo voorziet hij in een geavanceerd motormanagement systeem en zeer effectieve milieutechniek. De FIRE krachtbronnen worden vrijwel geheel gerobotiseerd gebouwd, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lichtmetaal. Die productiemethode staat borg voor een laag gewicht en een zeer hoog kwaliteitsniveau.

Betaalbaar vervoer
De Fiat Panda. Betaalbaarder kun je anno 2001 eigenlijk nauwelijks autorijden. En dan hebben we het zeker niet alleen over zijn brandstofverbruik, dat met 6,4 liter op 100 kilometer gemiddeld heel voordelig uitvalt. Wat indien mogelijk nog meer tot de verbeelding spreekt, is de uitgeknepen aanschafprijs van de Panda. Hij is namelijk leverbaar voor een bedrag van 13.295 gulden. Daarmee is het niet alleen de auto die inmiddels het langs in ons land leverbaar is, maar heeft hij ook veruit de laagste prijs die je in de showrooms op een nieuwe auto kunt aantreffen.
Daar komt nog bij dat de populaire Italiaan zijn betrouwbaarheid in de loop der jaren meer dan overtuigend heeft bewezen en zodoende een ongekend hoge restwaarde houdt. Een gegeven dat Fiat Auto Nederland overigens wil onderstrepen met een financieringsaanbod van de Fiat-dealer, zo voordelig dat je als consument bijna gaat denken dat de prijzen weer op het niveau van de tachtiger jaren zijn teruggekeerd: 99 gulden per maand.
Voor dat zeer bescheiden bedrag rij je toch in een veelzijdige auto. Sterker nog: hij heeft zulke verbluffend grote bagagemogelijkheden dat het in de praktijk nog wel eens zal gebeuren dat de rijders van een middenklasse model - de zakenauto van vader bijvoorbeeld - de Panda even willen lenen om een onhandig groot object te vervoeren. Met de achterbank omgeklapt, meet de laadruimte namelijk een enorme 822 liter. De grote achterklep en de hoekige vormgeving garanderen dat de Panda uitstekend toegankelijk is. Overigens meet de standaard bagageruimte nog altijd 204 liter. Dat is des te opvallender als je ziet hoeveel zitruimte er beschikbaar is.

Toch verrassend compleet
Het ligt voor de hand dat de uitvoeringsspecificaties in dit geval geen kostbare accessoires vermeldt als een navigatiesystemen, airconditioning of cruise-control. Daarmee zou een auto als de Panda zijn doel geheel voorbij schieten.

Toch zal menig autorijder aangenaam verrast zijn over de uitrusting die ook de zeer betaalbare Young versie meekrijgt. Naast de 54 pk en 88 Nm sterke FIRE motor moet je dan denken aan een moderne vijfversnellingsbak, een anti-diefstal startonderbreker, in hoogte verstelbare halogeen koplampen, wiswas op de achterruit, voorin een handig legvak over de volle breedte (met afneembare asbak), een verstelbare rugleuning op de voorstoelen, vier driepunts veiligheidsgordels, een neerklapbare achterbank, hoofdsteunen, een hoedenplank over de bagageruimte en bijvoorbeeld een afsluitbare dop van de benzinetank. Wie de lat wat hoger legt en toch valt voor de speciale charme van de Panda - vergeet niet dat hij inmiddels is uitgegroeid tot een cult car - is er naast de Panda Young ook nog een luxueus uitgevoerde Panda Hobby.