5-4-2001
Nieuwe kracht voor Fiat Panda
De langst leverbare nieuwe auto, de Fiat Panda, wordt voorzien van een
nieuwe motor. Met de 1.1 Fire uit de Seicento voldoet de Panda aan de
strenge Euro-3 uitlaatgasnorm.
De Fiat Panda. Minimale kosten, een model zonder praatjes, maar wel
met een karakteristiek ontwerp, verrassend vlotte prestaties en vooral
ook maximale veelzijdigheid. De Italiaanse mini biedt het allemaal. En
speelt daarmee al 21 jaar een opvallende rol in de autowereld. Sterker
nog: in al die tijd is er aan zijn signalement feitelijk nauwelijks
iets veranderd. Een model dat in essentie is ontwikkeld als
no-nonsense vervoermiddel, een auto die betaalbaar autorijden binnen
het bereik van een groot publiek brengt.
Toch staat de tijd ook voor de in Zuid-Italië gebouwde kleine Fiat
niet stil. Ook het kleine Italiaanse ruimtewonder is door de jaren
heen geperfectioneerd. Zo werd zijn zitcomfort bijvoorbeeld flink
opgewaardeerd. Ook het sterk verbeterde remsysteem met bekrachtiging
betekende een tijdje geleden een fikse stap vooruit in het rijcomfort.
Uiteraard kwam dat ook de actieve veiligheid ten goede, want
natuurlijk voldoet de Panda ondanks zijn no-nonsense uitstraling aan
alle Europese veiligheidsnormen.
Een 1.1-litermotor
Nu is de beurt aan de motor en transmissie. Die wordt namelijk op
dezelfde hoge stand van techniek gebracht als in de Fiat Seicento. De
Fiat Panda treedt de 21e eeuw binnen met een 1.1-liter FIRE motor en
de bijbehorende soepel schakelende vijfversnellingsbak. In de Panda
staat die combinatie borg staat voor verrassend vlotte prestaties - de
Panda staat zijn mannetje bij een stoplicht en laat een topsnelheid
van 140 kilometer per uur noteren. Uiteraard heeft de motor ook zijn
effecten op het milieu. Met de nieuwe 1.1-litermotor voldoet de Panda
namelijk aan de zeer strenge Euro 3 emissienormen. De nieuwe
krachtbron meet om exact te zijn 1108 cc en behoort, zoals gezegd, tot
de beproefde FIRE motorengeneratie. Een krachtbron die je bijvoorbeeld
ook aantreft in de Fiat Seicento. Het gaat immers om een zeer
efficiënt werkende motor. Zo voorziet hij in een geavanceerd
motormanagement systeem en zeer effectieve milieutechniek.
De FIRE krachtbronnen worden vrijwel geheel gerobotiseerd gebouwd,
waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lichtmetaal. Die
productiemethode staat borg voor een laag gewicht en een zeer hoog
kwaliteitsniveau.
Betaalbaar vervoer
De Fiat Panda. Betaalbaarder kun je anno 2001 eigenlijk nauwelijks
autorijden. En dan hebben we het zeker niet alleen over zijn
brandstofverbruik, dat met 6,4 liter op 100 kilometer gemiddeld heel
voordelig uitvalt. Wat indien mogelijk nog meer tot de verbeelding
spreekt, is de uitgeknepen aanschafprijs van de Panda. Hij is namelijk
leverbaar voor een bedrag van 13.295 gulden. Daarmee is het niet
alleen de auto die inmiddels het langs in ons land leverbaar is, maar
heeft hij ook veruit de laagste prijs die je in de showrooms op een
nieuwe auto kunt aantreffen.
Daar komt nog bij dat de populaire Italiaan zijn betrouwbaarheid in de
loop der jaren meer dan overtuigend heeft bewezen en zodoende een
ongekend hoge restwaarde houdt. Een gegeven dat Fiat Auto Nederland
overigens wil onderstrepen met een financieringsaanbod van de
Fiat-dealer, zo voordelig dat je als consument bijna gaat denken dat
de prijzen weer op het niveau van de tachtiger jaren zijn
teruggekeerd: 99 gulden per maand.
Voor dat zeer bescheiden bedrag rij je toch in een veelzijdige auto.
Sterker nog: hij heeft zulke verbluffend grote bagagemogelijkheden dat
het in de praktijk nog wel eens zal gebeuren dat de rijders van een
middenklasse model - de zakenauto van vader bijvoorbeeld - de Panda
even willen lenen om een onhandig groot object te vervoeren. Met de
achterbank omgeklapt, meet de laadruimte namelijk een enorme 822
liter. De grote achterklep en de hoekige vormgeving garanderen dat de
Panda uitstekend toegankelijk is. Overigens meet de standaard
bagageruimte nog altijd 204 liter. Dat is des te opvallender als je
ziet hoeveel zitruimte er beschikbaar is.
Toch verrassend compleet
Het ligt voor de hand dat de uitvoeringsspecificaties in dit geval
geen kostbare accessoires vermeldt als een navigatiesystemen,
airconditioning of cruise-control. Daarmee zou een auto als de Panda
zijn doel geheel voorbij schieten.
Toch zal menig autorijder aangenaam verrast zijn over de uitrusting
die ook de zeer betaalbare Young versie meekrijgt. Naast de 54 pk en
88 Nm sterke FIRE motor moet je dan denken aan een moderne
vijfversnellingsbak, een anti-diefstal startonderbreker, in hoogte
verstelbare halogeen koplampen, wiswas op de achterruit, voorin een
handig legvak over de volle breedte (met afneembare asbak), een
verstelbare rugleuning op de voorstoelen, vier driepunts
veiligheidsgordels, een neerklapbare achterbank, hoofdsteunen, een
hoedenplank over de bagageruimte en bijvoorbeeld een afsluitbare dop
van de benzinetank. Wie de lat wat hoger legt en toch valt voor de
speciale charme van de Panda - vergeet niet dat hij inmiddels is
uitgegroeid tot een cult car - is er naast de Panda Young ook nog een
luxueus uitgevoerde Panda Hobby.
AutoRai