Gemeente Groningen

Groningen, 4 april 2001

State of the art internetsite, muziek van IsOokSchitterend, en veel advertenties en bierviltjes... Vervolgcampagne 'IT Swings in Groningen'
van start

Op ludieke wijze heeft wethouder Koen Schuiling van Economische Zaken de aftrap gegeven voor de vervolgcampagne IT Swings in Groningen. De campagne heeft als doelstelling Groningen als IT-stad te profileren om zodoende ervaren IT-ers te bewegen naar Groningen te komen om te wonen en werken. De campagne zal enerzijds bestaan uit een 'rumourcampagne' die heel direct oproept om te kiezen voor IT in Groningen. Met prikkelende advertenties, een half miljoen bierviltjes met logo en internetadres, posters en nog een aantal andere spraakmakende activiteiten zal de aandacht worden getrokken. De bekende Groningse band IsOokSchitterend componeert -speciaal voor de campagne- een nummer dat in mei zal worden gereleased. Het andere deel van de campagne heeft als doel het bewijs te leveren dat Groningen inderdaad een snelgroeiende en dynamische IT-stad is, met een ideale mix aan IT-activiteiten en bedrijven, van klein tot groot. Zo bouwen twee vooraanstaande Groningse internetbedrijven gezamenlijk een spraakmakende campagnesite en wordt volop samengewerkt met diverse Groningse bedrijfjes die een bijzonder product te bieden hebben.

ICT-burgemeester
Wethouder Schuiling gaf de aftrap tijdens het druk bezochte symposium 'Groningen, knooppunt op de digitale snelweg' dat de gemeente tijdens de beurs ICT Networks organiseerde. Hij deed dit door Jaap van der Graaf, directeur van PinkRoccade Noord-Nederland en voorzitter van het Groningse ICT Platform voor de duur van de campagne tot ict-burgemeester van Groningen te benoemen. Van der Graaf kreeg een burgemeestersketting met het nieuwe campagnelogo omgehangen. De ketting bestond uit IT swings in Groningen-bierviltjes: een rumoermiddel uit de campagne is de verspreiding van een half miljoen identieke bierviltjes (met logo en internetadres) over 500 café's in en rond de Randstad die door de doelgroep bezocht worden. Naast PinkRoccade zijn CMG Noord-Nederland, Compuware, The Factor.e, G&D, KPN Datacenter en KPN Softwarehuis/ Werkplekdiensten, het Noorderpoort-college, TMLC, RDW, Ordina en Brunel nu de participanten. Overigens, waarschijnlijk komen er voor de officiële start van de campagne per 1 mei nog een aantal bij.

Samenwerking
De campagne is ontwikkeld door het Groningse reclamebureau La Compagnie in nauwe samenwerking met de gemeente en een aantal participanten. Internet gaat een hele belangrijke rol spelen in de campagne. Twee van de meest vooraanstaande Groningse internetbedrijven, The Factor.e en TMLC, bouwen samen de nieuwe campagnesite die 1 mei gereed is. Beide snelgroeiende bedrijven allebei met een nevenvestiging in Amsterdam zijn in het dagelijks leven concurrenten maar hebben nu de handen ineen geslagen om gezamenlijk een spraakmakende internetsite te bouwen én er voor te zorgen dat deze site ook in de loop van het jaar steeds voortdurend aantrekkelijk blijft. Hierbij zal waar mogelijk gebruik worden gemaakt van het aanbod van een aantal kleinere Groningse ict-bedrijfjes om op onderdelen een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld Gopher Publishers (de voor printing-on-demand geschikte Groningse IT-gids op internet zal geïntegreerd worden in de site), de Nationale Vacaturebank.nl (een zeer slim opgezette en drukbezochte vacaturesite) en de Iprecom Groep (streaming media).

Spin-off
De advertentiecampagne heeft als pay-off 'Kies voor jezelf, kies voor Groningen' en richt zich met name op hoger opgeleiden tussen de 30 en 40 jaar, die al een tijd werkzaam zijn in de ict-sector, maar beseffen dat quality of life erg belangrijk is. Deze pay off is ook het thema voor een speciaal nummer dat de befaamde Groningse band IsOokSchitterend voor de campagne componeert. Het nummer zal aan het begin van de campagne (in de loop van mei) worden gereleased. Uit de vorige campagne is gebleken dat de spin-offs erg belangrijk zijn. Beoogde neveneffecten: De Groninger IT-wereld in de volle breedte onder de aandacht brengen, laten zien dat het bruist en dat er veel interessants gebeurt, het behouden van jong talent/studenten in de stad en het aantrekken van IT-bedrijven van elders. Een imago-campagne als deze is belangrijk, omdat keer op keer blijkt dat de doelgroep -zeker in de Randstad- een onvoldoende volledig beeld heeft van wat Groningen als IT-stad te bieden heeft. Naast veel grote en gerenommeerde IT-bedrijven, een grootstedelijk cultureel leven, nog volop betaalbare woonruimte en een uitstekende kennis- en opleidingsinfrastructuur, zijn er ook veel kleine en creatieve internetbedrijfjes en is er een goed ontwikkeld sociaal ict-netwerk (met onder meer het ICT Platform en goed bezochte Groningse first tuesdays).

Noot voor de redactie,