CBS

Consumptie januari groeit met 2,4%

Het volume van de binnenlandse individuele consumptie in januari is 2,4% groter dan in januari vorig jaar. Lagere bestedingen aan duurzame goederen hebben de consumptiegroei in januari geremd, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Dit hangt samen met anticipatie-aankopen eind 2000. Een aantal consumenten heeft de aankoop van duurzame artikelen vervroegd, vooruitlopend op de verhoging van het hoge BTW-tarief per 1 januari 2001.

Minder aankopen van personenauto's
Het volume van de bestedingen aan duurzame goederen in januari is 3,3% kleiner dan in januari vorig jaar. Deze daling komt bijna geheel voor rekening van de aankopen van vervoermiddelen. Bij de vervoermiddelen daalde het volume met meer dan 20%. Anticiperend op de BTW-verhoging zijn vooral in december 2000 veel meer nieuwe personenauto's gekocht dan gebruikelijk. Traditioneel kopen veel consumenten hun nieuwe auto juist aan het begin van een jaar. Bestedingen aan andere duurzame goederen tonen een positief beeld. Vooral aan kleding en huishoudelijke apparaten is in januari ruimschoots meer besteed dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit heeft echter de negatieve ontwikkeling bij de vervoermiddelen niet kunnen compenseren.

Relatief hoog groeicijfer bij voeding
Onder invloed van een gunstig koopdagenpatroon is de volumegroei bij de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen in januari relatief hoog (3,9%). Bij de voedingsmiddelen zijn aardappelen, groenten en fruit en kruidenierswaren het meest in trek, bij de genotmiddelen de dranken. De uitgaven aan vlees en vleeswaren in januari kennen van alle assortimentsgroepen de meest bescheiden volumetoename. In waarde gaat ongeveer een zesde van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen op aan vlees en vleesproducten

Diensten groeien met 3,6%
De volumegroei van de bestedingen aan diensten in januari ligt 3,6% hoger dan in januari 2000. Bijna zestig procent van de waarde van de binnenlandse consumptie heeft betrekking op diensten. Diensten vormen daarmee de belangrijkste consumptiecategorie.

Technische toelichting
De macro-economische consumptiecijfers sluiten aan op de uitkomsten van de Nationale rekeningen 1999 en de Kwartaalrekeningen 2000. De uitkomsten voldoen daarmee aan de internationale richtlijnen voor het samenstellen van Nationale rekeningen (ESR'95). Het persbericht beschrijft de ontwikkeling van de binnenlandse werkelijke individuele consumptie. Dit begrip omvat alle bestedingen die rechtstreeks ten goede komen aan individuele consumenten, ongeacht of deze daarvoor zelf betalen of dat de overheid of een derde (b.v. een verzekeraar) dit doet. Het gaat om de uitgaven op Nederlands grondgebied: dus ook de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De uitgaven van Nederlandse ingezetenen in het buitenland zijn niet in dit cijfer opgenomen. De binnenlandse consumptieve bestedingen zijn verdeeld in vier hoofdcategorieën. Het in de tabel opgenomen begrip 'nationale consumptie' bevat in tegenstelling tot de term 'binnenlandse consumptie' wel de bestedingen van Nederlandse ingezetenen in het buitenland, maar niet de uitgaven van buitenlandse ingezetenen in Nederland. De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de overeenkomstige periode van voorgaand jaar. De ontwikkelingen (volumemutaties) zijn voor prijsveranderingen gecorrigeerd. Weersomstandigheden en de samenstelling van de koopdagen kunnen van invloed zijn op de uitkomsten van de maandcijfers. Zo wordt op een vrijdag of zaterdag meer uitgegeven dan op een maandag of dinsdag. Voor deze effecten is niet gecorrigeerd.