Tilburg, 4 april, 2001
Overleg wederom mislukt
Beste collegas,
De afgelopen periode is er een die niet de schoonheidprijs verdient.
Het is van groot belang dat we nu even een pas op de plaats maken en
alle feiten op een rijtje zetten. Het afgelopen anderhalf jaar heeft
de VVMC geprobeerd alle partijen zover te krijgen dat het basisakkoord
zodanig wordt aangepast dat de rust binnen NS weer terugkeert. Met
deze opvatting stonden wij tot 7 maart 2001 alleen. Ondertussen
volgden de ontwikkelingen zich zeer snel op daarom een overzicht van
de ontwikkelingen vanaf januari 2001 tot april 2001.
Omdat we voor een aantal spannende dagen staan beginnen we met de dag
van vandaag.
Woensdag 4 april
De VVMC is vanmorgen door de minister van Verkeer en Waterstaat
uitgenodigd om te komen praten over de ontstane situatie. Deze
uitnodiging is aangenomen en deze poging van de minister was een goede
stap. Na enkele uren overleg zijn de bonden en de OR naar Utrecht
getogen om daar met de directie verder te praten over de volgende
punten:
·
Er wordt overleg gevoerd met de directie over pragmatische korte
termijn oplossingen.
·
De OR van NSR en de directie treden in overleg over de structurele
kant van de procesvereenvoudiging. Ook wordt een paritaire commissie
ingesteld die zonodig hierover bindend advies geeft aan de directie
van de NS en de OR van NSR. De onafhankelijke voorzitter van deze
commissie wordt door de Minister aangewezen.
·
Deze commissie adviseert bovendien aan alle betrokken partijen over
andere kwesties die verband houden met de normalisering van de
arbeidsverhoudingen.
·
Professor Peeters gaat direct van start met zijn onafhankelijk
onderzoek met betrekking tot de trannsparantie over het
planningsproces.
Dit overleg strandde echter na 2 ½ uur omdat de voorstellen meteen
door de directie naar de prullenbak zijn verwezen. De staking die
morgen en overmorgen door FNV Bondgenoten zijn uitgeroepen gaan gewoon
door.
De VVMC heeft het probleem dat ze deze staking formeel (juridisch)
niet kan steunen. Morgen begint het traject om de NS-directie een
ultimatum te stellen voor acties volgende week. Wel zullen de VVMC-ers
donderdag en vrijdag geen besmet werk over te nemen van de
FNV-collegas. Ook het instellen van een noodrooster door de NS wordt
gezien als besmet werk.
Wij vragen de leden ons in deze strijd te steunen. We hebben afgelopen
week onze nek uitgestoken en zullen nu jullie steun hard nodig hebben.
De enige manier om deze situatie te redden is door elkaar te ook nu te
blijven steunen. Wij begrijpen dat donderdag en vrijdag geen
gemakkelijke dagen zullen worden maar we roepen wel op om het gezonde
verstand te blijven gebruiken.
Hieronder volgt een samenvatting van de afgelopen drie maanden.
Januari
Halverwege januari lekt er via de pers een vertrouwelijke notitie uit
met daarin het schokkende nieuws dat NS niet zal meedingen als er
spoorlijnen die niet behoren tot het Hoofdrailnet worden aanbesteed.
Dit betekent dat er 1750 collegas naar een andere vervoerder kunnen
overgaan. Als reactie hierop zegt de VVMC het vertrouwen in de NS-
directie op inzake het dossier Bestemming: Klant. Daarnaast vraagt de
VVMC minister Netelenbos om opheldering rondom de aanbesteding van de
spoorlijnen en de gevolgen voor het rijdend personeel. De positie van
het rijdend personeel zal worden geregeld in de wet Personen Vervoer
2000.
Op initiatief van FNV Bondgenoten volgt er eind januari het zo
genoemde vredesoverleg. De directie gaat uit beleefdheid in op het
verzoek van de FNV en ook de VVMC besluit op de uitnodiging in te
gaan. Na urenlang informeel uitwisselen van standpunten en
verduidelijkingen blijkt direct in het formele gedeelte dat de
directie onder geen enkele voorwaarde de inhoud en uitgangspunten
vastgelegd in het basisakkoord wil aanpassen. Daarop besluit de VVMC
het overleg te verlaten omdat door deze houding het onmogelijk wordt
tot een duurzame oplossing te komen. Tegelijkertijd roepen wij de
politiek op om de NS-directie ter verantwoording te roepen.
Februari
Nadat het vredesoverleg tussen de NS-directie en FNV, CNV en VHS tot
een onderhandelingsresultaat heeft geleid, leggen wij de uitkomst
hiervan voor aan de VVMC-leden door middel van een extra uitgave van
de Trekhaak met daarin een stemkaart.
De uitslag is duidelijk: 1851 leden stemmen tegen het akkoord en 77
leden stemmen voor.
Wij roepen de directie op om te erkennen dat het veranderingsproces
niet wordt gedragen door het rijdend personeel en dat het zo niet
langer meer kan. De VVMC vraagt om een heropening van het overleg om
tot een breed gedragen oplossing te komen. Dit verzoek wordt niet
gehonoreerd.
De VVMC doet vervolgens een dringend beroep op de politiek om een
commissie van wijzen in te stellen. De minister van Verkeer en
Waterstaat neemt na overleg binnen het kabinet het besluit een
adviescommissie in te stellen. Bindende arbitrage wordt door de
NS-directie afgewezen. De VVMC reageert positief op de instelling van
een adviescommissie omdat met de directie al ruim een jaar niet naar
een oplossing wordt gewerkt die breed zal worden gedragen.
Maart
De adviescommissie komt tot een interim advies. In dat advies worden
de partijen opgeroepen om te mee werken aan deëscalatie. Vakbonden
moeten tussentijds geen stakingen uitroepen en de NS-directie moet de
invoering van de procesvereenvoudiging opschorten. Opschorting is
volgens de adviescommissie mogelijk.
De NS-directie reageert al tijdens de persconferentie van de
adviescommissie Blankert/Stekelenbrug afwijzend op het voorstel om 10
juni op te schorten. De adviescommissie kijkt het nog een paar dagen
aan en doet samen met de minister nog een dringend beroep op de
NS-directie maar besluit een week later de opdracht terug te geven.
De CNV spant een kort geding aan met de eis dat er een nulmeting betreffende kwaliteit van de arbeid wordt gehouden voordat er procesvereenvoudiging wordt ingevoerd. De CNV doet dat op grond van het formele accorderen van zowel het basisakkoord, principeakkoord en het onderhandelingsakkoord naar aanleiding van het vredesoverleg.
Tijdens het kort geding dient de NS een tegeneis in dat de invoering
op 10 juni door moet gaan. De rechter beoordeelt dat de NS onvoldoende
verweer heeft geboden op de eis van de CNV en dat de CNV onvoldoende
verweer heeft gegeven op de eis van de NS. De nulmeting zal worden
gehouden en de datum 10 juni 2001 staat door deze gerechtelijke
uitspraak vast.
De NS-directie nodigt de vakbonden uit voor een overleg over de
ontstane situatie. Al snel wordt duidelijk dat de directie (met de
gerechtelijke uitspraak in de hand) niet wenst te spreken over het
aanpassen van het basisakkoord. Aansluitend neemt de VVMC de stap om
op 2 april een 24-uurs staking te houden en doet eveneens een beroep
op de Minister om in te grijpen bij NS. De VVMC is ervoor om een
arbitragecommissie in te stellen die een brede opdracht krijgt zodat
er gewerkt kan worden aan een duurzame oplossing van het
arbeidsgeschil.
De rechter in Utrecht bepaalt op zaterdag 31 maart dat er een
onwrikbare situatie tussen de VVMC en de NS directie is ontstaan en
stelt dat de VVMC rechtmatig een 24uurs-staking kan houden op 2 april.
April
De zondag voor de staking komt de minister met een opening die voor
een groot gedeelte tegemoet komt aan de voorstellen die de VVMC al
zeer geruime voorstaat.
a. Er wordt onderzocht, door een onafhankelijke deskundige, of het
planningproces voor het maken van diensten inderdaad 6 tot 8 maanden
in beslag neemt zoals NS met succes heeft aangevoerd in de rechtbank
tijdens het kort geding met de CNV.
b. Er komt een onafhankelijke arbitragecommissie die vanuit het
arbeidsgeschil de procesvereenvoudiging gaat toetsen (brede opdracht).
c. De onafhankelijke arbitragecommissie gaat zwaarwegend adviseren
op alle andere onderwerpen die niet direct met de
procesvereenvoudiging te maken hebben maar wel tot het arbeidsgeschil
hebben geleid.
d. De minister zal een en ander monitoren via de verkeersleiding
betreffende het overgangscontract.
De VVMC heeft hier welwillend op gereageerd omdat het grotendeels
tegemoet komt aan hetgeen wij al zeer geruime tijd wilden. Een
oplossing duurzame wordt hiermee geboden. Omdat de 24-uurs staking
geen invloed meer zou hebben op de standpunten die de minister heeft
hebben wij zondagnacht besloten om de staking tot nader order op te
schorten.
Afgelopen maandag kondigde FNV Bondgenoten aan de aangekondigde
staking van donderdag en vrijdag toch door te laten gaan en niet in te
gaan op de voorgestelde arbitrage van de minister. Dinsdagavond heeft
de VVMC nog gepoogd om met bonden en NS informeel om de tafel te gaan
zitten. NS en CNV wilden in de nacht van dinsdag op woensdag verder
praten, maar FNV Bondgenoten niet.
De VVMC heeft een brief ontvangen van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat waarin wordt bevestigd dat arbitrage alleen doorgang heeft
als alle partijen deze onderschrijven. Dit is dus niet het geval en de
commissie is dus van tafel. Dit betekent dat we weer terug bij af zijn
en ons in dezelfde situatie bevinden als woensdag 28 maart, nadat het
laatste overleg met NSR was stukgelopen.
Wij houden u op de hoogte.