LAN-Alyst uit Sassenheim en Duits MasterBit loven betrouwbare functionaliteit van IP-Telephony van Avaya
Ter publicatie: 5 april 2001
NIEUWEGEIN - Avaya, wereldwijd marktleider in de verkoop van gestructureerde bekabelingssystemen, heeft bij de Nederlandse LAN-communicatiespecialist LAN-Alyst haar
IP-Telephony-systeem geïnstalleerd en zal dat gaan doen bij de Duitse systems integrator MasterBit. Deze implementaties verstevigen voor Avaya de overtuiging dat haar visie op de technologie van de volgende generatie IP-telefoonsystemen de juiste is.
De IP-strategie van Avaya is gebaseerd op de levering van de zeer betrouwbare functionele IP-Telephony voor op LAN-gebaseerde Voice-over IP-systemen of voor een bestaande Avaya
PBX-spraakcommunicatie-infrastructuur. De strategie van Avaya is succesvol dankzij de introductie van haar Enterprise-Class Internet Protocol Solutions (ECLIPS) portfolio, dat spraak via een datanetwerk aanbiedt met de kwalitatieve kenmerken van het traditionele telefonienetwerk. In deze portfolio heeft Avaya haar algemene call-processing features ondergebracht van de DEFINITY IP enterprise-communicatieservers en de IP-oplossingen voor haar INDeX- en Alchemy-producten.
In een reactie op de implementaties bij LAN-Alyst en MasterBit zegt Paul Kievit, Managing Director bij Avaya in Nederland: "Het is voor ons niet de vraag óf bedrijven zullen overstappen op IP-Telephony, maar wanneer ze dat doen en op welke wijze."
LAN-Alyst kiest voor bewezen expertise van in-voice communicatieoplossingen
LAN-Alyst in Sassenheim is een snelgroeiende onderneming die gespecialiseerd
is in de ontwikkeling en implementatie van Local Areal Networks. Inmiddels
telt het bedrijf 700 medewerkers. Om de markt blijvend optimaal te bedienen,
was het bedrijf toe aan een efficiënter gebruik van de bandbreedte op zijn
netwerken. Ook was er behoefte om spraak- en datacommunicatie te
stroomlijnen. LAN-Alyst gaf Avaya de opdracht om het bestaande spraaknetwerk
geschikt te maken voor IP.
In de eerste fase werd IP-Telephony uitgerold voor meer dan 100 medewerkers
in twee vestigingen van de onderneming (Sassenheim en Capelle aan den
IJssel). Alvorens het bedrijf de bestaande Avaya DEFINITY-communicatieserver
geschikt zou maken, besloot LAN-Alyst de IP-functionaliteit te vergroten.
Dat was nodig om de bestaande spraakcommunicatie- infrastructuur uit te
breiden.
"We hebben natuurlijk een aantal oplossingen bekeken, maar die van Avaya
steekt er met kop en schouders boven uit", zegt Addy Wormgoor, adjunct
directeur bij LAN-Alyst. "Andere aanvullende overwegingen om te kiezen voor
Avaya zijn natuurlijk de leidende rol die het bedrijf heeft in de
technologie, maar ook omdat de implementatie nauwelijks enige verstoring
veroorzaakt in de bestaande omgeving. De belangrijkste reden is dat Avaya
beschikt over de bewezen expertise om betrouwbare en functionele in-voice
communicatieoplossingen te leveren, die nodig zijn voor bedrijfskritische
applicaties."
Betrouwbaarheid is een absolute voorwaarde voor LAN-Alyst. De voice-over
IP-toepassing moet dezelfde kwaliteit bieden als de traditionele
spraaktechnologie. "Met datacommunicatie is het niet zo erg als je enige
vertraging hebt. Gebeurt dat met spraak, dan is dat desastreus.
Spraaksystemen moeten zonder vertraging werken. Dat is wat we verwachtten
van ons oude systeem en nu ook verwachten van ons nieuwe voice-over IP-
systeem."
MasterBit wil de beste spraaktechnologie over IP gebruiken
De Duitse systems integrator MasterBit adviseert klanten bij de integratie
van verschillende ASP-applicaties in hun bestaande IT-infrastructuur.
MasterBit verzekert haar klanten dat al hun bedrijfsonderdelen continu
kunnen beschikken over de bedrijfskritische applicaties, op elk moment vanaf
elke locatie.
Deze bedrijfsdoelstelling van MasterBit is de stuwende kracht geweest voor
de installatie van een nieuwe IP-Telephony-installatie. Spraak en data
worden samengebracht in een single communicatienetwerk (IP-only), dat
ondersteund wordt door ECLIPS IP600 Internet Protocol Communication Server
van Avaya. Meer dan 50 medewerkers krijgen een verbinding met de server.
Daarvoor zijn 50 IP-softphones en 20 hardphones beschikbaar. Om de
verbinding te maken, hoeven ze slechts hun laptop in het bedrijf-LAN te
pluggen. Daarmee beschikken ze dan over zowel data- als spraakcommunicatie.
Mobiliteit staat prominent op de agenda van MasterBit. Het bedrijf zal dan
ook gebruikmaken van het Unified Messenger-systeem van Avaya. Medewerkers
hebben daardoor op elk moment, vanaf elke locatie direct toegang tot al hun
spraak-, fax- en e-mailberichten.
"Wij beloven onze klanten de beste IT-oplossingen waarmee ze hun
ondernemingsdoelstellingen kunnen realiseren. Dat kunnen we alleen als we
zelf ook gebruik maken van de beste technologie", zegt Thomas Müller, CEO en
oprichter van MasterBit. "De spraaktechnologie over IP van Avaya is
duidelijk de beste die er op de markt verkrijgbaar is. Onze klanten
adviseren we ook om na te denken over de aanschaf van dit product."
MasterBit installeert de IP600 van Avaya in haar hoofdvestiging in Kloster Arnsburg. De onderneming is van plan om deze en de vestigingen in Neurenberg en München via een IP Virtual Private Network met elkaar te verbinden.
Avaya
Avaya levert communicatiesystemen voor bedrijven, overheden en andere
organisaties.
Avaya biedt oplossingen voor spraak, geconvergeerde spraak en data, Customer
Relationship Management, messaging en multiservice-netwerken, en
netwerkbekabeling. Avaya is wereldwijd marktleider in messaging en
netwerkbekabeling, en marktleider in de Verenigde Staten op het gebied van
bedrijfscommunicatiesystemen en call center-systemen. Dankzij een breed
portfolio van diensten en producten en strategische allianties met
technologie- en consultingbedrijven is Avaya totaalleverancier van complete
e-Business-oplossingen. Het hoofdkantoor van Avaya staat in Basking Ridge,
N.J. (Verenigde Staten). Avaya Nederland heeft vestigingen in Nieuwegein en
Rijswijk. Meer informatie is te vinden op www.avaya.com
# # #