Persbericht

LAN-Alyst uit Sassenheim en Duits MasterBit loven betrouwbare functionaliteit van IP-Telephony van Avaya

Ter publicatie: 5 april 2001

NIEUWEGEIN - Avaya, wereldwijd marktleider in de verkoop van gestructureerde bekabelingssystemen, heeft bij de Nederlandse LAN-communicatiespecialist LAN-Alyst haar
IP-Telephony-systeem geïnstalleerd en zal dat gaan doen bij de Duitse systems integrator MasterBit. Deze implementaties verstevigen voor Avaya de overtuiging dat haar visie op de technologie van de volgende generatie IP-telefoonsystemen de juiste is.

De IP-strategie van Avaya is gebaseerd op de levering van de zeer betrouwbare functionele IP-Telephony voor op LAN-gebaseerde Voice-over IP-systemen of voor een bestaande Avaya
PBX-spraakcommunicatie-infrastructuur. De strategie van Avaya is succesvol dankzij de introductie van haar Enterprise-Class Internet Protocol Solutions (ECLIPS) portfolio, dat spraak via een datanetwerk aanbiedt met de kwalitatieve kenmerken van het traditionele telefonienetwerk. In deze portfolio heeft Avaya haar algemene call-processing features ondergebracht van de DEFINITY IP enterprise-communicatieservers en de IP-oplossingen voor haar INDeX- en Alchemy-producten.

In een reactie op de implementaties bij LAN-Alyst en MasterBit zegt Paul Kievit, Managing Director bij Avaya in Nederland: "Het is voor ons niet de vraag óf bedrijven zullen overstappen op IP-Telephony, maar wanneer ze dat doen en op welke wijze."

LAN-Alyst kiest voor bewezen expertise van in-voice communicatieoplossingen

LAN-Alyst in Sassenheim is een snelgroeiende onderneming die gespecialiseerd is in de ontwikkeling en implementatie van Local Areal Networks. Inmiddels telt het bedrijf 700 medewerkers. Om de markt blijvend optimaal te bedienen, was het bedrijf toe aan een efficiënter gebruik van de bandbreedte op zijn netwerken. Ook was er behoefte om spraak- en datacommunicatie te stroomlijnen. LAN-Alyst gaf Avaya de opdracht om het bestaande spraaknetwerk geschikt te maken voor IP.

In de eerste fase werd IP-Telephony uitgerold voor meer dan 100 medewerkers in twee vestigingen van de onderneming (Sassenheim en Capelle aan den IJssel). Alvorens het bedrijf de bestaande Avaya DEFINITY-communicatieserver geschikt zou maken, besloot LAN-Alyst de IP-functionaliteit te vergroten. Dat was nodig om de bestaande spraakcommunicatie- infrastructuur uit te breiden.

"We hebben natuurlijk een aantal oplossingen bekeken, maar die van Avaya steekt er met kop en schouders boven uit", zegt Addy Wormgoor, adjunct directeur bij LAN-Alyst. "Andere aanvullende overwegingen om te kiezen voor Avaya zijn natuurlijk de leidende rol die het bedrijf heeft in de technologie, maar ook omdat de implementatie nauwelijks enige verstoring veroorzaakt in de bestaande omgeving. De belangrijkste reden is dat Avaya beschikt over de bewezen expertise om betrouwbare en functionele in-voice communicatieoplossingen te leveren, die nodig zijn voor bedrijfskritische applicaties."

Betrouwbaarheid is een absolute voorwaarde voor LAN-Alyst. De voice-over IP-toepassing moet dezelfde kwaliteit bieden als de traditionele spraaktechnologie. "Met datacommunicatie is het niet zo erg als je enige vertraging hebt. Gebeurt dat met spraak, dan is dat desastreus. Spraaksystemen moeten zonder vertraging werken. Dat is wat we verwachtten van ons oude systeem en nu ook verwachten van ons nieuwe voice-over IP- systeem."

MasterBit wil de beste spraaktechnologie over IP gebruiken

De Duitse systems integrator MasterBit adviseert klanten bij de integratie van verschillende ASP-applicaties in hun bestaande IT-infrastructuur. MasterBit verzekert haar klanten dat al hun bedrijfsonderdelen continu kunnen beschikken over de bedrijfskritische applicaties, op elk moment vanaf elke locatie.

Deze bedrijfsdoelstelling van MasterBit is de stuwende kracht geweest voor de installatie van een nieuwe IP-Telephony-installatie. Spraak en data worden samengebracht in een single communicatienetwerk (IP-only), dat ondersteund wordt door ECLIPS IP600 Internet Protocol Communication Server van Avaya. Meer dan 50 medewerkers krijgen een verbinding met de server. Daarvoor zijn 50 IP-softphones en 20 hardphones beschikbaar. Om de verbinding te maken, hoeven ze slechts hun laptop in het bedrijf-LAN te pluggen. Daarmee beschikken ze dan over zowel data- als spraakcommunicatie.

Mobiliteit staat prominent op de agenda van MasterBit. Het bedrijf zal dan ook gebruikmaken van het Unified Messenger-systeem van Avaya. Medewerkers hebben daardoor op elk moment, vanaf elke locatie direct toegang tot al hun spraak-, fax- en e-mailberichten.

"Wij beloven onze klanten de beste IT-oplossingen waarmee ze hun ondernemingsdoelstellingen kunnen realiseren. Dat kunnen we alleen als we zelf ook gebruik maken van de beste technologie", zegt Thomas Müller, CEO en oprichter van MasterBit. "De spraaktechnologie over IP van Avaya is duidelijk de beste die er op de markt verkrijgbaar is. Onze klanten adviseren we ook om na te denken over de aanschaf van dit product."

MasterBit installeert de IP600 van Avaya in haar hoofdvestiging in Kloster Arnsburg. De onderneming is van plan om deze en de vestigingen in Neurenberg en München via een IP Virtual Private Network met elkaar te verbinden.

Avaya
Avaya levert communicatiesystemen voor bedrijven, overheden en andere organisaties.
Avaya biedt oplossingen voor spraak, geconvergeerde spraak en data, Customer Relationship Management, messaging en multiservice-netwerken, en netwerkbekabeling. Avaya is wereldwijd marktleider in messaging en netwerkbekabeling, en marktleider in de Verenigde Staten op het gebied van bedrijfscommunicatiesystemen en call center-systemen. Dankzij een breed portfolio van diensten en producten en strategische allianties met technologie- en consultingbedrijven is Avaya totaalleverancier van complete e-Business-oplossingen. Het hoofdkantoor van Avaya staat in Basking Ridge, N.J. (Verenigde Staten). Avaya Nederland heeft vestigingen in Nieuwegein en Rijswijk. Meer informatie is te vinden op www.avaya.com

# # #