Mede door nieuwsfeiten

NU.nl boekt spectaculaire stijging bezoek

Het bezoek aan de nieuwssite NU.nl is de eerste dertien weken van dit jaar spectaculair gestegen. Het aantal pageviews nam toe van gemiddeld 1.5 miljoen per week in de eerste week van januari tot ruim 2.5 miljoen op dit moment. Ook het aantal unieke bezoekers liet een opmerkelijke toename zien: van 186.000 per week naar bijna 300.000 per week. De belangrijkste reden daarvan is het nieuwsaanbod: de dramatische cafébrand in Volendam, de uitbraak van mond- en klauwzeer en de verloving van het prinselijk paar.

NU.nl, onderdeel van ilse media, vertoonde het afgelopen jaar een stabiele groei naar zo n 275.000 pageviews per dag, maar de ontwikkeling van de afgelopen weken is ronduit opzienbarend. "Het is een bevestiging van onze visie op mediagebruik via internet", aldus hoofdredacteur Johan van Uffelen. "Er bestaat zonder twijfel een constante belangstelling voor actualiteiten. Maar bij calamiteiten en grote evenementen vervult het medium heel nadrukkelijk de functie van primaire nieuwsbron".

De cijfers over het bezoek aan NU.nl tijdens de vuurwerkramp in Enschede, het Europees Kampioenschap voetbal, de Olympische Spelen, de gezonken duikboot Koersk, bevestigen die stelling.

Reacties

Tevens krijgt NU.nl bij zulke gelegenheden een enorme stroom reacties. Volgens Van Uffelen bewijst dat het tweede sterke punt van internet: "De laagdrempeligheid. Mensen schrijven niet zo snel een brief naar een dagblad. Dat kost moeite, de krant is toch nog altijd een mijnheer/mevrouw. Ook bel je niet zo snel naar een phone-in op de radio. Je komt met je stem op de radio en moet eerst lastige vragen beantwoorden van een regisseur. Da s allemaal eng. Internet kent geen belemmeringen. Je gaat achter je PC zitten en schrijft wat je op het hart ligt."

Dat levert niet alleen persoonlijke - en soms emotionele - reacties op, maar kan ook zorgen voor regelrecht nieuws. "Heel snel na de brand in Volendam ontvingen wij e-mails van ooggetuigen. Onmiddellijk na de aardbeving in India meldde zich een Nederlander die midden in het rampgebied zat. Wij verifiëren natuurlijk zulke bronnen, maar het kan zeker een aanvulling zijn op de reguliere bronnen."

Ook de populariteit van het video-aanbod op de nieuwssite is enorm gestegen. De afgelopen maand maart is ruim 138.000 keer op een videolink geklikt. Op de dag van de verloving van prins Willem-Alexander met Maxima en de dag daarna werd ruim 22.000 keer naar een video gekeken.

Voor informatie:

Hoofdredacteur Johan van Uffelen 020 - 6160352, mobiel: 06 - 53359496