DE BREED EN PARTNERS

Beloningsonderzoek Ingenieurs

Breda, 6 april 2001.

Beloningen voor ingenieurs stijgen.

STIJGING ZET DOOR.

De stijging van de totale beloning voor ingenieurs heeft zich ook in
het gehele jaar 2000 doorgezet. Dit is de belangrijkste conclusie uit
het Belonings onderzoek Ingenieurs 2000 van De Breed & Partners.

De stijging van de totale beloning, binnen het Beloningsonderzoek Ingenieurs 2000, bedraagt gemiddeld genomen 11%.

Opvallend is dat met name individuele prestaties van werknemers een steeds grotere invloed gaan krijgen op de hoogte van de totale beloning.

COMPETENTIES.

We zien bij het gemiddeld aantal jaren werk- en engineering-ervaring een daling van resp. 10 en 8 jaar naar 9 en 7 jaar.

Bij opleiding zien we in relatie tot vorig jaar dat het aandeel MBO.ers
binnen het onderzoek is gestegen van 3% naar 8%. We zien dus meer respondenten met een middelbare opleiding en minder Engineering-werkervaring instromen.

EMOLUMENTEN (OVERALL)

Het aantal respondenten met een lease/-auto van de zaak is gestegen in relatie met 1999; 31% t.o.v. 24% vorig jaar. De gemiddelde waarde van de lease-auto (van de zaak) loopt aardig in de pas met de stijging van de totale beloning. (+ 11%).

Onder ingenieurs is de VW Golf de populairste auto gevolgd door de Opel Astra , dit geldt zowel voor lease/-auto.s van de zaak als voor
privé-auto.s.
Kijkend naar andere emolumenten zien we dat 40% van de respondenten (via de werkgever) de beschikking heeft over een mobiele telefoon.

30% beschikt over een laptop PC. Ook zien we een stijging in de vergoeding van de werkgever voor Internet (privé) gebruik van gemiddeld
fl 42,- naar fl 57,- per maand.
15% van de ondervraagde ingenieurs heeft de beschikking over een credit-card (van de zaak).

88% van de respondenten heeft gedurende dit jaar één of meerdere door de werkgever betaalde cursussen en/of opleidingen gevolgd, in 1999 was dit nog 82%.

Het bezoeken van relevante seminars en congressen is daarentegen meer dan gehalveerd; van 51% naar 21%. Reden voor deze fikse daling is niet direct aan te geven, een tekort aan tijd lijkt
de meest voor de hand liggende verklaring.

EMOLUMENTEN (FUNCTIE)

Gemiddeld genomen hebben 31% van de ingenieurs een lease/-auto van de zaak ; per functie loopt dit nogal uiteen van 7% voor een (technisch) natuurkundige Ingenieur tot 45% voor de bedrijfskundige Ingenieur. Daarbij komt ook nog dat gemiddelde waarde sterk verschilt; de eerder genoemde natuurkundige ingenieur heeft een leaseauto met een gemiddelde cataloguswaarde van net geen 40 mille terwijl een werktuigbouwkundige ingenieur rondrijdt in een auto van de zaak die gemiddeld genomen fl 8.000,- duurder is.

30% van de Ingenieurs uit het beloningsonderzoek beschikt over een laptop PC, gemiddeld genomen althans. Kijken we naar een bouwkundig of weg- en waterbouw ingenieur zien we dat van hen slechts 15% over een laptop PC beschikt. Bij de bedrijfskundig ingenieur zien we dat bijna de helft van hen een laptop PC heeft.

Ook het bezit van een GSM (via de werkgever) laat nogal wat verschillen zien. Dit loop uiteen van minder dan 30% voor een natuurkundig of weg- en waterbouw ingenieur tot bijna 50% van de bedrijfskundige en bouwkundige ingenieurs.

VARIABELE BELONING

Een 13e maand is niet voor iedere ingenieur gemeengoed; gemiddeld genomen ontvangt de helft van de ingenieurs uit het beloningsonderzoek een 13e maand; echter bij bedrijfskundige ingenieurs is dit 41% en bij bouwkundige ingenieurs 32%.

Provisie; gemiddeld genomen kregen slechts 3% van de ingenieurs een provisie in 2000 dit was gemiddeld genomen een bedrag van fl 7.200,-
Ook hier weer flinke verschillen, bij werktuigbouwkundige ingenieur lag het bedrag flink lager te weten fl 4.850,- terwijl 7% van de technisch natuur-kundige ingenieurs een provisie ontvingen van maar liefst ruim fl 22.000,-

HET BELONINGSONDERZOEK INGENIEURS

In het Beloningsonderzoek Ingenieurs 2000 wordt naast het salaris ook gekeken naar; vakantiegeld, 13e/14e/15e maand, gratificatie, provisie, tantiéme, feestdagenregeling, overwerkcompensatie, reiskosten, lease-auto (van de zaak). Daarnaast wordt er rekening gehouden met vergoedingen voor telefoon, privé Internet- gebruik, kinderopvang, verzekeringen zoals (tegemoetkoming) ziektekosten, werkgeversbijdrage in VUT/ WAO-gat regelingen, pensioenen, premiespaarregelingen en de waarde van aandelenopties.

De Breed & Partners voert al sinds 1998 op continue basis onderzoek uit naar de beloningen van ingenieurs. De input van de gegevens komt in tegenstelling tot andere onderzoeken niet van bedrijven maar juist van individuele ingenieurs. (deelname via http://
www.debreed.nl)
Als .beloning. hiervoor krijgen deelnemers on-line, m.b.v. het carriere- dashboard, inzicht hoe zij zich qua beloning verhouden tot
collega.s. Daarnaast ontvangen zij per post een individuele analyse (een soort .benchmarking. met vergelijkbare deelnemers).

Voor meer informatie zie http://www.debreed.nl, bel (076-5654321) of mail naar (steen@debreed.nl) met de heer. H.C. van der Steen.


06 apr 01 13:21