Postbank

Overal je geldzaken regelen door middel van m-bankieren Postbank en Telfort introduceren als eerste op grote schaal mobiel bankieren

Amsterdam, 6 april 2001 - Postbank en Telfort zijn een samenwerking aangegaan om deze zomer mobiel bankieren (m-bankieren) op grote schaal aan te bieden. Postbankklanten kunnen binnen enkele maanden via het scherm van de speciale mobiele telefoon geld overmaken naar giro- of bankrekeningen, het saldo en effecteninformatie opvragen. Omdat gebruik wordt gemaakt van WAP-technologie is de transactie zichtbaar in het scherm van de telefoon. Het is de eerste keer dat financiële dienstverlening via de WAP-telefoon op een zo grote schaal en zo laagdrempelig en veilig wordt aangeboden.

Postbank draagt zorg voor de ontwikkeling van de bancaire diensten die via de speciale WAP-telefoon wordt aangeboden. Telfort levert, als telecom-operator, de benodigde netwerkinfrastructuur, kennis van mobiele datacommmunicatie, de voorgeconfigureerde telefoons en de klantenservices. In dit samenwerkingsverband zijn Postbank en Telfort hoofdinvesteerder. Genie, de mobiele internetdivisie van British Telecom, levert de web/ WAP portal waarmee de rekeninghouder toegang krijgt tot m-bankieren.

Het is voor de eerste keer dat m-bankieren op een dergelijk grote schaal aan klanten wordt aangeboden. Deze zomer stelt Postbank 500.000 WAP-telefoons beschikbaar voor klanten, die meedoen aan een van de acties en zich aanmelden voor m-bankieren. De prepaid WAP-telefoon, van het type Siemens M35i, is voorgeconfigureerd voor m-bankieren. Bovendien kan het beltegoed op een eenvoudige manier worden opgewaardeerd via de girorekening.

Postbank en Telfort komen met deze nieuwe manier van bankieren tegemoet aan de groeiende vraag naar een dergelijke flexibele en toch makkelijk toegankelijke dienstverlening. De ervaring met internet leert dat met name het verrichten van betalingen en effectenordering veel gebruikte toepassingen zijn. Het opvragen van saldo en effecteninformatie en het verrichten van betalingen is al direct mogelijk. Binnen enkele maanden na de introductie wordt het aantal toepassingen uitgebreid met effectenordering.

De ontwikkeling van de WAP-technologie loopt in de pas met de toenemende mobiliteit van klanten. WAP-technologie maakt dataverkeer, en dus ook internetverkeer via mobiele telefoons mogelijk. De klant is dus niet langer gebonden aan tijd en plaats voor het regelen van bankzaken.

"Vanuit de historie is Postbank een bank waarbij het thuisbankieren altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Deze manier van bankieren kenmerkt zich door een grote zelfstandigheid waarbij de klant zelf keuzes maakt. Postbank hanteert een uitgebreide multi-distributiestrategie waar internet, als distributiekanaal, een belangrijke plaats inneemt. Overal en altijd je geldzaken regelen via internet kan al een tijd. M-bankieren via het scherm van de WAP-telefoon sluit hierbij heel goed aan."; zegt Ludo Wijngaarden, Directievoorzitter Postbank.

"Wij zijn bijzonder trots om de dienst mobiel bankieren met een vooraanstaande partij als de Postbank te introduceren."; aldus Ton aan de Stegge, President en CEO van Telfort.
"Deze samenwerking met Postbank en Genie is onderdeel van onze strategie om een breed publiek kennis te laten maken met de vele mogelijkheden van mobiele telefonie, maar ook van mobiele datacommunicatie. Dat doen we al voor de zakelijke markt met GPRS en nu ook voor particulieren met mobiel bankieren. Wij hebben grote verwachtingen van deze nieuwe dienst."

Over Postbank
Met ruim 7 miljoen rekeninghouders is Postbank een van de grootste financiële dienstverleners in Nederland. De betaalservice is een belangrijk aspect van onze dienstverlening. Maar Postbank doet meer. Via de Girorekening biedt Postbank niet alleen diensten zoals betalen en sparen, maar ook lenen, beleggen, verzekeren en hypotheken. Postbank beschikt over de deskundigheid om al deze producten en diensten voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk te maken. Want gemak voor de klant staat voorop. De Postbank streeft ernaar klanten op actieve wijze en via diverse distributiekanalen een breed assortiment scherpgeprijsde en heldere producten te bieden die hun belofte waarmaken. Door moeilijke producten makkelijk te maken, stelt de Postbank klanten in staat zelf keuzes te maken en financiële doelen te realiseren. Meer informatie is te vinden via www.postbank.nl

Over Telfort
Telfort helpt consumenten en zakelijke klanten bij het vinden van hun weg in de vele nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiele telefonie en mobiele datacommunicatie. Daarvoor maakt Telfort gebruik van de nieuwste technologieën, zoals nu GPRS en straks UMTS. Inmiddels maken in Nederland 920.000 klanten gebruik van Telfort's landelijk dekkend GSM-netwerk. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door meer dan 1100 enthousiaste medewerkers, die elk voor zich verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het aanbod aan klanten. Telfort is een 100% dochter van British Telecom plc. Meer informatie is te vinden op de website: www.telfort.nl