Overal je geldzaken regelen door middel van m-bankieren Postbank en Telfort introduceren als eerste op grote schaal mobiel bankieren
Amsterdam, 6 april 2001 - Postbank en Telfort zijn een samenwerking aangegaan om
deze zomer mobiel bankieren (m-bankieren) op grote schaal aan te bieden.
Postbankklanten kunnen binnen enkele maanden via het scherm van de speciale
mobiele telefoon geld overmaken naar giro- of bankrekeningen, het saldo en
effecteninformatie opvragen. Omdat gebruik wordt gemaakt van WAP-technologie is
de transactie zichtbaar in het scherm van de telefoon. Het is de eerste keer dat
financiële dienstverlening via de WAP-telefoon op een zo grote schaal en zo
laagdrempelig en veilig wordt aangeboden.
Postbank draagt zorg voor de ontwikkeling van de bancaire diensten die via de
speciale WAP-telefoon wordt aangeboden. Telfort levert, als telecom-operator, de
benodigde netwerkinfrastructuur, kennis van mobiele datacommmunicatie, de
voorgeconfigureerde telefoons en de klantenservices. In dit samenwerkingsverband
zijn Postbank en Telfort hoofdinvesteerder. Genie, de mobiele internetdivisie
van British Telecom, levert de web/ WAP portal waarmee de rekeninghouder toegang
krijgt tot m-bankieren.
Het is voor de eerste keer dat m-bankieren op een dergelijk grote schaal aan
klanten wordt aangeboden. Deze zomer stelt Postbank 500.000 WAP-telefoons
beschikbaar voor klanten, die meedoen aan een van de acties en zich aanmelden
voor m-bankieren. De prepaid WAP-telefoon, van het type Siemens M35i, is
voorgeconfigureerd voor m-bankieren. Bovendien kan het beltegoed op een
eenvoudige manier worden opgewaardeerd via de girorekening.
Postbank en Telfort komen met deze nieuwe manier van bankieren tegemoet aan de
groeiende vraag naar een dergelijke flexibele en toch makkelijk toegankelijke
dienstverlening. De ervaring met internet leert dat met name het verrichten van
betalingen en effectenordering veel gebruikte toepassingen zijn. Het opvragen
van saldo en effecteninformatie en het verrichten van betalingen is al direct
mogelijk. Binnen enkele maanden na de introductie wordt het aantal toepassingen
uitgebreid met effectenordering.
De ontwikkeling van de WAP-technologie loopt in de pas met de toenemende
mobiliteit van klanten. WAP-technologie maakt dataverkeer, en dus ook
internetverkeer via mobiele telefoons mogelijk. De klant is dus niet langer
gebonden aan tijd en plaats voor het regelen van bankzaken.
"Vanuit de historie is Postbank een bank waarbij het thuisbankieren altijd een belangrijke rol heeft gespeeld. Deze manier van bankieren kenmerkt zich door een grote zelfstandigheid waarbij de klant zelf keuzes maakt. Postbank hanteert een uitgebreide multi-distributiestrategie waar internet, als distributiekanaal, een belangrijke plaats inneemt. Overal en altijd je geldzaken regelen via internet kan al een tijd. M-bankieren via het scherm van de WAP-telefoon sluit hierbij heel goed aan."; zegt Ludo Wijngaarden, Directievoorzitter Postbank.
"Wij zijn bijzonder trots om de dienst mobiel bankieren met een vooraanstaande
partij als de Postbank te introduceren."; aldus Ton aan de Stegge, President en
CEO van Telfort.
"Deze samenwerking met Postbank en Genie is onderdeel van onze strategie om een
breed publiek kennis te laten maken met de vele mogelijkheden van mobiele
telefonie, maar ook van mobiele datacommunicatie. Dat doen we al voor de
zakelijke markt met GPRS en nu ook voor particulieren met mobiel bankieren. Wij
hebben grote verwachtingen van deze nieuwe dienst."
Over Postbank
Met ruim 7 miljoen rekeninghouders is Postbank een van de grootste financiële
dienstverleners in Nederland. De betaalservice is een belangrijk aspect van onze
dienstverlening. Maar Postbank doet meer. Via de Girorekening biedt Postbank
niet alleen diensten zoals betalen en sparen, maar ook lenen, beleggen,
verzekeren en hypotheken. Postbank beschikt over de deskundigheid om al deze
producten en diensten voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk te maken. Want
gemak voor de klant staat voorop. De Postbank streeft ernaar klanten op actieve
wijze en via diverse distributiekanalen een breed assortiment scherpgeprijsde en
heldere producten te bieden die hun belofte waarmaken. Door moeilijke producten
makkelijk te maken, stelt de Postbank klanten in staat zelf keuzes te maken en
financiële doelen te realiseren. Meer informatie is te vinden via
www.postbank.nl
Over Telfort
Telfort helpt consumenten en zakelijke klanten bij het vinden van hun weg in de
vele nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiele telefonie en mobiele
datacommunicatie. Daarvoor maakt Telfort gebruik van de nieuwste technologieën,
zoals nu GPRS en straks UMTS. Inmiddels maken in Nederland 920.000 klanten
gebruik van Telfort's landelijk dekkend GSM-netwerk. Dit alles wordt mogelijk
gemaakt door meer dan 1100 enthousiaste medewerkers, die elk voor zich
verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het aanbod aan klanten. Telfort is
een 100% dochter van British Telecom plc. Meer informatie is te vinden op de
website: www.telfort.nl