Gemeente Oosterhout

Terughoudendheid kenmerkt toekomstig beleid Oosterhout

Perspectiefnota: verantwoord omgaan met ruimte nieuw beleid

Ondanks een aantal financiële meevallers zal het beleid van de gemeente Oosterhout zich ook in 2002 kenmerken door terughoudendheid. Met ruimte voor nieuw beleid, zowel in de begroting als bij de investeringen, zal verantwoord worden omgegaan. Door de uitvoering van de ombuigingsoperatie "Basis in balans" lijken inkomsten en uitgaven van de gemeente op termijn weer met elkaar in evenwicht te komen, maar dat is geen reden de teugels te laten vieren.

Dat is, kort samengevat, de boodschap die burgemeester en wethouders uitspreken in de perspectiefnota "De balans bewaren". De perspectiefnota geldt als leidraad voor het opstellen van de ontwerp-begroting 2002. In de perspectiefnota wordt tenslotte een aantal beleidsuitgangspunten voor het financieel beleid van de gemeente vastgelegd. In hun voorstel aan de gemeenteraad geven b. en w. aan dat de perspectiefnota voortbouwt op de basis die met de ombuigingsoperatie is gelegd: een sober financieel beleid, met duidelijke afspraken en een - financieel en beleidsmatig - verantwoord ontwikkelingsperspectief.

In de nota geven b. en w. aan wat de ruimte is voor nieuw beleid in de begroting 2002 en voor (nieuwe) investeringen. De ruimte in de begroting heeft een structureel - ieder jaar terugkerend - karakter, bij investeringen gaat het om eenmalige bijdragen. Daarnaast schetsen b. en w. aan de hand van themas de ontwikkelingen waarmee de gemeente Oosterhout rekening dient te houden. Bij al die ontwikkelingen is steeds de stelregel gehanteerd dat er alleen sprake kan zijn van extra financiële middelen als het gaat om écht nieuw beleid. Alle andere ontwikkelingen moeten binnen bestaande budgetten worden opgevangen.

Beleidsontwikkelingen

Aan de hand van de vijf themas die ook zijn gebruikt bij het opstellen van het Meerjarenbeleidsplan en het politiek akkoord 2000-2002, geven b. en w. aan dat ze verwachten voor 2002 te moeten inspelen op een aantal ontwikkelingen.

Woonomgeving

* buurtbeheer (investeren in reconstructie Slotjes-Midden, buurtbeheer Beemdenbuurt en brede evaluatie);
* investering in versterken groen in de binnenstad, conform het rapport Buijs en Van der Vliet;

* versterken ecologische structuur Warandegebied;
* herijking integraal veiligheidsbeleid;

* opstellen en uitwerken verkeersveiligheidsplan;
* extra capaciteit voor handhaving.

Werk en inkomen

* opstellen economisch actieplan;

* revitalisering bedrijventerrein Vijf Eiken;
* herijken en uitwerken toeristisch beleid;
* bij werkgelegenheid verschuiven van aandacht van uitstroom naar sociale activering;

* definitieve vormgeving Centrum voor Werk en Inkomen.
Stedelijke ontwikkeling

* opstellen uitvoeringsprogramma Stadsvisie;
* mogelijkheid tot financieel "aanjagen" binnenstedelijke projecten;
* besluitvorming over voortzetting Zwaaikom-project;
* uitvoering Vrachelen 3 binnen door de Raad van State aangegeven grenzen;

* in tijd naar voren halen reconstructie Markt (in 2002).
Voorzieningen

* opstellen en uitwerken masterplan ouderen;
* opstellen en uitwerken nota cultuurbeleid;
* actualisering en uitvoering nota jeugdbeleid;
* afspraken over invoering brede school;

* nieuwbouw OBS Loevenstein op locatie Slotjesveld;
* voortzetten beleid twee-onder-één-kapconstructies basisonderwijs;
* bevorderen breedtesport.

Dienstverlening

* uitvoering herstart ambtelijke organisatie;
* opknapbeurt stadhuis (licht, lucht en leidingen);
* versterken aantrekkelijkheid gemeente als werkgever;
* verbeteren van bedrijfsvoering, oplossen acute knelpunten;
* extra aandacht voor nieuwe media.

Rekeningresultaat

De financiële positie van Oosterhout wordt mede bepaald door het rekeningresultaat over 2000: de vergelijking van de begroting voor dat jaar met de daadwerkelijke uitvoering daarvan. Voorzover nu bekend, zal het rekeningresultaat over 2000 iets gunstiger zijn dan eind vorig jaar, bij de laatste bestuursrapportage, was verwacht. In die rapportage is een voordelig resultaat van 0,2 miljoen ( 0,09 miljoen) voorspeld, waar de begroting, na de vaststelling van "Basis in balans", nog uitging van een tekort van 2,7 miljoen ( 1,23 miljoen).

B. en w. wijzen voor deze ontwikkeling vier oorzaken aan: de nadrukkelijke sturing van het college op het beheersen van de uitgaven, het feit dat "Basis in balans" zijn schaduw vooruit geworpen heeft, te optimistische inschatting van voorgenomen investeringen en de voorspoedige economische ontwikkeling. Dit laatste vertaalde zich in hogere opbrengsten uit het gemeentefonds en bouwleges en lagere uitgaven voor bijstand en rente.

Vertaling ontwikkelingen naar begroting 2002

In de begroting voor 2002 is een bedrag van 600.000 ( 272.268) opgenomen voor nieuw beleid. Nieuw beleid met een structureel karakter zal, als het niet binnen bestaande budgetten kan worden opgevangen, dus vanuit dit bedrag gefinancierd moeten worden. Feitelijk blijft er van dit bedrag echter nog maar

300.000 ( 136.134), als bedacht wordt dat de raad inmiddels heeft besloten extra middelen in te zetten voor het Filmtheater ( 50.000) en het college de raad een voorstel zal doen over de toekomst van het streekarchief (stijging exploitatielasten van 250.000). Het resterende bedrag willen b. en w. inzetten voor:

* extra capaciteit voor handhaving;

* versterken aantrekkelijkheid gemeente als werkgever;
* verbeteren van bedrijfsvoering, oplossen acute knelpunten.
Het college heeft aan deze drie speerpunten nog geen prijskaartje gehangen. Dat zal pas gebeuren bij het opstellen van de ontwerp-begroting voor 2002.

Overigens merken b. en w. op dat de ruimte voor nieuw beleid in de begroting voor 2002 kan toenemen, als blijkt dat de structurele financiële positie van Oosterhout zich, als gevolg van meevallende inkomsten, gunstiger ontwikkelt dan nu wordt verwacht. Afspraak is dat dan de helft wordt ingezet voor terugdringing van het voor 2002 voorziene tekort van 1,1 miljoen ( 0,5 miljoen) en de andere helft voor nieuw beleid.

Vertaling ontwikkelingen naar investeringen, opbouw reserves

Op het gebied van investeringen (eenmalige uitgaven) hebben burgemeester en wethouders eerst geïnventariseerd hoeveel geld de gemeente als reserve op de bank heeft staan. Al met al komt het college dan, na afronding van de verkoop van de Intergas-aandelen, op een bedrag van 149 miljoen ( 67,6 miljoen). Dit bedrag is opgebouwd uit de reserve algemene doeleinden, de saldireserve (waarin ook is verwerkt een deel van de opbrengsten van de grondverkoop) en de verkoop van de aandelen Intergas.

Burgemeester en wethouders stellen nu voor deze reserves als volgt opnieuw te verdelen:

* een algemene reserve van 20 miljoen ( 9,1 miljoen), bedoeld om de continuïteit van de gemeentelijke bedrijfsvoering te waarborgen. Deze reserve heeft een bufferfunctie en mag daarom nooit lager zijn dan 15 miljoen;

* een financieringsreserve van 60 miljoen ( 27,2 miljoen). Dit bedrag komt ongeveer overeen met de opbrengst van de verkoop van de aandelen Intergas. Deze reserve is niet vrij besteedbaar. Deze reserve wordt ingezet om het wegvallen van het Intergas-dividend op te vangen en voor het intern financieren van activa. Dat betekent dat voor dit laatste doel niet op de kapitaalmarkt hoeft te worden geleend;

* een vrije reserve van 69 miljoen ( 31,3 miljoen). Deze reserve is in beginsel vrij besteedbaar, met dien verstande dat hiervan een bedrag van 27,5 miljoen moet worden aangewend ter dekking van investeringen die in het bestaande investeringsplan zijn opgenomen, maar waarvoor dekking ontbreekt. Daarna resteert nog een bedrag van 41,5 miljoen ( 18,8 miljoen).

Vertaling ontwikkelingen naar investeringen, bestemming vrije reserve

Een deel van de vrije reserve moeten b. en w. dus bestemmen voor investeringen die al in het bestaande investeringsplan zijn opgenomen. Het gaat dan om investeringen die geen vervolgkosten met zich meebrengen:

* Reconstructie Bredaseweg Zuid: 6,5 miljoen
* Herinrichting Markt, inclusief fietsenstalling: 4,0 miljoen
* Wegconstructie Statendam: 2,5 miljoen

* Dijkverbetering Wilhelminakanaal: 1,0 miljoen
* Huisvesting scholen Santrijn: 4,5 miljoen
* Stadhouderslaan: 4,2 miljoen

* Verbouwing Stadhuis: 5,0 miljoen

Van het bedrag van 41,5 miljoen dat dan nog overblijft, willen b. en w. een gedeelte bestemmen voor:

* reconstructie Slotjes-Midden;

* opknapbeurt stadhuis (licht, lucht en leidingen);
* versterken groen in centrum;

* herstart ambtelijke organisatie;

* binnenstadsprojecten.

Gezien het karakter van de perspectiefnota - leidraad voor de opstelling van de begroting 2002 - hebben b. en w. besloten deze claims voor nieuw beleid nog niet in bedragen te vertalen.

Overigens is met deze beleidsvoornemens de vrije reserve niet geheel bestemd. Dat is een bewuste keuze, die is ingegeven door twee argumenten:

* De gemeenteraadsverkiezingen van 2002 zullen leiden tot een nieuwe politiek akkoord, waarbij de ruimte moet bestaan ook op het gebied van investeringen nieuw beleid te ontwikkelen.
* Op de middellange termijn staat Oosterhout nog een aantal, vrijwel onontkoombare, investeringen te wachten, onder andere rond de toekomst van het stadhuis en de verdere uitwerking van het toekomstperspectief voor Oosterhout, zoals vastgelegd in de Stadsvisie.

Afweging met "Basis in balans"

In het voorstel aan de gemeenteraad schrijven b. en w. dat zich met de perspectiefnota de paradox voordoet dat Oosterhout aan de ene kant moet blijven werken aan het oplossen van een structureel financieel tekort, terwijl ze aan de andere kant beschikt over een aanzienlijk vrij te besteden reserve. Dat betekent dat de verleiding kan bestaan om (delen van) die reserve structureel in te zetten ter terugdringing van dat tekort en/of het ongedaan maken van ombuigingen uit "Basis in balans".

Het college is van mening dat dat geen goede aanpak zou zijn. "Uitgangspunt van de ombuigingsoperatie is het structureel in evenwicht brengen van gemeentelijke uitgaven en inkomsten. Die opgave staat voor het college nog steeds overeind", aldus b. en w. "Door vanuit de reserve structureel middelen aan de inkomstenkant toe te voegen, wordt deze opgave weliswaar vereenvoudigd, maar dat gebeurt dan wel op een kunstmatige manier. Hiermee wordt de kernopgave van Basis in Balans - de tering naar de nering zetten - geweld aangedaan en worden bovendien de structurele financiële problemen van de gemeente Oosterhout verbloemd".

Procedure

De perspectiefnota zal donderdag 18 april behandeld worden in een gecombineerde vergadering van de commissies Algemene Zaken en Middelen. Vaststelling door de gemeenteraad staat geagendeerd voor de vergadering van 29 mei.

Oosterhout, 2 april 2001