NATIONALE POSTCODE LOTERIJ
Novamedia neemt grootste Zweedse goededoelenloterij over
Novamedia neemt grootste Zweedse goededoelenloterij over
Novamedia heeft IGS (Interactive Gaming Systems), de operator van
BingoLotto, overgenomen. Hiermee wordt Novamedia, de bedenker en
oprichter
van de Nationale Postcode Loterij en tevens bestuurder van de
Nederlandse
Sponsor Loterij, eigenaar van de op drie na grootste
loterijonderneming
van Zweden. Bingolotto had in 2000 een jaaromzet van ruim 700
miljoen
gulden. Wekelijks worden er 2,2 miljoen BingoLotto tickets verkocht op
een
bevolking van 9 miljoen.
Tevens verwacht Novamedia nog dit jaar te beginnen met
goededoelenloterijen in Duitsland, Zwitserland en op Internet.
Novamedia
Sinds 1989 is Novamedia actief op de Nederlandse loterijmarkt met
de
goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij. In 1998 kwam daar de
Sponsor Loterij bij. De twee goededoelenloterijen haalden in 2000
een
gezamenlijke omzet van 690 miljoen gulden, waarvan ruim 417 miljoen
gulden
naar vele tientallen nationale goededoelenorganisaties is gegaan.
Daarnaast was Novamedia in 1996 betrokken bij de oprichting van de
goededoelenloterij Ecolot in Uzbekistan, en neemt daar nog steeds in
deel.
Vorige week maakte Novamedia bekend dat Chios Beheer BV
(houdstermaatschappij van Joop van den Ende) een belang van 30% in
Novamedia heeft genomen.
BingoLotto Zweden
Bingolotto is de grootste goededoelenloterij van Zweden en al vele
jaren
zeer succesvol. De goededoelenloterij verkoopt haar loten via
verkooppunten. De sportverenigingen krijgen 40% van de lotprijs als
inkomsten voor hun clubkas. Van de verkoop via verkooppunten komt 40%
van
de lotprijs ten goede aan Zweedse goededoelenorganisaties (met name
sportverenigingen). 48% van de omzet wordt uitgekeerd aan
prijzengeld.
Voor miljoenen Zweedse families is het interactieve televisieprogramma
van
BingoLotto, dat sinds 1991 wekelijks wordt uitgezonden, een vast
programma
op de zaterdagavond. Kijkers kunnen door te bellen meespelen in het
programma. Het programma BingoLotto heeft op de commerciele
televisiezender TV4 een vast marktaandeel van 40% tot 50%.
Amsterdam, 9 april 2001