NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

Novamedia neemt grootste Zweedse goededoelenloterij over

Novamedia neemt grootste Zweedse goededoelenloterij over

Novamedia heeft IGS (Interactive Gaming Systems), de operator van BingoLotto, overgenomen. Hiermee wordt Novamedia, de bedenker en oprichter
van de Nationale Postcode Loterij en tevens bestuurder van de Nederlandse
Sponsor Loterij, eigenaar van de op drie na grootste loterijonderneming
van Zweden. Bingolotto had in 2000 een jaaromzet van ruim 700 miljoen
gulden. Wekelijks worden er 2,2 miljoen BingoLotto tickets verkocht op een
bevolking van 9 miljoen.
Tevens verwacht Novamedia nog dit jaar te beginnen met goededoelenloterijen in Duitsland, Zwitserland en op Internet.

Novamedia
Sinds 1989 is Novamedia actief op de Nederlandse loterijmarkt met de
goededoelenloterij Nationale Postcode Loterij. In 1998 kwam daar de Sponsor Loterij bij. De twee goededoelenloterijen haalden in 2000 een
gezamenlijke omzet van 690 miljoen gulden, waarvan ruim 417 miljoen gulden
naar vele tientallen nationale goededoelenorganisaties is gegaan. Daarnaast was Novamedia in 1996 betrokken bij de oprichting van de goededoelenloterij Ecolot in Uzbekistan, en neemt daar nog steeds in deel.
Vorige week maakte Novamedia bekend dat Chios Beheer BV (houdstermaatschappij van Joop van den Ende) een belang van 30% in Novamedia heeft genomen.

BingoLotto Zweden
Bingolotto is de grootste goededoelenloterij van Zweden en al vele jaren
zeer succesvol. De goededoelenloterij verkoopt haar loten via verkooppunten. De sportverenigingen krijgen 40% van de lotprijs als inkomsten voor hun clubkas. Van de verkoop via verkooppunten komt 40% van
de lotprijs ten goede aan Zweedse goededoelenorganisaties (met name sportverenigingen). 48% van de omzet wordt uitgekeerd aan prijzengeld.
Voor miljoenen Zweedse families is het interactieve televisieprogramma van
BingoLotto, dat sinds 1991 wekelijks wordt uitgezonden, een vast programma
op de zaterdagavond. Kijkers kunnen door te bellen meespelen in het programma. Het programma BingoLotto heeft op de commerciele televisiezender TV4 een vast marktaandeel van 40% tot 50%.

Amsterdam, 9 april 2001