Gemeente Utrecht

COLLEGE KOMT TOT doorbraak over Bereikbaarheidsoffensief Randstad

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht gaat de raad voorstellen om in te stemmen met procesafspraken met de minister van Verkeer en Waterstaat over het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR). Het College vindt dat een nieuwe situatie is ontstaan nu de overeenkomst over BOR pas ondertekend hoeft te worden nadat de Tweede Kamer heeft ingestemd met de Wet Bereikbaarheid en Mobiliteit en niet alleen gesproken wordt over het spitstarief maar over experimenten met wettelijke vormen van betalend rijden. Tevens is nu het collegeprogramma 2001 - 2006 de basis voor de projectenlijst die opgenomen zal worden in de bestuursovereenkomst.

De gemeenteraad van Utrecht heeft in oktober 2000 in meerderheid aangegeven niet in te kunnen stemmen met het spitstarief als voorwaarde voor het aangaan van een bestuursovereenkomst met de minister. De raad heeft daarbij ook steeds aangegeven dat er een nieuwe situatie kan ontstaan met het aannemen van de Wet Bereikbaarheid en Mobiliteit.

Het college heeft er, gezien de landelijke ontwikkelingen van afgelopen tijd, vertrouwen in dat in de experimenten met wettelijke vormen van betalend rijden, het spitstarief niet meer voor zal komen. Zo heeft de minister de heer Pieper opgedragen een technologie scan te doen naar de toepassing voor het invoeren van een gedifferentieerde kilometerheffing.

De wethouder van Verkeer & Vervoer, Y. van den Bergh, heeft de afgelopen maanden constructief overleg gevoerd met Rijkswaterstaat over de projecten die in de Bestuursovereenkomst zouden moeten worden opgenomen. Het collegeprogramma vormde daarbij het uitgangspunt. Zo zijn de nieuwe invalsroute ter vervanging van de Spoorlaan, de transferia, de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) en het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) om de Zuid in de projectenlijst opgenomen. Bovendien heeft Rijkswaterstaat toegezegd een extra inspanning te plegen voor de aanleg van de zogenoemde 'combi-brug' bij de Koffieknoop. Andere belangrijke afspraken op de projectenlijst zijn: de OV-terminal in het Stationsgebied, het Randstadspoor en Rail 21 (de spoorverdubbeling). Het gaat voor Utrecht om een totaal bedrag van 2 miljard gulden.

Het vervolg

Over de procesafspraken en het projectenoverzicht wordt de betreffende raadscommissie (Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer) op 24 april 2001 gehoord. De besluitvorming in de raad is op 10 mei. Met dit besluit vraagt het college slechts instemming van de raad met de procesafspraken om te komen tot een bestuursovereenkomst. Deze bestuursovereenkomst wordt pas opgesteld zodra de Kamer de Wet Mobiliteit en Bereikbaarheid heeft aangenomen. Thans besluit de raad dus nog niet over de exacte inhoud van de bestuursovereenkomst, die te zijner tijd aan de raad ter besluitvorming zal worden voorgelegd.