Persbericht

"Economisch Virus heeft vat op Mens, Dier en Milieu".

Het "vaccin" wordt onderzocht door de economische
faculteit van de RUG.

In het kader van een haalbaarheidsonderzoek m.b.t. de nieuwe retailformule "TrendBreuk" heeft natuurvoedingswinkel de Biotoop te Leeuwarden, een opdracht verstrekt aan de Rijks Universiteit van Groningen (RUG). De RUG gaat onderzoeken hoeveel huishoudens in de drie noordelijke provincies biologische voedingsmiddelen en andere duurzame producten met 25% korting, op basis van een maandabonnement willen kopen. Dit marktonderzoek wordt gesubsidieerd door LNV-Noord en door de provincies Friesland, Groningen en Drenthe.

Het MKZ virus maakt de samenleving weer eens duidelijk dat de economische wetmatigheden vaak ten nadele van de mens, het dier en het milieu werken en zelf als een soort virus degene die economisch afhankelijk van het product is" ziek " maakt.

In de biologische sector heeft het "economische virus" nog niet zo veel slachtoffers gemaakt. De duurzame criteria waarin ethische, sociale, ecologische en juridische zaken met elkaar verbonden zijn, zorgen voor een evenwicht waarin de economische belangen, zoals bijvoorbeeld bij het MKZ virus, minder zwaar wegen. Dit bewijst dat geen enkele biologische schakel, waar ook ter wereld biologisch vlees wil weigeren, als de dieren preventief zijn ingeënt.

Een groot aantal consumenten zegt de biologische landbouw te waarderen, maar in de praktijk blijkt dat slechts 1% van deze groep biologische producten koopt. Een belangrijke onderzoeksvraag is of de TrendBreuk formule meer mensen over de streep kan krijgen om biologisch te gaan consumeren. Men is immers door middel van een abonnement meer gebonden aan een biologische levensstijl, maar de producten zijn dan ook goedkoper. Tot nu toe zijn biologische producten te duur bevonden door de meerderheid van de bevolking. Wel is in het verleden gebleken dat een bepaald deel van de samenleving bij crisissen in de voedselsectoren het economische virus wil bestrijden met een loyaliteits programma als geneesmiddel en een "gezonde economie". Maar als de crisis voorbij is vallen de mesten weer in het oude consumptiepatroon terug. Er is ook een grote groep consumenten die voor duurzame producten wil kiezen als deze in de prijs kunnen concurreren met de gangbare producten. Het is de vraag of die groep groot genoeg is om tot 10% van de markt uit te groeien, zoals minister L. Brinkhorst probeert na te streven? Via enquêtes kunnen de burgers hun mening hierover aan de RUG onderzoekers mededelen.

In het Noorden wordt, verdeeld over de 3 provincies, over verschillende afzetkanalen, (een AGF speciaalzaak, boerderijwinkel, consumentenkring, natuurvoedingswinkel en bezorgdienst) gemeten hoeveel belangstelling er is voor deze nieuwe aanpak. Tevens zal uit het onderzoek blijken of, doordat producten goedkoper worden, voldoende nieuwe afzet zal ontstaan. Als dat zo is zullen deze producten in alle 538 gemeenten van Nederland aan huis geleverd kunnen worden via de koeriersdienst van Wehkamp. Ook wordt onderzocht welke bedrijven hun werknemers in de gelegenheid willen stellen om hun werknemers vanaf hun werkplek via internet boodschappen willen laten bestellen. Een gegarandeerde deelname van de diverse belanghebbenden betekent een grotere afzetmarkt van biologische producten. Dit zou voor een aantal boeren de aanzet geven om van gangbare naar biologische landbouw om te schakelen. Als het onderzoek gunstige resultaten oplevert dan zullen de transparante prijzen via de volledige prijsopbouw; "van de grond tot in de mond" op de internetsite vermeld worden.