Consumentenbond

Consumentenbond opent Meldpunt Wachtlijsten

Zorgplicht verzekeraars afdwingen via proefprocessen

De Consumentenbond is de wachtlijsten in de zorgsector meer dan zat. De Bond vindt dat zorgverzekeraars de plicht hebben om verzekerden direct zorg te bieden op het moment dat die nodig is. In de ziekenfondswet komt de term wachtlijst niet eens voor. De Bond is dan ook van mening dat consumenten hun zorgverzekeraar kunnen aanspreken op het leveren van directe zorg. De Bond roept iedereen die op een wachtlijst staat op te bellen met het Meldpunt Wachtlijsten. Bovendien zal de Bond uit alle bellers er twee selecteren wier zaken selecteren in proefprocessen aan de rechter worden voorgelegd. Het Meldpunt Wachtlijsten is geopend van maandag 9 tot en met donderdag 12 april, van 09.00 tot 21.00 uur en bereikbaar op: 070-4 45 46 47.

Nog dagelijks ondervinden veel consumenten problemen met wachtlijsten in de zorg. Al jaren wijzen verzekeraars, zorgaanbieders en overheid naar elkaar als het gaat om wie verantwoordelijk is voor de wachtlijsten en wie ze moet oplossen. De consument is de dupe en lijkt gelaten de wachtlijsten te ondergaan.

Volgens de Consumentenbond heeft de consument met slechts één partij te maken en dat is met zijn zorgverzekeraar. Met deze partij heeft de consument een contract gesloten; hij betaalt premie voor het geval hij een keer zorg nodig heeft. Als dat moment dan is aangebroken, dient de consument die zorg ook te krijgen. In de ziekenfondswet staat niets over wachtlijsten, dus dient zorg onmiddellijk te worden verstrekt. Bovendien krijgt een verzekerde vooraf ook nooit te horen dat de kans bestaat dat er geen zorg (op tijd) kan worden geleverd. Pas als de zorg echt nodig is, krijgt een consument met wachtlijsten te maken.

Een verzekeraar is op zijn zorgplicht aan te spreken, vindt de Consumentenbond. Als een zorgverzekeraar tegen wachtlijsten aanloopt dient hij alternatieven te zoeken voor zijn verzekerden. Als het de zogeheten 'cure' betreft (ziekenhuisopname/-behandeling), dan moet de verzekeraar ook verder kijken dan de landsgrenzen. Als het gaat om 'care' (verzorging), dan is het laatste alternatief het verstrekken van een financiële compensatie per dag dat er niet geleverd wordt.

De Consumentenbond vindt de huidige wachttijden onaanvaardbaar. Het gevolg kan zijn dat de kwaal verergert, dat een consument langer pijn heeft en in onzekerheid zit, of langer medicijnen moet gebruiken. Als een zorgverzekeraar zijn plicht verzuimt, dan wordt hij volgens de Bond aansprakelijk voor geleden schade.

Veel consumenten zullen nog niet weten hoe zij hun verzekeraar kunnen aanspreken op zijn zorgplicht. Verzekeraars vertellen dat namelijk zelf niet. Daarom heeft de Bond een informatiepakket samengesteld met voorbeeldbrieven die consumenten aan hun verzekeraar kunnen sturen. Dit pakket wordt verstrekt aan iedereen die zich de komende dagen meldt bij het Meldpunt Wachtlijsten. Uit de informatie die bij het Meldpunt wordt aangemeld, zal de Bond twee zaken selecteren om via de rechter zorg af te dwingen. Dit zullen proefprocessen worden met als doel een wig te slaan in de patstelling die is ontstaan over het probleem wachtlijsten.

Als mensen zich aanmelden wordt hen ook gevraagd deel te nemen aan een actieve pool van consumenten die betrokken worden bij vervolgacties van de Consumentenbond in het kader van de campagne 'Maak de zorg beter!' Het Meldpunt Wachtlijsten is ook te bereiken via internet: www.consumentenbond.nl.

Dinsdagochtend 10 april zal een aantal Tweede Kamerleden een half uur aan de telefoon zitten en bellers met het Meldpunt persoonlijk te woord staan.