Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 9 april 2001

Onderzoek Koninklijk Horeca Nederland internet in horeca Horeca haalt achterstand internet in

WOERDEN - 9 april 2001 - De Commissie Nieuwe Media van Koninklijk Horeca Nederland heeft een onderzoek gehouden over internet binnen de horeca. Uit het onderzoek blijkt dat 52% van de leden online is. 42% van de leden heeft ook al een eigen website. Hieruit blijkt dat de horeca haar achterstand ten opzichte van het totale bedrijfsleven snel aan het inhalen is.

Maar liefst 90% van onze leden beschikt over één of meer pc's. Van deze ondernemers gebruikt 95% deze pc's soms of regelmatig zakelijk. Zakelijke toepassingen:

teksten zoals brieven, facturen of menukaarten (97%) boekhouding en/of administratie (77%)
toegang tot internet (71%)
elektronisch bankieren (70%)
externe e-mails (58%)

Met name leden uit de sector Hotels gebruiken vaak een pc. 33% in deze sector heeft zelfs een netwerk. Bij Café-Barbedrijven is de automatisering naar verhouding het minst ver.

Van de pc-bezitters beschikt 61% zakelijk over een e-mailadres en toegang tot internet. Dit komt neer op 52% van alle leden. Daarnaast heeft 18% privé een e-mailadres.

Eigen website

42% van de leden heeft een eigen website, terwijl nog eens 18% verwacht dat ze er binnenkort één hebben. Vrijwel alle websites bieden een presentatie van het bedrijf in foto's en tekst. 45% geeft daarnaast informatie over het menu en het assortiment, 40% biedt de mogelijkheid tot reserveren of bestellen. Over de toepassingen op hun site is ongeveer 60% tevreden; het gastenboek scoort hier aanzienlijk lager, foto's van gasten op de site (vooral discotheken) scoren bijna 100% tevredenheid.

38% van de respondenten gaat voorlopig geen (andere) dingen doen op de website. 36% gaat wel een presentatie van het bedrijf verzorgen, hetzij als toevoeging hetzij op een nieuwe site.

Kennis over internet

Bijna twee derde van onze leden zegt genoeg te weten van internet en de mogelijkheden voor het eigen bedrijf. Als men meer informatie wil betreft het vooral:

mogelijkheden en onmogelijkheden voor het eigen bedrijf (32% van alle leden)
globale kosten (28%)
technische aspecten (24%)
benodigde apparatuur en verbindingen 22%) mogelijke leveranciers (20 %)

Wat verwacht men van Koninklijk Horeca Nederland?

vakinformatie via internet (58%)
vergroten vindbaarheid van horecabedrijven (36%) voorlichting over (on)mogelijkheden (35%) voorlichting over te nemen stappen (28%)

Koninklijk Horeca Nederland zal haar activiteiten in het kader van het speerpunt Nieuwe Media vooral op laatst genoemde punten richten.

Van 2.300 aangeschreven leden heeft bijna 28% de vragenlijst ingevuld. De response is gecorrigeerd naar loonsomgroep, regio, sector en het al dan niet bekend zijn van een e-mailadres bij onze ledenadministratie. Enkele controles geven aan dat de response representatief te noemen is.