Persbericht 9 april 2001
Onderzoek Koninklijk Horeca Nederland internet in horeca
Horeca haalt achterstand internet in
WOERDEN - 9 april 2001 - De Commissie Nieuwe Media van Koninklijk
Horeca Nederland heeft een onderzoek gehouden over internet binnen de
horeca. Uit het onderzoek blijkt dat 52% van de leden online is. 42%
van de leden heeft ook al een eigen website. Hieruit blijkt dat de
horeca haar achterstand ten opzichte van het totale bedrijfsleven snel
aan het inhalen is.
Maar liefst 90% van onze leden beschikt over één of meer pc's. Van
deze ondernemers gebruikt 95% deze pc's soms of regelmatig zakelijk.
Zakelijke toepassingen:
teksten zoals brieven, facturen of menukaarten (97%)
boekhouding en/of administratie (77%)
toegang tot internet (71%)
elektronisch bankieren (70%)
externe e-mails (58%)
Met name leden uit de sector Hotels gebruiken vaak een pc. 33% in deze
sector heeft zelfs een netwerk. Bij Café-Barbedrijven is de
automatisering naar verhouding het minst ver.
Van de pc-bezitters beschikt 61% zakelijk over een e-mailadres en
toegang tot internet. Dit komt neer op 52% van alle leden. Daarnaast
heeft 18% privé een e-mailadres.
Eigen website
42% van de leden heeft een eigen website, terwijl nog eens 18%
verwacht dat ze er binnenkort één hebben. Vrijwel alle websites bieden
een presentatie van het bedrijf in foto's en tekst. 45% geeft
daarnaast informatie over het menu en het assortiment, 40% biedt de
mogelijkheid tot reserveren of bestellen. Over de toepassingen op hun
site is ongeveer 60% tevreden; het gastenboek scoort hier aanzienlijk
lager, foto's van gasten op de site (vooral discotheken) scoren bijna
100% tevredenheid.
38% van de respondenten gaat voorlopig geen (andere) dingen doen op de
website. 36% gaat wel een presentatie van het bedrijf verzorgen,
hetzij als toevoeging hetzij op een nieuwe site.
Kennis over internet
Bijna twee derde van onze leden zegt genoeg te weten van internet en
de mogelijkheden voor het eigen bedrijf. Als men meer informatie wil
betreft het vooral:
mogelijkheden en onmogelijkheden voor het eigen bedrijf (32%
van alle leden)
globale kosten (28%)
technische aspecten (24%)
benodigde apparatuur en verbindingen 22%)
mogelijke leveranciers (20 %)
Wat verwacht men van Koninklijk Horeca Nederland?
vakinformatie via internet (58%)
vergroten vindbaarheid van horecabedrijven (36%)
voorlichting over (on)mogelijkheden (35%)
voorlichting over te nemen stappen (28%)
Koninklijk Horeca Nederland zal haar activiteiten in het kader van het speerpunt Nieuwe Media vooral op laatst genoemde punten richten.
Van 2.300 aangeschreven leden heeft bijna 28% de vragenlijst ingevuld.
De response is gecorrigeerd naar loonsomgroep, regio, sector en het al
dan niet bekend zijn van een e-mailadres bij onze ledenadministratie.
Enkele controles geven aan dat de response representatief te noemen
is.