Technische Universiteit Delft

Logistiek
10 april 2001 | 10.30 uur | Aula TU Delft
Promotie van hr. G.J. Muilerman | doctorandus in de sociale geografie
Promotoren | Prof.dr.ir. R.E.C.M. van der Heijden (fac. TBM) en Prof.dr. A.I.J.M. van der Hoorn (U-v Amsterdam)
Time-based logistics. An analysis of the relevance, causes and impacts. In het bedrijfsleven is een logistieke versnellingstrend en een toename van tijdgevoeligheid waar te nemen: de logistieke concepten die tegen deze achtergrond ontwikkeld zijn, worden samengevat onder de noemer time-based strategieën. In zijn onderzoek heeft Muilerman, gebruikmakend van case studies in verschillende economische sectoren (de transport-, farmaceutische-, voedingsmiddelen-, en reserve-onderdelen industrie), getracht te achterhalen (a) waardoor deze ontwikkelingen veroorzaakt worden, (b) welke invloed deze logistieke ontwikkelingen hebben op het logistieke keuzegedrag van bedrijven, (c) welke gevolgen deze strategieën hebben voor de vraag naar goederenvervoer, en (d) welke vormen van overheidsbeleid het meest kansrijk zijn bij het reduceren van de vraag naar goederenvervoer in tijdgevoelige sectoren. In de bestaande literatuur wordt veelal gesproken over een toename van voertuigkilometers (door een toename van het belang van wegvervoer en een afname van de gemiddelde zendingsgrootte). Hierbij ontbreekt echter vaak een grondige analyse van oorzaken en gevolgen rondom dit fenomeen. Dit onderzoek heeft een bijdrage aan dit gebrek aan kennis geleverd. De voor het onderzoek gebruikte methodiek is op te delen in drie onderdelen. Ten eerste wordt voor de analyse van de oorzaken, gevolgen en beïnvloedingsmogelijkheden van toegenomen tijdgevoeligheid een uitgebreid conceptueel model ontwikkeld. Ten tweede is, om de mate van tijdgevoeligheid te meten, de conjunct-meten methodiek ingezet. Ten derde is met behulp van beleidsmakers een viertal beleidsscenario s ontwikkeld, welke tijdens een reeks interviews met logistieke managers getest zijn. Aan de hand van het conceptuele model is vast te stellen dat een toename van het wegvervoer slechts één van de mogelijke gevolgen van toegenomen tijdgevoeligheid is. Hoewel time-based strategieën in principe bijdragen tot een groter belang van wegvervoer en een afname van de gemiddelde zendingsgrootte, treden er ook zelfregulerende mechanismen op, waardoor de groei van het aantal voertuigkilometers enigszins gecompenseerd wordt (bijv. door nachtdistributie en meer samenwerking in de distributie). Uit de conjuncte analyse blijkt dat tijdgevoelige bedrijven veel gevoeliger zijn voor het aspect leverbetrouwbaarheid (op tijd leveren) dan voor de doorlooptijd an sich. Tijdens de beleidsexperimenten in de Nederlandse voedingsmiddelen- en reserve-onderdelen industrie kon vastgesteld worden dat zogenaamd efficiency-beleid in vergelijking tot modal shift beleid meer kansrijk zal zijn.

tel.: 015 2785454

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft