Gemeente Hoogezand-Sappemeer

persberichten

(terug)

Hoogezand, 10 april 2001 Persbericht 2001/19

Gemeente neemt ongeregistreerde huisvuilcontainers in

De gemeente Hoogezand-Sappemeer gaat het gebruik van niet-geregistreerde huisvuilminicontainers terugdringen. Elke minicontainer voor huishoudelijk afval in Hoogezand-Sappemeer wordt in het najaar 2001 voorzien van een computerchip. Als dit achter de rug is, is het gebruik van niet-geregistreerde minicontainers niet meer mogelijk.

Electronica op de inzamelvoertuigen zal niet-geregistreerde minicontainers weigeren te legen. Dat vloeit voort uit de invoering van een serie wijzigingen bij het inzamelen van huishoudelijk afval. De belangrijkste maatregel is de invoering van gedifferentieerde tarieven (DIFTAR) met ingang van 1 januari 2003. De proefperiode zal al starten op 1 januari 2002.

Ophalen

Bij iedere woning in de laagbouw hoort 1 grijze en 1 groene minicontainer. Op de aanslag Afvalstoffenheffing kunnen inwoners nagaan of de hoogte van de afvalstoffenheffing in overeenstemming is met het aantal containers dat aan de straat te zetten is. Extra containers zijn wel mogelijk, maar alleen tegen betaling. De gemeente biedt gebruikers van containers waarvoor niet wordt betaald tot 18 mei 2001 eenmalig de gelegenheid de containers op te laten halen zonder verdere gevolgen. Daarvoor kunnen inwoners en bedrijven contact opnemen met het Afval Aanbreng Punt (AAP), tel. (0598) 36 15 50, om een afspraak te maken. Als de gemeente niet-geregistreerde containers aantreft bij controles of tijdens de chipmontage volgt er een sanctie. Deze sanctie bestaat uit een naheffing van de Afvalstoffenheffing 2001 voor de extra container. Deze bedraagt 195 gulden (88,49 ) per extra container.

Achtergrond

Er zijn meerdere mogelijkheden waardoor niet-geregistreerde containers in omloop kunnen komen. Het is mogelijk dat er gebruikers van niet-geregistreerde containers te goeder trouw zijn, bijvoorbeeld door een verhuizing. Van de vorige bewoner kunnen dan containers zijn achtergebleven waarvoor niet betaald werd. De aanslag Afvalstoffenheffing biedt daarover duidelijkheid. Te kwader trouw echter zijn die inwoners die een container ontvreemden en elders in de gemeente gebruiken zonder te betalen. De inwoner van wie de container gestolen is meldt dit bij de politie en ontvangt daarop een nieuwe container van de gemeente. De gemeente reikt in totaal zon 100 keer per jaar een vervangende container uit, waaraan in een aantal gevallen diefstal ten grondslag ligt.