Van Hulzen pr adviseurs


Duitse topwijnen krijgen 21 nieuwe ambassadeurs Kwaliteitslabel Wein Speciaalzaken als eerste van start in Nederland

Voorschoten, 10 april 2001 - Vanaf vandaag kan de wijnliefhebber voor de aankoop van Duitse topwijnen terecht bij een twintigtal geselecteerde wijnhandels, die zich gezamenlijk presenteren als Wein Speciaalzaken. Aan dit kwaliteitslabel herkent men de verkopers van de betere Duitse wijnen.

De onthulling van het logo en de huisstijl van de Wein Speciaalzaken vond vandaag plaats in Restaurant Imkos in IJmuiden door de heer Armin Göring, directeur van het Duitse Wijninstituut, en Mariëlle Bevers, manager van het Informatiebureau voor Duitse wijn.

Het project Wein Speciaalzaken is opgezet door het Informatiebureau voor Duitse Wijn naar aanleiding van uitkomsten van diverse marktonderzoeken. Uit recent onderzoek naar de markt en consumptie van Duitse wijn blijkt dat de huidige witte-wijndrinker weinig kennis heeft van Duitse wijn, maar wel geïnteresseerd is in de droge Duitse wijnen. Het doel van Wein Speciaalzaken is het verbeteren van het imago van Duitse wijn in het algemeen en het verhogen van de verkrijgbaarheid van (droge) Duitse topwijnen in wijnwinkels en horeca in het bijzonder. Er is veel belangstelling voor deelname aan Wein Speciaalzaken, zowel van de kant van de Nederlandse wijnhandelaren als van de Duitse wijnproducenten.

Het concept dat verschillende wijnwinkels zich onder één paraplu inspannen voor wijnen uit een bepaald land is uniek in Europa. Afhankelijk van het succes van Wein Speciaalzaken in Nederland komend jaar, kan het concept ook in andere landen geïntroduceerd worden.

Er zijn inmiddels ruim twintig gerenommeerde wijnwinkels geselecteerd die zich mogen presenteren als Wein Speciaalzaak. Belangrijke selectiecriteria zijn de voorliefde voor en kennis van Duitse wijn. De eenentwintig Wein Speciaalzaken zijn in heel Nederland te vinden, van Leeuwarden tot Roermond. Het aantal Wein Speciaalzaken zal in de toekomst nog selectief uitgebreid worden.

De Duitse wijnen die de Wein Speciaalzaken gaan voeren, zijn uitgekozen op basis van verschillende proeverijen. Het merendeel van de vijftien geselecteerde topproducenten komt uit de wijnstreek Mosel-Saar-Ruwer, zoals Weingut Georg Siben Erben en Weingut Paulinshof, en de Rheingau-streek met wijnen van onder andere Weingut Peter Jakob Kühn en Weingut Prinz von Hessen. Daarnaast zijn er wijnen uitgekozen uit Franken, Rheinhessen, Nahe en Baden. De Duitse wijnen in de Wein Speciaalzaken zijn overwegend droge witte Riesling-wijnen in een prijsklasse vanaf 13,-.

Duitse wijnen krijgen eindelijk de aandacht die ze verdienen op de Nederlandse wijnmarkt, sprak de heer Arjan de Jong, eigenaar van Wines & Whiskies in Delft, één van de Wein Speciaalzaken bij de presentatie. De Jong importeert wijnen uit de Mosel van Weingut S.A. Prüm en Weingut Paulinshof en wijnen van producenten uit Rheinhessen en Rheingau. Er komen veel mooie wijnen uit Duitsland, zowel zoet als droog. Als Wein Speciaalzaak richt ik mij op deze kwalitatief hoogwaardige Duitse wijnen. De wijnen zijn bij uitstek geschikt om te combineren met veel verschillende gerechten en dat is belangrijk voor mijn klanten.

Na de officiële presentatie hield de heer Hans Jorissen, expert op het gebied van Duitse wijnen, een mini-masterclass Duitse wijn. Aan de hand van enkele soorten wijn maakte hij duidelijk wat nu eigenlijk specifiek is voor Duitse topwijnen en welke verschillen men kan proeven tussen de diverse Duitse terroirs en druivensoorten. Daarnaast kreeg de gastronomische toepasbaarheid van Duitse wijnen voor consumenten aandacht.

Tijdens de wijnspijsproeverij konden de genodigden kennismaken met de door de Wein Speciaalzaken uitgekozen Duitse producenten en wijnen. Chef-kok Imko Binnerts presenteerde zeven smaakvolle amuses, variërend van een eenvoudig gerecht van Hollandse garnalen tot een complex tartaartje van langoustines met truffel en scharrelei. Elk gerecht werd begeleid door twee Wein Speciaalzaak-wijnen die bij het gerecht waren uitgekozen.

Na de landelijke introductie zullen de nieuwe Wein Speciaalzaken zich ook regionaal presenteren, zodat de plaatselijke pers, de horeca en de klantenkring van de geselecteerde wijnwinkels kennis kunnen maken met hoogwaardige, vooral droge, witte Duitse wijnen. Het kwaliteitsimago van de Wein Speciaalzaken zal door het Informatiebureau voor Duitse Wijn promotioneel worden ondersteund met een PR-programma, inclusief logo en huisstijl.