Duitse topwijnen krijgen 21 nieuwe ambassadeurs Kwaliteitslabel Wein Speciaalzaken als eerste van start in Nederland
Voorschoten, 10 april 2001 - Vanaf vandaag kan de wijnliefhebber voor de aankoop van Duitse topwijnen terecht bij een twintigtal geselecteerde wijnhandels, die zich gezamenlijk presenteren als Wein Speciaalzaken. Aan dit kwaliteitslabel herkent men de verkopers van de betere Duitse wijnen.
De onthulling van het logo en de huisstijl van de Wein Speciaalzaken vond vandaag plaats in Restaurant Imkos in IJmuiden door de heer Armin Göring, directeur van het Duitse Wijninstituut, en Mariëlle Bevers, manager van het Informatiebureau voor Duitse wijn.
Het project Wein Speciaalzaken is opgezet door het Informatiebureau
voor Duitse Wijn naar aanleiding van uitkomsten van diverse
marktonderzoeken. Uit recent onderzoek naar de markt en consumptie van
Duitse wijn blijkt dat de huidige witte-wijndrinker weinig kennis
heeft van Duitse wijn, maar wel geïnteresseerd is in de droge Duitse
wijnen. Het doel van Wein Speciaalzaken is het verbeteren van het
imago van Duitse wijn in het algemeen en het verhogen van de
verkrijgbaarheid van (droge) Duitse topwijnen in wijnwinkels en horeca
in het bijzonder. Er is veel belangstelling voor deelname aan Wein
Speciaalzaken, zowel van de kant van de Nederlandse wijnhandelaren als
van de Duitse wijnproducenten.
Het concept dat verschillende wijnwinkels zich onder één paraplu
inspannen voor wijnen uit een bepaald land is uniek in Europa.
Afhankelijk van het succes van Wein Speciaalzaken in Nederland komend
jaar, kan het concept ook in andere landen geïntroduceerd worden.
Er zijn inmiddels ruim twintig gerenommeerde wijnwinkels geselecteerd
die zich mogen presenteren als Wein Speciaalzaak. Belangrijke
selectiecriteria zijn de voorliefde voor en kennis van Duitse wijn. De
eenentwintig Wein Speciaalzaken zijn in heel Nederland te vinden, van
Leeuwarden tot Roermond. Het aantal Wein Speciaalzaken zal in de
toekomst nog selectief uitgebreid worden.
De Duitse wijnen die de Wein Speciaalzaken gaan voeren, zijn
uitgekozen op basis van verschillende proeverijen. Het merendeel van
de vijftien geselecteerde topproducenten komt uit de wijnstreek
Mosel-Saar-Ruwer, zoals Weingut Georg Siben Erben en Weingut
Paulinshof, en de Rheingau-streek met wijnen van onder andere Weingut
Peter Jakob Kühn en Weingut Prinz von Hessen. Daarnaast zijn er wijnen
uitgekozen uit Franken, Rheinhessen, Nahe en Baden. De Duitse wijnen
in de Wein Speciaalzaken zijn overwegend droge witte Riesling-wijnen
in een prijsklasse vanaf 13,-.
Duitse wijnen krijgen eindelijk de aandacht die ze verdienen op de
Nederlandse wijnmarkt, sprak de heer Arjan de Jong, eigenaar van Wines
& Whiskies in Delft, één van de Wein Speciaalzaken bij de presentatie.
De Jong importeert wijnen uit de Mosel van Weingut S.A. Prüm en
Weingut Paulinshof en wijnen van producenten uit Rheinhessen en
Rheingau. Er komen veel mooie wijnen uit Duitsland, zowel zoet als
droog. Als Wein Speciaalzaak richt ik mij op deze kwalitatief
hoogwaardige Duitse wijnen. De wijnen zijn bij uitstek geschikt om te
combineren met veel verschillende gerechten en dat is belangrijk voor
mijn klanten.
Na de officiële presentatie hield de heer Hans Jorissen, expert op het
gebied van Duitse wijnen, een mini-masterclass Duitse wijn. Aan de
hand van enkele soorten wijn maakte hij duidelijk wat nu eigenlijk
specifiek is voor Duitse topwijnen en welke verschillen men kan
proeven tussen de diverse Duitse terroirs en druivensoorten. Daarnaast
kreeg de gastronomische toepasbaarheid van Duitse wijnen voor
consumenten aandacht.
Tijdens de wijnspijsproeverij konden de genodigden kennismaken met de
door de Wein Speciaalzaken uitgekozen Duitse producenten en wijnen.
Chef-kok Imko Binnerts presenteerde zeven smaakvolle amuses, variërend
van een eenvoudig gerecht van Hollandse garnalen tot een complex
tartaartje van langoustines met truffel en scharrelei. Elk gerecht
werd begeleid door twee Wein Speciaalzaak-wijnen die bij het gerecht
waren uitgekozen.
Na de landelijke introductie zullen de nieuwe Wein Speciaalzaken zich
ook regionaal presenteren, zodat de plaatselijke pers, de horeca en de
klantenkring van de geselecteerde wijnwinkels kennis kunnen maken met
hoogwaardige, vooral droge, witte Duitse wijnen. Het kwaliteitsimago
van de Wein Speciaalzaken zal door het Informatiebureau voor Duitse
Wijn promotioneel worden ondersteund met een PR-programma, inclusief
logo en huisstijl.