Airspray

PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 3

Alkmaar, 10 april 2001

Airspray zet uitbreiding voort
Nieuwe klant Table Top Foamer, vergrote aanwezigheid Japan, uitbreiding bedrijfspanden, verandering management

Airspray breidt verder uit. Voor de Table Top Foamer heeft zich een nieuwe, grote klant aangediend in de Verenigde Staten, die de dispenser gaat gebruiken op de handzeepmarkt. Ook gaat Airspray uitbreiden in Japan door het aanboren van nieuwe marktsegmenten. Daarnaast worden de bedrijfspanden in Alkmaar en Pompano Beach, Florida, vergroot om uitbreiding van productiecapaciteit in de toekomst mogelijk te maken.

Nieuwe klant voor Table Top Foamer
Johnson & Johnson, een van de grootste bedrijven in de personal care markt, heeft een schuimende handzeep op basis van de Table Top Foamer van Airspray geïntroduceerd. Deze introductie volgt op de recente bekendmaking van de lancering van The Dial Corporation, die als eerste een schuimende handzeep met behulp van de dispenser van Airspray op de Amerikaanse markt bracht. De nieuwe introductie door Johnson & Johnson onderstreept het grote potentieel dat de Table Top Foamer in de handzeepmarkt heeft. Het nieuwe product is een zeepproduct dat speciaal is bedoeld voor kinderen.

Uitbreiding in Japan
Naast de versterking van Airspray's aanwezigheid op de Amerikaanse handzeepmarkt, verwacht de onderneming ook haar aanwezigheid in Japan te kunnen uitbreiden. Recent is de heer Takashi Miyagi benoemd tot sales manager voor Airspray in Japan. De heer Miyagi werkte voorheen bij Daiwa Can, het bedrijf waarmee Airspray al een jarenlange relatie heeft. De heer Miyagi zal alle producten van Airspray verkopen die Daiwa Can niet produceert en zal een aantal marktsegmenten bestrijken waarin Daiwa Can niet actief is met haar dispensers. De overeenkomst met de heer Miyagi is tot stand gekomen met de uitdrukkelijke instemming en steun van Daiwa.

Uitbreiding bedrijfspanden
De vestigingen in Alkmaar en Pompano Beach, Florida, zullen dit jaar worden uitgebreid. In Alkmaar wordt het gebouw met 35% vergroot. Zowel magazijn als productieruimte worden uitgebreid om aan de groeiende vraag naar de producten van Airspray te kunnen blijven voldoen. Eerder heeft Airspray al aangegeven dat de investeringen in 2001 rond de EUR 4 miljoen zullen bedragen, met name in productiemiddelen. Voor deze additionele productiemiddelen is meer ruimte nodig in beide vestigingen. In Alkmaar vangt de bouw medio april aan en zal naar verwachting voor het einde van het jaar zijn afgerond. Omdat het gebouw wordt geleast, heeft de uitbreiding geen grote invloed op de kasstroom en het geïnvesteerde vermogen. In Pompano Beach, Florida, waar de tweede productielijn inmiddels operationeel is, zal Airspray in de zomer van 2001 naar een groter gebouw verhuizen.

Verandering management
Verder maakt Airspray hierbij bekend dat de heer A.S.M. Molenaar, sinds 1987 voorzitter van de directie van Airspray, te kennen heeft gegeven dat hij per 31 mei van dit jaar zal aftreden als voorzitter van de directie. De heer Molenaar blijft voor een aantal dagen per week aan Airspray verbonden. In zijn nieuwe rol zal hij als adviseur van de directie zijn aandacht blijven richten op de groei van de onderneming, zowel door geografische expansie, overnames als door strategische samenwerkingsverbanden. Airspray is verheugd dat zij van zijn grote ervaring in en kennis van de dispenserindustrie gebruik zal kunnen blijven maken. De heer H.G. Boreel zal het voorzitterschap van de directie overnemen. Hij is sinds 1 februari van dit jaar aan Airspray verbonden en wordt aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voorgedragen voor benoeming tot statutair directeur. In de afgelopen 12 jaar heeft de heer Boreel diverse managementfuncties vervuld bij de Van Leer Groep.

Jaarverslag
Het jaarverslag over 2000 is per heden beschikbaar. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders vindt plaats op 10 mei 2001.

Profiel Airspray
Airspray is een belangrijke fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde. Airspray levert haar producten aan fabrikanten van consumentenproducten, waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Bristol Myers, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Momenteel werken er 85 mensen bij Airspray. Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 18-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D, 'fast-prototyping' en het in massaproductie brengen van dispensers. Airspray heeft op dit moment vijf soorten dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Sinds 28 mei 1998 is Airspray genoteerd aan Euronext Amsterdam N.V.

/ / / / /