Datum laatste wijziging: 10 april 2001
1. Op de vergadering van de Rfv van 5 april 2001 zijn de volgende
onderwerpen besproken:
- Het Jaarrapport 2001 (decentraal belastinggebied)
- Het jaarverslag 2000
- Artikel 12-beleid
2. In het Jaarrapport 2001 (binnenkort verkrijgbaar bij de Rfv en op
deze site) wordt een verslag van een discussiebijeenkomst,
georganiseerd door de Rfv, over het decentraal belastinggebied en
belasting als beleidsinstrumentarium opgenomen. In een aparte
bijdrage geeft de Rfv zijn eigen visie op decentrale overheden en
hun belastinggebied. Een tweetal vragen uit het jaarrapport van
2000, naar het vergroten van het lokale belastinggebied en naar de
relatie tussen politieke betrokkenheid en de omvang van de
decentrale belastingen, worden beantwoord. Voor het vergroten van
het lokale belastinggebied ziet de Raad maar beperkte
mogelijkheden en voor de relatie tussen politieke betrokkenheid en
de omvang van het lokale belastinggebied is geen bewijs gevonden.
Een derde punt dat aan de orde komt is het gebruik van belasting
als beleidsinstrument. Het inzetten van belasting als instrument
om doelen te bereiken, in het plaats van het inzetten van
belasting als algemeen dekkingsmiddel wordt beperkt mogelijk
geacht. Hierbij stelt de Raad dat belasting allereerst een
dekkingsmiddel is. De Raad wijst ook op de typisch Nederlandse
voorkeur voor kleine belastingverschillen tussen gemeenten.
3. Het jaarverslag 2000 is vastgesteld en zal deze week naar de
drukker gaan. Het is binnenkort te downloaden van deze site.
4. De Raad heeft in de vergadering uitgebreid aandacht besteed aan
een uit te brengen advies over het Artikel 12 beleid. Dit
ongevraagde advies zal nog in april aan de minister worden
verzonden. Kernpunten uit dit advies zijn dat de raad groot belang
hecht aan een goed voortraject. Het op tijd erkennen dat een
gemeente in de problemen komt is belangrijk. Daarom worden
mogelijkheden voor preventief toezicht van de provincies op de
gemeenten vergroot. Een ander punt is dat het toegangskaartje -
minimaal belastingtarief alvorens voor artikel 12 in aanmerking te
komen - zal worden verlaagd. Deze verlaging betekent echter niet
dat dat nieuwe belastingniveau ook het maximale belastingniveau is
dat een gemeente kan worden opgelegd aan zijn burgers te vragen.
Het advies zal binnenkort vanaf deze site kunnen worden
gedownload.
5. De Wet basisvoorziening kinderopvang en de Nota Grondbeleid zullen
in de vergadering van de Rfv op 10 mei aan de orde komen. De Raad
voor het openbaar bestuur zal worden betrokken bij de meer
bestuurlijke vraagstukken van de Nota Grondbeleid. Ook heeft de
Raad een adviesaanvraag ontvangen over de Wet op de jeugdzorg deze
zal ook op deze vergadering aan de orde komen.
6. Per 1 april zijn twee nieuwe adviesmedewerkers in dienst getreden
van het secretariaat van de Rob/Rfv te weten de heer drs. P.W.
(Patrick) Tetteroo en de heer drs. P. (Pieter) de Jong.
7. Het advies van de Raad over het BTW uitgebracht. De Raad stemt in
grote lijnen in met het BTW-compensatiefonds, de wijze van
invoering en de wijze waarop de omvang van de uitlichtingen wordt
bepaald en de wijze waarop die uitlichtingen in de verdeelstelsels
worden verwerkt. Wel vraagt de Raad aandacht voor een aantal
knelpunten zoals de buitenlandse BTW, de specifieke uitkeringen en
de boekwaarde problematiek. Het advies is vanaf deze site vanaf
heden te downloaden.
8. De Raad voor het openbaar Bestuur en de Rfv hebben een gezamenlijk
advies over het dualisering uitgebracht. Hierin is ook aandacht
geschonken aan de gevolgen van de voorziene ontwikkelingen van de
financiële functie bij de decentrale overheden. Het advies kunt u
vanaf deze site downloaden.
9. De Raad heeft geadviseerd over het Rapport 'Lokaal verdeeld:
onderzoek naar een nieuwe verdeling van het gemeentefonds in
verband met de decentralisatie van de onderwijshuisvesting'. De
Raad stemt in met de voorgestelde oplossing van de knelpunten voor
de gemeenten met een snelle groei en de groep kleine gemeenten met
grote scholen speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Het
buiten beschouwing laten van de meerkernigheid en de
centrumfunctie basisonderwijs acht hij gerechtvaardigd. De
herverdeeleffecten acht de Raad acceptabel. Wel plaatst de Raad
ernstige kanttekeningen bij de gekozen knelpuntenbenadering. Het
ontneemt het zicht op een integrale afweging, het nodigt uit tot
een verdere differentiatie van het verdeelstelsel en het kan de
objectiviteit en globaliteit van het verdeelstelsel ondermijnen.
De Raad meent dat met de verdeelvoorstellen wel de uiterste grens
is bereikt van differentiatie van de verdeling van de
onderwijshuisvestingsmiddelen binnen het Gemeentefonds. Het advies
is vanaf deze site te downloaden.
10. De Raad heeft advies uitgebracht over de wijze waarop de
integratie-uitkering precario in het gemeentefonds kan worden
geïntegreerd. De Raad beschouwt de compensatie van het afschaffen
van precariobelasting op telecommunicatiekabels als een
compensatie voor de wegvallende belastingcapaciteit van alle
gemeenten. Het compensatiebedrag van ruim 97,5 mln kan structureel
via de uitkeringsfactor plaatsvinden. Omdat dit ten opzichte van
de huidige uitkeringsbedragen aan 29 gemeenten tot grote
herverdeeleffecten zal leiden, stelt de Raad tevens voor door
middel van een overgangsregeling tijdelijk gedurende nog vier jaar
(de integratie-uitkering met 3 per inwoner per jaar aflopend) de
nadelige effecten te verzachten. Het advies is vanaf deze site te
downloaden.
11. Samen met de Rob heeft de Rfv een adviesaanvraag ontvangen over de
optimalisatie van het stelsel voor het grote stedenbeleid (GSB).
Een gelijkluidende adviesaanvraag is gezonden aan de Raad voor de
Maatschappelijke Ontwikkelingen (RMO) en de VROM-Raad. De Raad
streeft ernaar te komen tot een zo groot mogelijke afstemming
tussen de werkzaamheden van de betrokken adviesraden. Het advies
dient voor 1 augustus 2001 te worden vastgesteld.
12. Maandag 29 januari jl. hebben de Rob en de Rfv gezamenlijk een
symposium over decentralisatie georganiseerd. De aanleiding
hiervoor vormde het advies 'De kunst van het overlaten; maatwerk
in decentralisatie' dat beide Raden in september 2000 hebben
uitgebracht aan de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK). Dit advies is binnenkort via deze site
te downloaden. De verschillende inleidingen en de belangrijkste
bevindingen uit de workshops zullen binnenkort worden gebundeld in
een boekwerkje. De deelnemers aan het symposium krijgen dit
automatisch toegezonden. Andere belangstellenden kunnen t.z.t. bij
het secretariaat van de Rob en Rfv een exemplaar bestellen.
13. Op het secretariaat bestaat momenteel nog één vacature voor
adviesmedewerker (BBRA schaal 11). De voorkeur gaat uit naar een
medewerker met enige kennis van en/of affiniteit met de financiële
verhoudingen. Nadere informatie is beschikbaar op het secretariaat
(telefoon: 070 - 426 7540).