P E R S B E R I C H T



Prijs voor succesvolle Stoppen met roken -campagne

Millenniumactie Dat Kan Ik Ook! wint Effie

Den Haag, 10 april 2001 Zojuist is bekend geworden dat de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) een Effie heeft gewonnen, de prijs voor de meest effectieve campagne in 2000. Stivoro kreeg de Effie voor haar campagne Dat Kan Ik Ook! . Deze liep van oktober 1999 tot januari 2000 en had als doel zoveel mogelijk rokers een stoppoging te laten ondernemen rond de millenniumwisseling. Maarliefst 800.000 mensen gaven hier gehoor aan.

Dat was succes nummer 1. , zegt Trudy Prins, directeur van Stivoro. Een tweede succes boekten we een jaar later. In januari dit jaar bleek namelijk uit onderzoek dat 100.000 stoppers uit de millenniumactie nog altijd niet rookten. Dat is bijna 13 %, terwijl normaal ongeveer 7 % het langer dan een jaar volhoudt. Een fantastisch resultaat. Onze campagne heeft dus haar doel bereikt.

Dat laatste is een belangrijk criterium voor de Effie-jury in de beoordeling van de campagnes. De jury let vooral op de manier waarop wordt gecommuniceerd naar de doelgroep en de resultaten die een campagne heeft. Door gebruik te maken van verschillende media en voorlichtings- en ondersteuningsmethoden hebben we een breed publiek bereikt en hen ook daadwerkelijk kunnen aansporen om te stoppen met roken. Ik zie de door ons gewonnen Effie dan ook als het derde succes van de campagne. Een terechte bekroning denk ik. Het geeft aan dat we op grond van jarenlange ervaring en gedegen onderzoeken weten hoe we de doelgroep effectief kunnen bereiken. , aldus een trotse Trudy Prins.

Dat Kan Ik Ook

Voor de campagne, die is uitgevoerd door reclamebureau BvH uit Rotterdam en PR-bureau Bijl, partners public relations & voorlichting uit Capelle aan den IJssel, zijn eind 1999 veel activiteiten ontplooid. Naast aankondigingen via radio, tv, abri s en folders konden potentiële stoppers de gehele maand december bellen met het speciale telefoonnummer (0900-9390) om persoonlijke ondersteuning aan te vragen. Andere ondersteuning konden zij krijgen via een advies op maat of door mee te doen aan een speciale cursus stoppen-met-roken, die vanaf 23 december 1999 tot en met 27 januari 2000 gedurende 6 donderdagen op RTL5 was te zien. Een extra steuntje in de rug vormde het tonen van de stand rondom de recordpoging in een aantal tv-programma s. Wekelijks werd bij onder andere Koffietijd, Dat Kan Ik Ook en RTL Live op RTL4 getoond hoe Nederland zich massaal voornam te stoppen met roken. In de 8 afleveringen van Dat Kan Ik Ook gingen bekende Nederlanders een uitdaging met een amateur aan. Zo maakten zij duidelijk dat elke uitdaging de moeite waard is, ook stoppen met roken. In de gemeente Woerden werd zelfs een levensgrote asbak naast de glasbak geplaatst om inwoners van de gemeente extra te stimuleren hun laatste rookwaren van 1999 in de container te gooien. De millenniumactie heeft ook enorm veel aandacht getrokken van de media en die publiciteit heeft eveneens bijgedragen aan de bekendheid van de campagne.

Gezamenlijk initiatief

De millenniumactie Dat Kan Ik Ook werd gehouden van oktober tot en met december 1999, met als doel om nog meer mensen dan gebruikelijk te laten stoppen met roken rondom de jaarwisseling. Het was een gezamenlijk initiatief ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in 1999 en de Stichting Volksgezondheid en Roken, die dat jaar 25 jaar bestond. Stivoro is een dochter van de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF, de Hartstichting en het Astmafonds.

////

Noot voor redactie,