11-04-2001
Start scholenproject om jongeren meer bij het politieke
besluitvormingsproces te betrekken.
Het college van burgemeester en wethouders wil binnenkort een
scholenproject starten om jongeren meer bij het politieke
besluitvormingsproces te betrekken. Het project richt zich op de
bovenbouwleerlingen van de Bredase basisscholen (de 11 tot 13 jarigen)
en de scholen voor het voortgezet onderwijs (de 14 tot 18 jarigen).
Uitgangspunt van het scholenproject is informatievoorziening en
kennisoverdracht, géén partij-politieke voorlichting. Voordat het
project van start gaat, wordt eerst de belangstelling in het
onderwijsveld gepeild.
Basisonderwijs
Het project voor het basisonderwijs is vooral gericht op politieke
bewustwording. Het accent ligt op het eerste contact met de politiek.
Leerlingen leren dat politieke besluiten ook hen kunnen raken. Bij een
bezoek aan de raadszaal in het Stadhuis kan in de vorm van een
rollenspel de werking van de gemeenteraad worden uitgelegd en beleefd.
De leerlingen kunnen zich dan inleven in de rol van raadslid. Hiervoor
is lesmateriaal nodig, waarin de vorming van politieke partijen en het
discussiëren over een herkenbaar actueel politiek probleem centraal
staan.
Voortgezet onderwijs
Het project voor het openbaar en het bijzonder voortgezet onderwijs
sluit heel nadrukkelijk aan bij de vakken maatschappij en organisatie.
Voor zowel havo als vwo komen deze vakken bijvoorbeeld voor in het
algemene deel binnen de vier profielen cultuur en maatschappij,
economie en maatschappij, natuur en techniek en natuur en gezondheid.
Het project is vooral gericht op de gang naar de stembus. Duidelijk
moet worden, dat het zinvol is om je stem te laten horen en tijdens
verkiezingen uit te brengen. Er is een grote rol weggelegd voor de
politieke partijen. Het accent komt te liggen op de mogelijkheid om in
de raadszaal in het Stadhuis met de politiek in discussie te gaan over
een actueel politiek onderwerp, dat door de leerlingen wordt
aangedragen. Ook de werking van de stemmachine kan worden uitgelegd.
Het ontwikkelen van het lesmateriaal en het rondleiden en begeleiden
van de scholieren gebeurt in samenwerking met de heer De Leeuw, die al
23 jaar docent is aan de Laurentiusschool. In het verleden ontwikkelde
en begeleidde hij verschillende soortgelijke projecten voor
basisscholen.
Het scholenproject is opgezet na gesprekken tussen vertegenwoordigers
van de Socialistische Partij, Groen Links en Breda 97 en de wethouders
Onderwijs en Middelen. Vraag van de oppositiepartijen was te bekijken
welke projecten er in Nederland zijn om jongeren meer bij de politiek
te betrekken. Uit onderzoek is gebleken, dat er op dit gebied
landelijk nogal wat initiatieven worden ontwikkeld, maar dat het vaak
om kostbare en arbeidsintensieve projecten gaat voor een relatief
kleine doelgroep. Om de kosten tot een minimum te beperken, wil de
gemeente de jongerenprojecten in eigen beheer opzetten en uitvoeren.
Breda, 11 april 2001