Gemeente Breda

11-04-2001

Start scholenproject om jongeren meer bij het politieke besluitvormingsproces te betrekken.
Het college van burgemeester en wethouders wil binnenkort een scholenproject starten om jongeren meer bij het politieke besluitvormingsproces te betrekken. Het project richt zich op de bovenbouwleerlingen van de Bredase basisscholen (de 11 tot 13 jarigen) en de scholen voor het voortgezet onderwijs (de 14 tot 18 jarigen). Uitgangspunt van het scholenproject is informatievoorziening en kennisoverdracht, géén partij-politieke voorlichting. Voordat het project van start gaat, wordt eerst de belangstelling in het onderwijsveld gepeild.

Basisonderwijs
Het project voor het basisonderwijs is vooral gericht op politieke bewustwording. Het accent ligt op het eerste contact met de politiek. Leerlingen leren dat politieke besluiten ook hen kunnen raken. Bij een bezoek aan de raadszaal in het Stadhuis kan in de vorm van een rollenspel de werking van de gemeenteraad worden uitgelegd en beleefd. De leerlingen kunnen zich dan inleven in de rol van raadslid. Hiervoor is lesmateriaal nodig, waarin de vorming van politieke partijen en het discussiëren over een herkenbaar actueel politiek probleem centraal staan.

Voortgezet onderwijs
Het project voor het openbaar en het bijzonder voortgezet onderwijs sluit heel nadrukkelijk aan bij de vakken maatschappij en organisatie. Voor zowel havo als vwo komen deze vakken bijvoorbeeld voor in het algemene deel binnen de vier profielen cultuur en maatschappij, economie en maatschappij, natuur en techniek en natuur en gezondheid. Het project is vooral gericht op de gang naar de stembus. Duidelijk moet worden, dat het zinvol is om je stem te laten horen en tijdens verkiezingen uit te brengen. Er is een grote rol weggelegd voor de politieke partijen. Het accent komt te liggen op de mogelijkheid om in de raadszaal in het Stadhuis met de politiek in discussie te gaan over een actueel politiek onderwerp, dat door de leerlingen wordt aangedragen. Ook de werking van de stemmachine kan worden uitgelegd.

Het ontwikkelen van het lesmateriaal en het rondleiden en begeleiden van de scholieren gebeurt in samenwerking met de heer De Leeuw, die al 23 jaar docent is aan de Laurentiusschool. In het verleden ontwikkelde en begeleidde hij verschillende soortgelijke projecten voor basisscholen.
Het scholenproject is opgezet na gesprekken tussen vertegenwoordigers van de Socialistische Partij, Groen Links en Breda 97 en de wethouders Onderwijs en Middelen. Vraag van de oppositiepartijen was te bekijken welke projecten er in Nederland zijn om jongeren meer bij de politiek te betrekken. Uit onderzoek is gebleken, dat er op dit gebied landelijk nogal wat initiatieven worden ontwikkeld, maar dat het vaak om kostbare en arbeidsintensieve projecten gaat voor een relatief kleine doelgroep. Om de kosten tot een minimum te beperken, wil de gemeente de jongerenprojecten in eigen beheer opzetten en uitvoeren.

Breda, 11 april 2001