Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

12 april 2001

Aantal verkeersgewonden blijft onveranderd hoog

De Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO juicht het toe dat volgens voorlopige cijfers van het CBS het aantal verkeersdoden in 2000 met 2% licht is gedaald ten opzichte van 1999. Ondanks deze uiteindelijk helaas maar beperkte daling in een jaar tijd met 26 verkeersdoden naar 1.160 is er volgens 3VO geen enkele reden tevreden achterover te gaan leunen, zeker niet gelet op de verwachte toenemende automobiliteit van 6,5 miljoen personenautos nu naar 9 miljoen in 2020.

Er zal dan ook nog heel veel extra werk door de rijksoverheid en verkeersveiligheidsorganisaties moeten worden verzet om de vervolgdoelstelling van de rijksoverheid in 2010 (maximaal 750 verkeersdoden en 14.000 ziekenhuisgewonden) binnen bereik te kunnen houden. Hierbij speelt ook nog een rol dat het aantal verkeersdoden thans jaarlijks minder snel daalt dan voorheen en het aantal verkeersgewonden onveranderd hoog blijft.

Ook al mag dan vorig jaar de taakstelling van de rijksoverheid ten aanzien van het omlaag brengen van het aantal verkeersdoden (25% minder verkeersdoden in 2000 in vergelijking met 1986) in 2000 net zijn gehaald, voor wat betreft de taakstelling van de rijksoverheid ten aanzien van het omlaag brengen van het aantal verkeersgewonden is dat beslist niet het geval. In het Nederlandse verkeer is jaarlijks sprake van 20.000 ernstig gewonden en 100.000 mensen die zich onder spoedeisende dokters-behandeling moeten stellen. Bovendien is het zo dat het aantal ziekenhuisgewonden sinds het begin van de jaren negentig helemaal niet meer is gedaald.

Naast al het soms onbeschrijfelijke menselijk leed van verkeersongevallen is recent gebleken dat de maatschappelijke kosten van verkeersonveiligheid (medische kosten, productieverlies, materiele kosten, afhandelingskosten) in vijf jaar tijd zijn opgelopen van 12,3 miljard gulden per jaar naar 16,8 miljard gulden. Dat is 46 miljoen gulden per dag.

De risicofactor voor voetgangers om dodelijk te verongelukken in het verkeer ligt 7,5 maal zo hoog als voor auto-inzittenden. Bovendien is de kwetsbaarheid van kinderen, jongeren, ouderen en mensen met een handicap nog onacceptabel groot. In ons land belandt één op de drie Nederlanders eenmaal in zijn of haar leven in het ziekenhuis door een verkeersongeval. De helft van alle patiënten in een revalidatiecentrum raakte gewond in het verkeer. Eénderde van de WAOers heeft een verkeers-ongeval achter de rug.