AutoRai

12-4-2001

Audi's overtreffende trap

Met de A8 Lang 6.0 quattro debuteert een in alle opzichten superlatieve auto: de krachtigste in serie geproduceerde limousine ter wereld.

Zeventig jaar na het debuut van de legendarische Horch Typ 670 vervolgt Audi de traditie van twaalfcilinder-modellen. Met de A8 Lang 6.0 quattro debuteert een in alle opzichten superlatieve auto: de krachtigste in serie geproduceerde limousine ter wereld. Deze topklasse-sedan wordt aangedreven door een geheel uit aluminium vervaardigde twaalfcilindermotor met een cilinderinhoud van zes liter en een vermogen van 309 kW (420 pk). Daarmee is deze W12 de krachtigste twaalfcilinder-productiemotor die in een limousine is te vinden. Ook voor wat betreft zijn motorkoppel zet hij maatstaven: de nieuwe Audi-krachtbron produceert maar liefst 550 Nm en overtreft ook hierin alle andere limousines in de exclusieve twaalfcilinder-liga.

Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/u heeft de A8 Lang 6.0 quattro nog geen 5,8 seconden nodig; in slechts 20 seconden sprint hij bij staande start naar de 200 km/u. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u bereikt deze sterkste productie-limousine na 38 seconden. De 6,0-liter motor zet elk bevel van het gaspedaal direct om in acceleratie en draait daarbij soepel door tot zijn maximum toerental van 6.000 tpm.

Tegelijkertijd is al bij 1.800 tpm meer dan 90 procent van het maximum koppel beschikbaar: een perfecte voorwaarde voor soevereine trekkracht bij elke snelheid. Daarmee is de koppelkarakteristiek van deze atmosferische twaalfcilindermotor uniek.

De vijftraps automatische transmissie met tiptronic zorgt ervoor dat deze kracht steeds optimaal gedoseerd bruikbaar is. En hij biedt de bestuurder bovendien de mogelijkheid om via de tiptronic-functie actief te schakelen.

Audi is de enige fabrikant ter wereld die een twaalfcilindermotor in dubbel-V, ofwel W-vorm, in serie produceert. Deze bouw biedt een enorm voordeel: ondanks het grote aantal cilinders en ondanks het enorme slagvolume is de W12-motor net zo compact als bijvoorbeeld de Audi 4.2 V8-motor. Daarmee is hij dus opvallend korter dan conventionele twaalfcilinders in V-vorm.

De ongekend korte motorlengte van 513 millimeter bij een breedte van 613 millimeter maakt de combinatie met de permanente vierwielaandrijving quattro mogelijk. Alle andere twaalfcilindermodellen met de motor voorin kunnen slechts de achterwielen aandrijven. Daar resteert onder de motorkap niet voldoende ruimte voor de extra componenten die nodig zijn voor vierwielaandrijving.

Een ander voordeel van de compacte motorconstructie in combinatie met lichte materialen als aluminium en magnesium is het geringe motorgewicht van slechts 245 kg. En dat draagt op zijn beurt weer bij aan het toonaangevend lage totaalgewicht van 1980 kg.

Een blik op het motorblok wijst uit dat het hier gaat om twee zeer compacte VR6-motoren, die zijn gecombineerd tot één motor. In elk van de beide blokken bevinden zich zes cilinders met een blokhoek van slechts 15 graden. Dit ruimtebesparende principe combineert de geringe breedte van een lijnmotor met de kortere lengte van een viercilinder.

Bij de W12-motor van de A8 6.0 zijn twee van deze VR6-aggregaten onder een hoek van 72 graden gekoppeld tot een dubbel-V-twaalfcilinder. Het voordeel: de motorhoogte is aanzienlijk minder dan bij een echte W12 met drie cilinderrijen. Daardoor kan de aërodynamische, vlakke neus van de A8 ongewijzigd blijven.

Een ander speciaal detail van de Audi W12-motor is de dry sump-smering, die normaliter alleen bij pure sportwagens wordt toegepast. Het voordeel: een optimale smering van de motor, ook bij hoge langs- en dwarsversnellingen.

De kleppen worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen per cilinderbank. De nokkenassen zijn variabel verstelbaar de inlaatnokkenassen over 52 graden, de uitlaatnokkenassen over 22 graden. Daarmee is over het gehele toerenbereik altijd een optimale kleptiming mogelijk. Het resultaat is een soepele stationaire motorloop, lage emissies van schadelijke uitlaatgassen, en een voller koppelverloop.

De twaalfcilinder-uitvoering van de Audi A8 onderscheidt zich door subtiele details van de V8-modellen. Van voren valt direct de specifieke grille op, met verticale, in gepolijst edelstaal uitgevoerd spijlen. W12-emblemen in de grille, op de flanklijsten en in het interieur boven het dashboardkastje laten geen twijfel bestaan over de motorisering. Aan de achterzijde geven de type-aanduiding A8 L 6.0 quattro en de dubbele uitlaat aan dat het hier gaat om het vlaggenschip van het Audi-programma. Gesmede, lichtmetalen 18-inch velgen in 10-gaten-design, met banden in de maat 245/55 ZR 18, ogen niet alleen luxueus, maar zijn ook een indicatie van het dynamische vermogenspotentieel.