Partij van de Arbeid

Den Haag, 12 april 2001

VRAGEN VAN DE LEDEN KORTRAM EN DIJKSMA (BEIDEN PVDA) AAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

1. Heeft u kennis genomen van het onderzoek van de KPC-groep naar de ervaringen van docenten met agressie in het voortgezet onderwijs? (1)

2. Hoe beoordeelt u de constatering dat een groot deel van de docenten geconfronteerd wordt met een zodanige mate van agressie dat hun welbevinden er onder leidt? Bent u van mening dat deze situatie verbetering behoeft? Zo ja, kunt u aangeven hoe u deze verbetering wilt realiseren Zo nee, waarom niet?

3. Hoe beoordeelt u de constatering dat ruim 40% van de docenten aangeeft (verbaal) agressief benaderd te zijn door collega's? Voert u beleid gericht op het tegengaan van het verbaal agressief benaderen van collega's? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waaruit bestaat dat beleid? Bent u van mening dat deze uitkomst de aanleiding vormt voor aanpassing van uw beleid? Zo nee, waarom niet? (2)

4. Hoe beoordeelt u de constatering dat 31% van de docenten het eens is met de stelling dat de school onvoldoende mogelijkheden biedt om effectief om te gaan met agressie? Bent u van mening dat deze situatie verbetering behoeft? Zo ja, kunt u aangeven hoe u deze verbetering wilt realiseren? Zo nee, waarom niet?

5. Vindt u het niet zorgelijk dat eerst uit onderzoek blijkt dat 1/3 van de voortijdig schoolverlaters uit het VBO de school verlaten in verband met het schoolklimaat terwijl anderzijds uit KPC onderzoek blijkt dat op ditzelfde schooltype 63% van de docenten aangeeft zich agressief bejegend te voelen door leerlingen? Kunt u verklaren hoe dit komt? Welke acties overweegt u op dit punt? (3)

6. Is het naar uw mening noodzakelijk dat scholen gestimuleerd worden tot het maken van een draaiboek voor gevallen van ernstig geweld? Kunt u aangeven hoe u dit wilt stimuleren? Zo nee, waarom niet?

(1) "Agressie in het voortgezet onderwijs, onderzoek naar ervaringen van docenten", KPC-groep maart 2001

(2) http://www.kpcgroep.nl

(3) "Voor wie is de school?", Kohnstamm Instituut 2000