CDA

CDA wil versterking rol Chef Defensie Staf bij materieelbeleid

Het CDA wil naar een efficiënter en transparanter aanschaffingsbeleid van defensiematerieel. Ontschotting van de krijgsmachtdelen is een belangrijk element van dat proces. De Chef Defensiestaf moet meer bevoegdheden krijgen om de krijgsmachtdelen te dwingen het aanschafbeleid beter op elkaar af te stemmen. De Kamer moet meer op hoofdlijnen aansturen en scherper op de behoeftestelling letten. Dat zijn enkele punten uit de notitie "Beter bewapend voor je geld", die CDA-Kamerlid Van Ardenne vandaag om 13.00 presenteert.

De hoofdpunten van de notitie


1. De krijgsmacht heeft een steeds grotere rol gekregen in het handhaven van de internationale rechtsorde. De veiligheidsrisico's voor de individuele militairen zijn groter geworden en daarmee is de rol van het meegenomen materieel in belang toegenomen. De positie van de Kamer in het materieelaanschaffingsbeleid wordt versterkt op hoofdlijnen.


2. Hoewel bezuinigingen op Defensie nu absoluut niet aan de orde zijn, is het belangrijk draagvlak te houden voor de uitgaven voor de krijgsmacht. Het aanschaffings-beleid moet transparanter en efficiënter. De Kamer moet meer en eerder betrokken zijn bij de behoeftestelling (A fase) maar zal zich na deze beslissing moeten beperken tot controle op de hoofdlijnen (B/C/D fase). Bij uitzonderlijke projecten qua omvang en/of budget kan de Kamer een afzonderlijke procedure "grote projecten" opzetten. Deze procedure ziet toe op het verloop van een project met nadruk op de financiën. De DMP-procedure blijft in stand.


3. Ontschotting van het materieelaanschaffingsbeleid is nodig om tot meer efficiëncy en betere benutting te komen van het Defensiebudget. Nu kunnen de krijgsmachtdelen hun materieelbehoefte nog vaststellen zonder veel afstemming met de andere krijgsmachtdelen. De rol van de Chef Defensie Staf moet versterkt worden, niet alleen bij de aansturing van vredesoperaties maar ook in het materieelbeleid. Er moet een afdeling planning materieel bij de CDS komen waar de integrale afweging wordt gemaakt. Het materieel wordt modulair ingedeeld, zodat meer maatwerk mogelijk is.


4. Er komt een beter overzicht van alle materieel projecten ( naar voorbeeld Prioriteitennota 1993), waarin overzichtelijker wordt gerapporteerd over wijzigingen.


5. De flexibiliteit om tussen projecten te schuiven wordt beperkter. Het financiële spanningsveld is nu 20 %. Bij de behoeftestelling wordt het geld per project juridisch vastgelegd. Er komt een gering percentage om onvoorziene omstandigheden op te vangen. De financiering moet inzichtelijker en verzekerd worden op basis van projectbudgettering.


6. Bij het nieuwe onderzoeksbureau van de Tweede Kamer komt een afdeling defensiematerieelbeleid. Dit bureau kan onderzoek uitbesteden bij bestaande onderzoeksinstituten en universiteiten in Nederland en het buitenland. Deze onderzoeken (recentelijk bijvoorbeeld bij de vervanging van de F-16) zullen voor de Kamer de functie hebben van "second opinion".


7. De Kamer moet zo vroeg mogelijk worden geinformeerd over de behoeftestelling
(A fase). Na vaststelling van de behoefte door de Kamer wordt de Nederlandse industrie via de NIID in de gelegenheid gesteld advies te geven over de mogelijke rol bij vervulling van de behoefte. Na de behoeftestelling, A fase, worden de B en C fase in de informatievoorzienig samengevoegd.


8. Europese samenwerking op defensiematerieelgebied is wenselijk en wordt gestimuleerd maar dient uit te gaan van gelijkwaardigheid en wederkerigheid.


9. Door het uitstellen van investeringen ontstaat een boeggolfeffect voor de begroting van het daaropvolgende jaar. Dit heeft schadelijke gevolgen voor onderhoud en aanschaf van materieel en komt de inzichtelijkheid niet ten goede. De investeringsquote moet reëel worden vastgesteld op 25% en er mag niet bezuinigd worden op onderhoud, omdat dit slechts leidt tot verhoging van de exploitatielasten en hogere slijtage (dus eerdere vervanging van materieel). Goedkoop is duurkoop.


10. De Kamer zal een eigen gedragsregel dienen op te stellen voor de aanschaf van het defensiematerieel om te voorkomen dat de defensie-industrie inbreekt op bestaande procedures en afspraken.

Binnenkort is de nota te downloaden bij de notities van de Tweede Kamer.