ECP.NL
Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen ECP.NL bij VN
Nederlandse Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen aangenomen
als VN-Recommendatie
Op 29 maart jongstleden is in Geneve tijdens de plenaire vergadering
van de UNCEFACT, Centre for Trade Facilitation en Electronic Business,
een Recommendatie aangenomen betreffende Zelfreguleringinstrumenten
voor elektronisch zakendoen. De Nederlandse Model Gedragscode voor
Elektronisch Zakendoen, opgesteld door ECP.NL (Electronic Commerce
Platform Nederland), dient hierbij als wereldwijd voorbeeld. Het doel
van deze Code is het vergroten van vertrouwen in elektronisch
zakendoen.
ECP.NL is het nationale kennis- en coördinatiecentrum voor
elektronisch zakendoen, met als doel het versterken van de
internationale concurrentiepositie van Nederland in de digitale
economie.
De tekst van de Recommendatie is als volgt;
- Lidstaten van de Verenigde Naties zouden, naast andere opties, de
noodzakelijkheid moeten erkennen van de ontwikkeling van, steun voor
en bekendmaking van vrijwillig gedragscodes voor elektronisch
zakendoen teneinde de ontwikkeling van internationale handel te
stimuleren.
- Lidstaten van de Verenigde Naties zouden hiertoe de ontwikkeling van
zelfreguleringinstrumenten voor elektronisch zakendoen zoals
Gedragscodes door nationale en internationale organisaties moeten
aanmoedigen en bevorderen.
- Lidstaten van de Verenigde Naties zouden de ontwikkeling van
nationale en internationale accreditatie schema s voor
zelfreguleringinstrumenten moeten aanmoedigen en bevorderen.
- Nationale en internationale organisaties die gedragscodes voor
elektronisch zakendoen ontwikkelen zouden zich rekenschap moeten geven
van de Model Code of Conduct for Electronic Commerce ontwikkeld door
Electronic Commerce Platform of the Netherlands (ECP.NL), die als
annex bij de Recommendatie is gevoegd.
De originele en complete tekst van deze Recommendatie is te vinden via
www.unece.org/cefact .
Een Engelstalige versie van de Nederlandse Model Gedragscode voor
Elektronisch Zakendoen zal in alle lidstaten worden verspreid. Met
name Derde Wereld landen, waar deze ontwikkelingen nog in de
kinderschoenen staan en waar een grote achterstand in kennis is,
kunnen hier hun voordeel mee doen. Wereldwijd gezien is de Nederlandse
Code een van de eerste concrete producten van zelfregulering op dit
gebied. Nederland is hiermee wereldwijd toonaangevend.
De aanbeveling voor zelfregulering evenals de Nederlandse Model
Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen ontving veel steun. Onder meer
Japen, Polen, Iran, Noorwegen en de Verenigde Staten onderschreven dit
initiatief.
De inbreng van de Model Gedragscode was zorgvuldig voorbereid in de
UNCEFACT Legal Working Group (LWG), een groep bestaande uit een
internationaal gezelschap van juridische experts. Namens Nederland
neemt Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) zitting in de
Legal Working Group. Voorzitter van de groep is de Nederlandse
professor Rob van Esch.
De tekst van de Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen is te
downloaden via www.ecp.nl .
Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen:
De Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen is bedoeld als
instrument om het vertrouwen in de digitale economie te vergroten.
ECP.NL heeft in 1998 een onderzoek uitgevoerd naar de juridische
knelpunten bij electronic commerce en de rol die zelfregulering zou
kunnen spelen bij het wegnemen van die knelpunten. Naar aanleiding van
de resultaten van het onderzoek en een tweetal conferenties heeft
ECP.NL een Model Gedragscode voor elektronisch zakendoen opgesteld. De
normen in het Model zijn opgesteld in afstemming met Nederlandse
vertegenwoordigers van alle betrokken partijen, zowel uit het
bedrijfsleven als uit wetenschappelijke onderzoeksorganisaties,
overheden en consumentenorganisaties.
Bij het opstellen van de Nederlandse Code is veel aandacht besteed aan
verschillende initiatieven op dit gebied, zowel nationaal als
internationaal.
Dit Nederlandse initiatief is als model gepresenteerd aan een aantal
relevante internationale organisaties zoals OESO, VN en de Europese
Commissie. Dit heeft er mede toe geleid dat verschillende
internationale organisaties het onderwerp zelfregulering rond
e-commerce op hun agenda hebben geplaatst, waarbij de Model
Gedragscode van ECP.NL als een uitgangspunt is genomen.
Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL):
Het kennis- en coördinatiecentrum voor elektronisch zakendoen.
Begin 1998 hebben bedrijfsleven en overheid gezamenlijk het nationale
kennis- en coördinatiecentrum verwelkomt voor elektronisch zakendoen
in Nederland: het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL).
ECP.NL is een onafhankelijk samenwerkingsverband zonder winstoogmerk
van partijen die belang hebben bij de versnelde invoering van
electronic commerce. Dat zijn gebruikers, aanbieders, overheden,
intermediaire organisaties en onderwijsinstellingen. Doel van ECP.NL
is dan ook in samenwerking tot een versnelde ontwikkeling en adoptie
van e-commerce in Nederland te komen. Niet als technische
ICT-ontwikkeling op zichzelf maar als strategisch ingrijpende
ontwikkeling voor de Nederlandse economie en concurrentiekracht. De
definitie die het ECP.NL hanteert voor elektronisch zakendoen is: alle
zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd.
Het gaat dus om de gevolgen van allerlei vormen van elektronische
zakendoen voor (bedrijfs- en administratieve) processen. De scope is
breder dan slechts gericht op een infrastructuur (internet) of een
technologie (E-mail, EDI, chipkaarten etc.).
ECP.NL heeft een zestal taakgebieden:
- Het doen toenemen van de kritische massa rond het onderwerp in
Nederland door middel van voorlichtingsactiviteiten (in nauwe
samenwerking met andere relevante partijen);
- Het vergroten van het vertrouwen in elektronisch zakendoen;
- De interoperabiliteit vergroten door middel van het werken aan
standaarden en interconnectiviteit;
- Het tonen en initiëren van best-practises en
projecten;
- Het monitoren van de internationale ontwikkelingen en de formele
vertegenwoordiging van BV Nederland in internationale gremia;
- Het stimuleren van onderwijs op het gebied van electronic
commerce.
Alle activiteiten worden ingevuld op basis van actuele aandachtspunten
en ontwikkelingen zoals aangegeven door deelnemers en marktpartijen.
Permanente werkgroepen monitoren de ontwikkelingen en projectgroepen
vertalen activiteiten naar concrete producten en diensten zoals
seminars, publicaties, lobbytrajecten etc.
Per 1 januari 2001 heeft ECP.NL 175 deelnemers: bedrijven (aanbieders
en eindgebruikers van e-commerce producten en/of diensten), branche-
en beroepsorganisaties, ministeries, en onderzoek- en
onderwijsinstellingen.
De financiële middelen worden overwegend gegenereerd door
deelnemerscontributies die een gestaffelde structuur kennen (omvang
van de deelnemer). Daarnaast voert ECP.NL projecten uit die van
algemeen belang zijn in het kader van elektronisch zakendoen voor
verschillende (zowel publieke als private) organisaties. ECP.NL is een
Stichting. In het Bureau werken momenteel 15 personen.
------
Voor meer informatie kunt u terecht op de website: www.ecp.nl
of contact opnemen met:
Ton Wagemans
Adviseur Vertrouwen ECP.NL
Overgoo 11
2260 AG Leidschendam
070-4190309
06-15010459
ton.wagemans@ecp.nl
12 apr 01 13:58