ECP.NL

Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen ECP.NL bij VN

Nederlandse Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen aangenomen als VN-Recommendatie

Op 29 maart jongstleden is in Geneve tijdens de plenaire vergadering van de UNCEFACT, Centre for Trade Facilitation en Electronic Business, een Recommendatie aangenomen betreffende Zelfreguleringinstrumenten voor elektronisch zakendoen. De Nederlandse Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen, opgesteld door ECP.NL (Electronic Commerce Platform Nederland), dient hierbij als wereldwijd voorbeeld. Het doel van deze Code is het vergroten van vertrouwen in elektronisch zakendoen.
ECP.NL is het nationale kennis- en coördinatiecentrum voor elektronisch zakendoen, met als doel het versterken van de internationale concurrentiepositie van Nederland in de digitale economie.

De tekst van de Recommendatie is als volgt;


- Lidstaten van de Verenigde Naties zouden, naast andere opties, de noodzakelijkheid moeten erkennen van de ontwikkeling van, steun voor en bekendmaking van vrijwillig gedragscodes voor elektronisch zakendoen teneinde de ontwikkeling van internationale handel te stimuleren.

- Lidstaten van de Verenigde Naties zouden hiertoe de ontwikkeling van zelfreguleringinstrumenten voor elektronisch zakendoen zoals Gedragscodes door nationale en internationale organisaties moeten aanmoedigen en bevorderen.

- Lidstaten van de Verenigde Naties zouden de ontwikkeling van nationale en internationale accreditatie schema s voor zelfreguleringinstrumenten moeten aanmoedigen en bevorderen.
- Nationale en internationale organisaties die gedragscodes voor elektronisch zakendoen ontwikkelen zouden zich rekenschap moeten geven van de Model Code of Conduct for Electronic Commerce ontwikkeld door Electronic Commerce Platform of the Netherlands (ECP.NL), die als annex bij de Recommendatie is gevoegd.

De originele en complete tekst van deze Recommendatie is te vinden via www.unece.org/cefact .

Een Engelstalige versie van de Nederlandse Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen zal in alle lidstaten worden verspreid. Met name Derde Wereld landen, waar deze ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan en waar een grote achterstand in kennis is, kunnen hier hun voordeel mee doen. Wereldwijd gezien is de Nederlandse Code een van de eerste concrete producten van zelfregulering op dit gebied. Nederland is hiermee wereldwijd toonaangevend. De aanbeveling voor zelfregulering evenals de Nederlandse Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen ontving veel steun. Onder meer Japen, Polen, Iran, Noorwegen en de Verenigde Staten onderschreven dit initiatief.
De inbreng van de Model Gedragscode was zorgvuldig voorbereid in de UNCEFACT Legal Working Group (LWG), een groep bestaande uit een internationaal gezelschap van juridische experts. Namens Nederland neemt Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL) zitting in de Legal Working Group. Voorzitter van de groep is de Nederlandse professor Rob van Esch.

De tekst van de Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen is te downloaden via www.ecp.nl .

Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen:

De Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen is bedoeld als instrument om het vertrouwen in de digitale economie te vergroten. ECP.NL heeft in 1998 een onderzoek uitgevoerd naar de juridische knelpunten bij electronic commerce en de rol die zelfregulering zou kunnen spelen bij het wegnemen van die knelpunten. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek en een tweetal conferenties heeft ECP.NL een Model Gedragscode voor elektronisch zakendoen opgesteld. De normen in het Model zijn opgesteld in afstemming met Nederlandse vertegenwoordigers van alle betrokken partijen, zowel uit het bedrijfsleven als uit wetenschappelijke onderzoeksorganisaties, overheden en consumentenorganisaties.

Bij het opstellen van de Nederlandse Code is veel aandacht besteed aan verschillende initiatieven op dit gebied, zowel nationaal als internationaal.

Dit Nederlandse initiatief is als model gepresenteerd aan een aantal relevante internationale organisaties zoals OESO, VN en de Europese Commissie. Dit heeft er mede toe geleid dat verschillende internationale organisaties het onderwerp zelfregulering rond e-commerce op hun agenda hebben geplaatst, waarbij de Model Gedragscode van ECP.NL als een uitgangspunt is genomen.

Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL):

Het kennis- en coördinatiecentrum voor elektronisch zakendoen.

Begin 1998 hebben bedrijfsleven en overheid gezamenlijk het nationale kennis- en coördinatiecentrum verwelkomt voor elektronisch zakendoen in Nederland: het Electronic Commerce Platform Nederland (ECP.NL). ECP.NL is een onafhankelijk samenwerkingsverband zonder winstoogmerk van partijen die belang hebben bij de versnelde invoering van electronic commerce. Dat zijn gebruikers, aanbieders, overheden, intermediaire organisaties en onderwijsinstellingen. Doel van ECP.NL is dan ook in samenwerking tot een versnelde ontwikkeling en adoptie van e-commerce in Nederland te komen. Niet als technische ICT-ontwikkeling op zichzelf maar als strategisch ingrijpende ontwikkeling voor de Nederlandse economie en concurrentiekracht. De definitie die het ECP.NL hanteert voor elektronisch zakendoen is: alle zakelijke handelingen die op elektronische wijze worden uitgevoerd. Het gaat dus om de gevolgen van allerlei vormen van elektronische zakendoen voor (bedrijfs- en administratieve) processen. De scope is breder dan slechts gericht op een infrastructuur (internet) of een technologie (E-mail, EDI, chipkaarten etc.).

ECP.NL heeft een zestal taakgebieden:

- Het doen toenemen van de kritische massa rond het onderwerp in Nederland door middel van voorlichtingsactiviteiten (in nauwe samenwerking met andere relevante partijen);

- Het vergroten van het vertrouwen in elektronisch zakendoen;
- De interoperabiliteit vergroten door middel van het werken aan standaarden en interconnectiviteit;

- Het tonen en initiëren van best-practises en projecten;

- Het monitoren van de internationale ontwikkelingen en de formele vertegenwoordiging van BV Nederland in internationale gremia;
- Het stimuleren van onderwijs op het gebied van electronic commerce.

Alle activiteiten worden ingevuld op basis van actuele aandachtspunten en ontwikkelingen zoals aangegeven door deelnemers en marktpartijen. Permanente werkgroepen monitoren de ontwikkelingen en projectgroepen vertalen activiteiten naar concrete producten en diensten zoals seminars, publicaties, lobbytrajecten etc.
Per 1 januari 2001 heeft ECP.NL 175 deelnemers: bedrijven (aanbieders en eindgebruikers van e-commerce producten en/of diensten), branche- en beroepsorganisaties, ministeries, en onderzoek- en onderwijsinstellingen.

De financiële middelen worden overwegend gegenereerd door deelnemerscontributies die een gestaffelde structuur kennen (omvang van de deelnemer). Daarnaast voert ECP.NL projecten uit die van algemeen belang zijn in het kader van elektronisch zakendoen voor verschillende (zowel publieke als private) organisaties. ECP.NL is een Stichting. In het Bureau werken momenteel 15 personen.
------

Voor meer informatie kunt u terecht op de website: www.ecp.nl of contact opnemen met:
Ton Wagemans
Adviseur Vertrouwen ECP.NL
Overgoo 11
2260 AG Leidschendam

070-4190309

06-15010459
ton.wagemans@ecp.nl

12 apr 01 13:58