VERGADERINGEN GEMEENTERAAD EN COMMISSIES
datum tijd plaats bijeenkomst
18-4 20.00 uur gemeentehuis commissie Burgers
19-4 20.00 uur gemeentehuis commissie Ruimte
FRACTIEVERGADERINGEN POLITIEKE PARTIJEN
datum tijd plaats bijeenkomst
23-4 19.00 uur dorpshuis Onderdijk Fractie ABC
23-4 19.00 uur gemeentehuis Fractie CDA
23-4 19.00 uur dorpshuis Zwaagdijk Fractie ZD
24-4 19.00 uur gemeentehuis Fractie VVD
07-5 20.00 uur De Schoof Fractie PW
Werk in uitvoering
De provincie gaat asfalteringswerkzaamheden uitvoeren ter hoogte van de kruising Zwaagdijk/Markerwaardweg.
In deze periode wordt de deklaag van de aansluitingen op de Markerwaardweg vervangen.
Regelmatig zal op de Markerwaardweg maar één rijbaan beschikbaar zijn.
De aansluitingen vanaf de Zwaagdijk worden zonodig geheel gestremd.
Voor een omleidingsroute wordt gezorgd.
De uitvoerder van de werkzaamheden zal de overlast zoveel mogelijk proberen
te beperken.
Asfalteren Zwaagdijk
In de periode van 23 tot en met 27 april worden er asfalteringswerkzaamheden
uitgevoerd op Zwaagdijk.
Op de rijweg en het fietspad wordt asfalt aangebracht en er worden banden
geplaatst aan de noordzijde van de Zwaagdijk. Het betreft het gedeelte
tussen de Markerwaardweg en de Noorderboekert.
Controle openbare verlichting
De eerstvolgende controle van de openbare verlichting is 10 mei.
Verleende vergunningen
- vergunning tot het maken van straatfoto's aan de heer B. Kuijt te Schagen tijdens de kermis van Zwaagdijk-Oost, de kermis van Wervershoof en de kermis van Onderdijk (9 april);
- vergunning aan KaRo BV te Zwaagdijk tot het aanbrengen van gevelreclame aan het pand Nieuwmarkt 2 te Zwaagdijk (9 april);
- vergunning aan voetbalvereniging V.V.W. te Wervershoof voor het houden van een defilé op zaterdag 2 juni om 09.30 uur op het Raadhuisplein en het gebruiken van een geluidsinstallatie gedurende de dagen dat het "Open grenzen"toernooi wordt gehouden op de terreinen van V.V.W. en Strandvogels (10 april);
- vergunning aan het Oranjecomité Maxima'al te Wervershoof voor het organiseren van de
Koninginnedagviering op maandag 30 april in Wervershoof, waarbij standplaats wordt ingenomen met een toiletwagen en een snackwagen; een vrijmarkt wordt gehouden; diverse speelattributen worden geplaats; gebruik wordt gemaakt van een geluidsinstallatie en waarbij tot uiterlijk 18.00 uur een barbecue wordt gehouden (9 april).
Geef het door, rechts gaat voor
Vragen en antwoorden
1. Wat houdt de nieuwe maatregel precies in?
Op gelijkwaardige kruisingen verlenen bestuurders voorrang aan alle bestuurders die van rechts komen.
2. Wat zijn gelijkwaardige kruisingen?
Dat zijn kruisingen waar de voorrang niet apart door
bijvoorbeeld verkeerslichten of verkeersborden en
haaientanden geregeld is. Bovendien geldt een
uitzondering bij een aansluiting van een onverharde weg
op een verharde weg of een aansluiting in de vorm van
een inrit/uitrit. Voor die situaties veranderen de
voorrangsregels niet.
3. Wat zijn bestuurders?
Bestuurders zijn alle weggebruikers met uitzondering van
voetgangers. Ook skaters, skeelers en steppers worden
als voetgangers beschouwd, evenals rolstoelers die van
het trottoir of voetpad gebruik maken. Tot de
bestuurders worden dus gerekend: fietsers, snorfietsers,
bromfietsers, bestuurders van een motorvoertuig, een
brommobiel, een invalidenvoertuig of een (paard en)
wagen, ruiters en geleiders van rijdieren, trekdieren of
vee. Overigens houdt de tram een uitzonderingspositie.
4. Is Nederland het eerste land dat deze maatregel invoert?
Integendeel. Nederland was de uitzondering. In de ons omringende landen
geldt al als principe dat automobilisten en (brom)fietsers dezelfde
voorrangsregels moeten volgen.
5. Waarom voert Nederland deze maatregel in?
Grotere duidelijkheid door vereenvoudiging van de
verkeersregels is de voornaamste reden. Bijkomende
argumenten zijn: een meer gelijkwaardige positie voor
fietsers in het verkeer en gelijktrekking van
verkeersregels in internationaal verband.
6. Is dat niet gevaarlijk, deze nieuwe maatregel?
Er zijn geen bijzondere problemen te verwachten, zolang
de voorrangssituatie en het wegbeeld met elkaar in
overeenstemming zijn. Misverstanden over voorrang kunnen
wel ontstaan wanneer de ene weg veel belangrijker lijkt
dan de andere. Dat is nu trouwens ook al zo. Daarom is
afgesproken de voorrang per kruispunt apart te regelen
op alle 'verkeersaders', voorzover dat nog niet gebeurd
was. Langs dat soort wegen, die bedoeld zijn om het
verkeer vlot te laten doorstromen, komen dus
voorrangsborden en haaientanden, of een inrit/uitrit.
7. Hebben bestuurders van rechts dus altijd voorrang?
Dat is niet juist geformuleerd. Voorrang is niet iets
waar je recht op hebt. Voorrang moet verleend worden. De
nieuwe voorrangsregel geldt overigens alleen op
gelijkwaardige kruisingen.
8. Moet een trambestuurder nu ook voorrang verlenen aan bestuurders van
rechts?
Nee, de voorrangsregels voor de tram blijven gelijk. De
tram krijgt op gelijkwaardige kruisingen altijd
voorrang, ongeacht of hij van rechts of van links komt.
9. Moet men op een woonerf of in een 30 km-zone ook
voorrang verlenen aan bestuurders van rechts?
Ja. Bij het verlaten van een woonerf geldt reeds dat u
voorrang moet verlenen aan alle weggebruikers, dus ook
aan voetgangers.
10. Bevordert deze maatregel de veiligheid?
De nieuwe voorrangsregel in combinatie met het apart
regelen van de voorrang op verkeersaders is gunstig voor
de verkeersveiligheid.
11. Worden fietsers altijd in het gelijk gesteld bij een verkeersongeval?
Bij de financiële afwikkeling van een verkeersongeval
met een fietser of een voetganger wordt niet alleen naar
de schuldvraag gekeken. Ook al heeft de bestuurder van
een gemotoriseerd voertuig (auto, brommer, tractor,
etc.) geen schuld aan het ongeval, toch is hij
aansprakelijk voor minimaal 50 % van de schade van de
fietser of voetganger. Gaat het om kinderen beneden de
14 jaar dan blijkt uit de rechtspraak dat de
automobilist doorgaans méér dan 50 % van de schade moet
betalen. Alleen als aangetoond kan worden dat er sprake
is van overmacht, is de automobilist niet aansprakelijk.
Momenteel wordt er door het ministerie van Justitie aan
gewerkt om een dergelijke op de praktijk gebaseerde
aansprakelijkheidsregeling in het Burgerlijk Wetboek op
te nemen.
12. Wat moet ik allemaal weten om deze maatregel toe te kunnen passen?
Naast kennis van de verkeersregels en weten dat de
nieuwe voorrangsregel ingaat per 1 mei 2001, is van
groot belang om kruisingen voorzichtig te naderen. Dat
geldt zeker zolang nog niet iedereen aan de nieuwe regel
gewend is. Neem niet zomaar aan dat je voorrang krijgt.
Oogcontact met de medeweggebruiker kan daarbij een
belangrijke rol spelen.
13. Wat is het grootste voordeel van deze maatregel?
Dat de voorrangsregels eenvoudiger worden en dus
duidelijker.
14. Wat is het grootste nadeel van deze maatregel?
Dat het tijd kost voordat iedereen volkomen gewend is
aan de nieuwe voorrangsregel.
15. Wat betekent deze maatregel voor voetgangers, skeelers, skaters en
mensen op een step?
Voor deze verkeersdeelnemers verandert er niets.
Hetzelfde geldt voor rolstoelers die van het trottoir of
voetpad gebruik maken.
16. Wie is er aansprakelijk voor ongevallen als gevolg van de maatregel?
De verantwoordelijkheid bij een eventueel ongeval ligt
bij de weggebruikers. Het is aan de rechter om te
bepalen wie welk deel van de schade voor zijn rekening
moet nemen. Deze zal rekening houden met verkeersfouten,
maar ook met gebrek aan voorzichtigheid .
17. Wie is er aansprakelijk voor ongevallen op
kruisingen die niet zijn aangepast?
Ook in dit geval geldt dat de verantwoordelijkheid in
eerste instantie bij de weggebruikers ligt. Maar het is
denkbaar dat getracht wordt (een deel van) de schade op
de wegbeheerder te verhalen, indien de inrichting van de
kruising als het ware uitlokt tot het maken van fouten.
18. Wordt de fietser niet bevoordeeld met deze maatregel?
Als gevolg van deze wijziging hoeven fietsers inderdaad
wat minder vaak vaart te minderen om voorrang te
verlenen. Maar ook automobilisten gaan er, over het
algemeen genomen, niet op achteruit. Weliswaar zullen
zij op ondergeschikte wegen wat vaker moeten stoppen om
voorrang te verlenen, maar daar staat tegenover dat op
verkeersaders de voorrang apart geregeld wordt,
voorzover dat nog niet gebeurd was. Dat bevordert dus de
doorstroming van auto's én fietsers op de relatief
drukke wegen.
19. Wat gebeurt er met fietsers die onverlicht voorrang nemen van rechts?
Die nemen een groot risico. Zorg dus goed voor de
verlichting en ook voor de (verplichte) zijreflectie
langs de fietsbanden. Zomaar voorrang nemen is trouwens
nooit verstandig. Probeer oogcontact te leggen om te
zien of je voorrang krijgt.
20. Is er onderzoek gedaan naar de effecten van deze maatregel?
Helaas is het onmogelijk om zo'n maatregel in een
proeftuin te onderzoeken. Je kunt deze wijziging ook
niet voor een paar jaar in een klein stukje van het land
invoeren. Wel is informatie ingewonnen in andere landen.
Op grond daarvan is door verkeersveiligheidsexperts
geadviseerd om de wijziging te combineren met het apart
regelen van de voorrang op verkeersaders. Dat is ook de
praktijk in de ons omringende landen.
21. Wanneer en waar gaat de maatregel in?
Op 1 mei 2001 op alle gelijkwaardige kruisingen in
Nederland.
Aanvragen bouwvergunningen:
1. R.J.F. Botman, Europasingel 18, 1693 GS Wervershoof, voor het veranderen van een bedrijfsruimte op het perceel Nieuwe Dijk 33;
2. T.A.J. Haakman, Molenweg 16, 1693 NT Wervershoof voor het oprichten van een schuur op het perceel Molenweg 16;
3. Kwekerij De Nieuwe Vaart, Nieuwedijk 36, 1693 NX
Wervershoof voor het plaatsen van een tuinbouwkas op het
perceel Nieuwedijk 36;
4. K. Steur, Pastoor van Santestraat 16, 1693 CS
Wervershoof voor het geheel vernieuwen van een
bedrijfspand op het perceel Zwaagdijk 262.
Verleende bouwvergunningen
1. fam. Van Rooyen, Droge Wijmersweg 5/254,
1693 HP Wervershoof voor het vergroten van een
recreatiewoning op het perceel Droge
Wijmersweg 5/254 (9 april 2001);
2. Jn. Haakman en Zn onroerend goed b.v.,
Molenweg 2, 1693 NT Wervershoof voor het
oprichten van een aanbouw ten behoeve van een
afzuigunit (9 april 2001);
3. R. Smit, Floralaan 1, 1693 GH Wervershoof
voor het vergroten van de woning op het
perceel Floralaan 1 (9 april 2001);
De Commissie Ruimte vergadert op donderdag, 19 april om 20.00 uur in het gemeentehuis.
De agenda is als volgt:
1. Vaststelling van het verslag van de commissievergadering d.d. 1 maart 2001
2. Ingekomen stukken en mededelingen, waaronder:
a. stand van zaken ontwikkeling glastuinbouwgebied Het Grootslag, fase 2;
b. informatie tijdens de vergadering over de openbaar vervoer
problematiek.
A. Ruimtelijke Ordening/Volkshuisvesting
3. Concept-raadsvoorstel tot het nemen van een voorbereidingsbesluit t.b.v. het Bisschop Grentplantsoen (bouwplan atriumgebouw Woningstichting Het Grootslag)
B. Verkeer/Milieu/Openbare Werken
4. Voorstel inzake de maatregel "fietsers van rechts
voorrang"
5. Voorstel inzake het vernieuwen van de fietsstroken
Dorpsstraat-oost en Zeeweg.
6. Rondvraag
De commissie Burgers vergadert op woensdag 18 april om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis.
De agenda is als volgt:
Opening
Ingekomen stukken en mededelingen
Vaststelling verslag commissie Burgers d.d. 28 februari 2001
Concept-raadsvoorstel subsidiebeleid WIW en vrijlating van
inkomsten Abw, Iaow en Iaoz
Concept-raadsvoorstel uitvoering WIW in 2001
Concept-raadsvoorstel verordening WIW loonkostensubsidie 2001
Voortzetting samenwerking met Argonaut ZVN Advies ten behoeve van
de uitvoering van de wet REA
Uitvoering wet sluitende aanpak in 2001
Voortgang nota jeugd- en jongerenbeleid gemeente Wervershoof
Concept-raadsvoorstel renovatie B-veld e.d. v.v.Strandvogels
Concept-raadsvoorstel vervanging dakbedekking kleedgelegenheid
R.K.v.v.Zwaagdijk (onder voorbehoud)
Voorjaarsrapportage 2001 Muziekschool Oostelijk West-Friesland
Concept-jaarverslag 2000 Op / Maat
Rondvraag
Sluiting
De vergaderingen zijn openbaar.
U bent van harte welkom op de publieke tribune.