Gemeente Leiden

Gemeente steunt 'cityferry' Leidse binnenstad met tweeënhalve ton

Trossen los, de watertaxi vertrekt

'Moet je eens kijken joh, Leiden vanaf het water. Dat is sfeer proeven. Dit is toch een unieke stad!' Chris Verplancke is enthousiast. Over een maand kent Leiden een heuse watertaxi. Allemaal instappen, de boot gaat vertrekken.

BOUWEN EN WONEN - Met vier watertaxi's kunnen automobilisten die parkeren op het Haagwegterrein verder de Leidse binnenstad invaren. Eind mei gaan de boten in de vaart. "Leiden moet beter gebruik maken van de waterwegen in de binnenstad". Dat stond in mei vorig jaar in het programma Historische Stad, één van de programma's uit het Meerjaren Ontwikkelings Programma van het grotestedenbeleid. In november kwam daar de Beleidsvisie Watertoerisme Leiden 2000-2020 met de dichterlijke titel "Een stad zonder water heeft geen vroeger of later" overheen.
'De tijd was rijp voor de Leidse watertaxi', vertelt Chris Verplancke, directeur van stichting Stadsparkeerplan Leiden (SSL). 'In februari dienden we een plan in dat uitgaat van vier watertaxi's voor vervoer van en naar het Haagwegterrein. Die plannen zijn voor ons niet nieuw. Vijf jaar geleden dachten we al, we gaan met bootjes varen. Het probleem was toen: hoe gaan we dat verkopen? Met het stadsparkeerplan was het de kunst om automobilisten die auto uit te krijgen. "Dat lukt je nooit", riepen anderen. "Ze willen met hun auto tot voor de deur rijden." Nou, je ziet hoe het nu loopt. Busjes rijden af en aan en ik heb net drie spiksplinternieuwe Mercedes-busjes besteld.'

Opleuken
Het bootjesplan was vijf jaar geleden al door Labrujére bedacht om het parkeren 'op te leuken', zoals Verplancke het noemt. 'Net als paard en wagen, de tuktuk's, waarmee we zelfs de landelijke pers haalden en de oldtimerbussen. Het waren allemaal ideetjes van het viertal Mark Los, David Wielkens, Peter Labrujére en Chris Verplancke; samen het bestuur van de stichting Stadsparkeerplan. 'Maar geld om bootjes aan te schaffen hadden we niet. Met de tweeënhalve ton subsidie die we nu van de gemeente krijgen, kunnen we de boten betalen.' De exploitatie van het watertaxisysteem krijgt een aanloopperiode van twee jaar. Dan moet het kostendekkend zijn. 'Wij garanderen dat we in ieder geval vier jaar in de vaart blijven', stelt Verplancke.
De boten die straks als watertaxi, of 'city ferry', zoals de gemeente in haar nota schrijft, door het Leidse centrum varen, zijn heuse sloepen. 'Het moet classy zijn', vindt Verplancke. 'Veel bezoekers doen de stad aan met een recreatief doel. Bij aankomst wordt ze straks gevraagd of ze verder willen met een busje of in de boot. Dat laatste kost dan één gulden extra, boven op het parkeergeld.'

Vier haltes
In het watertaxi-plan wordt uitgegaan van vier taxihaltes: de opstapplaats aan de Rijn en Schiekade en drie haltes in de binnenstad: aan de Beestenmarkt, het Waaghoofd en de Botermarkt. Is dat niet veel te weinig? Verplancke: 'Laten we eerst maar eens gaan varen. Natuurlijk zijn we flexibel, net als met de busjes. En 's avonds kunnen we sowieso kijken waar mensen de boot uit willen. Stel dat ze gaan eten in de buurt van de Pieterskerk? Dan zetten wij ze toch aan het Rapenburg bij de Kloksteeg van boord. Zo flexibel moet je zijn. Daarom zijn die busjes ook zo'n succes.'

Spannend
De sloepen varen straks alleen in het terrassenseizoen dat loopt van half april tot half oktober. 'Dan pakken we net Drie Oktober nog mee', grinnikt Verplancke. Na de feestelijkheden gaan de sloepen het water uit op de werf voor het nodige onderhoud. Het allerleukste vindt Verplancke dat eigenlijk niemand weet hoe het precies zal gaan lopen. 'Het is weer net zo spannend als vijf jaar geleden toen we met de busjes begonnen.'
Verplancke zit zelf regelmatig achter het stuur van een van zijn bussen om contact met de mensen te houden. 'Zo ook afgelopen zaterdag. Ik reed anderhalf uur op de bus en anderhalf uur lang had iedereen het over die watertaxi! "En als het nou regent?", vroeg iemand. Dan gaat het kapje dicht en zit iedereen droog, behalve de kapitein. Ha, ha. Maar hij krijgt dan ook een speciaal pak.'

Wie zal dat betalen?
De raadscommissie voor Economische Zaken, Grondzaken, Toerisme en Parkeren steunt het watertaxi-plan van de Stichting Stadsparkeerplan Leiden. Eind deze maand zal de gemeenteraad zich buigen over de plannen voor een formele toestemming. De gemeente heeft in samenwerking met de initiatiefnemers inmiddels een begin gemaakt met de aanleg van voorzieningen, als steigers en haltebordjes. De aanschaf van de watertaxi's wordt gefinancierd vanuit het Leidse grotestedenbeleid. De verwachte aanloopkosten in de eerste twee jaar nemen gemeente en de Stichting Stadsparkeerplan gezamenlijk voor hun rekening.

Even droogoefenen voor vier kapiteins van de watertaxi, van links naar rechts directeur Chris Verplancke, voorzitter Peter Labrujére, Frans Lardee, voorzitter personeelsvereniging en technisch adviseur Fred Trost.

Foto: Wim van Noort.

Deze 'classy' sloep taxiet straks door de Leidse grachten.

Foto: Makma, Leiden.